از “استیضاح موهوم” تا “انحطاط” در فعالیت های فرهنگی شهرداری!
از “استیضاح موهوم” تا “انحطاط” در فعالیت های فرهنگی شهرداری!
"روح الله رشیدی" عضو و رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تبریز در سومین نشست خبری خود با اصحاب رسانه، به بیان دیدگاه ها و مباحث مختلف و متنوعی از عملکرد شورا، شهرداری و موضوعات مختلف در این حوزه پرداخت.

بیداری آذربایجان: دفاع تمام قد از شهردار تبریز، تخلفات قانونی و ناگفته برخی مراکز پزشکی، درمانی شهر، پروژه های راکد و نیمه تمام عمرانی، مساله استیضاح شهردار، مسایل زیست محیطی، برنامه های شهر هوشمند، شفافیت، مسایل اجتماعی، فرهنگی، هزینه های شهرداری در حوزه رسانه ها، برنامه های مرکز پژوهش ها، حواشی مترو تبریز و حوزه سرمایه گذاری از جمله مباحثی بود که این عضو شورای شهر در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در خصوص آن سخن گفت.

استیضاح شهردار موهوم و حرام!

“روح الله رشیدی با اعلام این که پشت پرده های بسیاری حول محور مباحث مربوط به استیضاح شهردار تبریز وجود دارد، بدون اشاره به مصادیق و جزئیات این دیدگاه خاطرنشان کرد: مباحث مربوط به استیضاح شهردار تبریز که طی یک ماه گذشته همچنان مطرح بوده، هیچ خاصیتی جز بر هم زدن توازن شورا و دور شدن از وظایف و ماموریت های اصلی این نهاد مدنی ندارد و از نظر من، اشتغال به این مباحث و تکرار موضوع استیضاح شهردار در جلسات رسمی و غیر رسمی شورا، امری موهوم است و نباید به آن مشغول باشیم.

وی افزود: من به شخصه این نوع اشتغال دائمی به مساله استیضاح شهردار را نامعقول و حرام می دانم و معتقدم نباید فضای مدیریت شهری را به سمتی ببریم که افراد و مدیران شهری را به جای حمایت، به فضایی متشنج و سرشار از کنش ها و رفتارهای عصبی و پرخاشگرانه بکشانیم.

خلع ید از پروژه تقاطع ارتش

رییس مرکز پژوهش های شورا و شهرداری تبریز همچنین از احتمال “خلع ید” پیمانکار پروژه زمین گیر شده تقاطع ارتش در آینده نزدیک خبر داد.
وی با اعلام این که مدیران قبلی شهرداری باید پاسخگوی این فاجعه مدیریتی و عمرانی باشند که چرا چنین پروژه مهمی را به پیمانکاری ناتوان واگذار کرده اند خاطرنشان کرد: این که امروز بخواهیم دلیل رکود و عدم اجرای سریع پروژه هایی همچون تقاطع ارتش را از شهردار و شورای فعلی سوال کنیم به هیچ وجه منطقی نیست و این در حالی است که همین پروژه ها به طور میانگین و طی ۴ ماهه گذشته، حداقل ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند.

پشت پرده تخلفات مجتمع پزشکی بهاران و شیخ الرئیس

رشیدی در ادامه با اشاره به تخلفات برخی مراکز پزشکی درمانی تبریز نظیر مجتمع های بهاران و شیخ الرئیس نیز گفت: از مدیران قبلی شهرداری باید پرسید که مجتمع پزشکی بهاران چگونه ساخته شده است؟ کاربری آن چه بوده و بدهی های آن به شهرداری چه قدر است؟
وی افزود: کاربری ساختمان بهاران پیش از این و در زمان صدور پروانه، مسکونی بوده و بعدا برخخلاف قانون و ضوابط، تبدیل به ساختمان پزشکان شده است و این یک تخلف است.

وی ادامه داد: پارکینگ ساختمان بهاران قرار بود، تجاری و طبقات آن مسکونی باشد و الان از پارکینگ آن اطبا استفاده می کنند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: چرا ساختمان شیخ الرئیس تا به امروز پروانه ندارد و موفق به اخذ مجوز نشده است؟ چرا این تخلفات اتفاق افتاده است؟ و چه کسانی برای آنان مجوز صادر کرده اند؟

محیط زیست فرافکنی نکند!

رییس مرکز پژوهش های شورا و شهرداری تبریز در ادامه این نشست خبری با انتقاد از فرافکنی های مدیران اداره کل محیط زیست استان در عدم پذیرش مسوولیت قصورهای مدیریتی خود گفت: متاسفانه برخی گزارش های غلط در زمان مدیریت قبلی محیط زیست استان، باعث شده است تا صنایع آلاینده ای نظیر پتروشمی، پالایشگاه و نیروگاه تبریز به عنوان صنایع سبز معرفی شوند و از این رهگذر نیز بخش قابل توجهی از حقوق و عوارض آلایندگی این صنایع که باید به شهرداری پرداخت می شد، نادیده گرفته شود.

وی افزود: خوشبختانه با پی گیری های صورت گرفته و اقدامات قانونی، این تخلفات محرز و مجازات های قانونی بر علیه مسببان از سوی دستگاه های نظارتی و قضایی اعمال شده است.

ورود نیرو به شهرداری تخلف است

رشیدی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص تداوم ورود بی ضابطه و پنهانی نیروهای جدید به شورا و شهرداری تبریز نیز گفت: بر اساس مصوبه اخیر شورای شهر تبریز، ورود هرگونه نیروی جدید تحت هر عنوان ممنوع شده و اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد، تخلف صورت گرفته است و باید بررسی و برخورد شود.

فعالیت های “منحط فرهنگی”!

وی در ادامه این نشست در پاسخ به این سوال که چرا برخلاف گذشته، هیچ کنش و موضع گیری در خصوص مسایل و موضوعات فرهنگی و اجتماعی نشان نمی دهید، گفت: فرهنگ “کار فرهنگی” در تبریز و مدیریت شهری “منحط” شده و متاسفانه نگاه افراد خارج از شهرداری به فعالیت های فرهنگی، این حوزه را منحط کرده است که البته عامل اصلی چنین مساله ای خود شهرداری است.
رشیدی افزود: شهرداری تبریز همواره سعی کرده است ضعف ها و مشکلات مدیریتی خود در دیگر حوزه ها را با وصله، پینه هایی به نام فرهنگ و فعالیت های فرهنگی پوشش دهد و با بنرباران کردن و مناسبت زده کردن شهرداری، مدعی کار فرهنگی شود، در حالی که قرار نبوده و نیست مثلا مسیر رفت و آمد فلان مدیر یا مسوول را با بنرپاشی، آذین کنیم تا اثبات شود کار فرهنگی، مذهبی و مناسبتی در شهرداری به خوبی انجام می شود.

هزینه های شهرداری در حوزه رسانه ها شفاف شود

رییس مرکز پژوهش های شورا و شهرداری در بخش دیگری از این نشست با اعلام این که هزینه های شهرداری برای رسانه های گروهی باید شفاف و اطلاع رسانی عمومی شود گفت: شخصا با موضوع هزینه کرد شهرداری برای رسانه های گروهی اعم از مکتوب، برخط و حتی صدا و سیما و برنامه شهریمیز مخالفم و معتقدم شهرداری باید از لحاظ زیرساخت های رسانه ای به توانمندی داخلی برسد.

وی در عین حال از روابط عمومی شهردای خواست در خصوص هزینه های کلان شهرداری به رسانه ها شفاف ستزی کند.

پرونده سانحه مترو تبریز همچنان باز است

رییس کمیسیون عمران شورای شهر تبریز در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی در خصوص سرانجام بررسی ها و تحقیق و نظارت شورا از پرونده سانحه مترو تبریز نیز گفت: این پرونده در کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر به طور مستقل از کمیسیون تحقیق و تفحص مورد بررسی و کارشناسی قرار گرفت و در حال حاضر ۸ سوال تخصصی و مهم در خصوص دلایل و عموامل دخیل در بروز این حادثه مطرح شده است که منتظر پاسخ های مسوولان امر هستیم.

رشیدی در عین حال از برآورد هزینه ۵۹۰ میلیون تومانی برای رفع ایراد و اصلاح قوس غیرفنی ایجاد شده در بخشی از مسیر خط یک که به عنوان عامل اصالی سانحه اعلام شده است خبر داد و افزود: این میزان اعتبار برای رفع قوس ایجاد شده قبلی برآورد شده است که می بایست از پیمانکار قبلی گرفته شود.