استاندار واردِ موضوع بخش شدن باسمنج شود
استاندار واردِ موضوع بخش شدن باسمنج شود
رئیس شورای شهر تبریز با اشاره به اینکه تبریز هیچ راه توسعه‌ای به جز از طرف باسمنج ندارد، ابراز داشت: درخواست ما از استاندار این است که در این موضوع وارد شوند زیرا همان زمان معاونت عمرانی استانداری به بخش شدن باسمنج اعتراض کرده است.

اویاقلیق: حجت‌الاسلام رسول برگی در جلسه امروز شورای شهر تبریز اظهار داشت: موضوعی که از ابتدای شورای ششم مطرح شده بحث بخش شدن باسمنج است.

وی ادامه داد: گاها مصاحبه‌هایی از برخی افراد شنیده می‌شود که باعث تعجب است؛ اینکه بگوییم موضوع باسمنج بحث سران قوا است و نباید دخالت کنیم، عجیب است.

رئیس شورای شهر تبریز تاکید کرد: این اعتراض نص صریح قانون است و غیرقابل باور است کسی این حرف را می‌زند که دائما با قانون سروکار دارد؛ این بخش شدن هم طرح جامع تبریز را زیر پا می‌گذارد و هم به نفع هیچکدام از شهرها نیست.

وی ادامه داد: اگر برخی نظرشان این است که باسمنج بخش است چرا ساختمان شورای شهر را اجاره کرده‌اند؟ اگر بحث تمرکز زدایی است در این چند ماهه چه عایدی برای مردم آنجا داشته است؟

استاندار واردِ موضوع بخش شدن باسمنج شود

حجت الاسلام برگی با اشاره به اینکه تبریز هیچ راه توسعه‌ای به جز از طرف باسمنج ندارد، ابراز داشت: درخواست ما از استاندار این است که در این موضوع وارد شوند زیرا همان زمان معاونت عمرانی استانداری به بخش شدن باسمنج اعتراض کرده است.

وی ادامه داد: عزیزان وقتی مصاحبه می‌کنند احساسی رفتار نکنند و براساس قانون حرف بزنند، قول داده شده بود که جاده باسمنج، شهرداری مجزا و پروژه‌های عمرانی باسمنج انجام شود، که ما بر روی همان قول هستیم.

سپس دستور جلسه اول یعنی بررسی تمدید مجدد فرصت بررسی آئین‌ کار جدید شورای شهر تبریز مطرح شد که اعضای شورا با فرصت یک هفته‌ای برای بررسی آئین کار جدید فرصت دادند.

درآمد اصلی شهرداری از تعرفه است

دستور جلسه دوم بررسی تعرفه عوارض محلی در سال ۱۴۰۱ بود که علیرضا نوای باغبان در این خصوص اظهار داشت: هر ساله تعرفه عوارض محلی مشخص و ملاک عمل شهرداری قرار می‌گیرد و این تعرفه از اول تا آخر درآمد درآمد شهرداری را مشخص می‌کند.

وی ادامه داد: تعرفه مکمل بودجه است اما از آنجایی که تعرفه مرتبط با مردم است باید منصفانه و متعادل باشد؛ در ۲۶ ماده شهرداری درخواست تغییر تعرفه را داشته و باقی تعرفه‌ها تغییری نخواهد داشت.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه تصریج کرد: ۲۰ تا ۲۵ درصد در جدول پروانه‌ها افزایش رخ داده و در جرایم ماده ۱۰۰‌ نزدیک به ۳۰‌ درصد افزایش قائل بوده‌اند.

فریدون بابایی‌اقدم هم در این خصوص اظهار داشت: از مناطق، سازمان‌ها، انبوهسازانی که نظراتی درباره تعرفه دارند، دعوت شود تا آنها هم نظراتشان را بگویند.

وی ادامه داد: برخی سازمان‌ها فقط درآمدی به موضوع نگاه می‌کنند و به تبعات آن برای مردم نگاه نمی‌کنند، مشخص شود، سهم عوارض صدور پروانه ساختمانی از کل هزینه ساختمانی چقدر است؟

شهرداری سیاست انقباضی را از خودش شروع کند

روح الله رشیدی با بیان اینکه جلسات پیوسته‌ای برای این موضوع داشته باشیم تا این موضوع مهم به سرانجام برسد، گفت: اول منابع مصرفی را مشخص و سپس وضعیت درآمدی را مشخص کنیم، اگر رویکرد ما انقباضی است اول هزینه‌ها را پایین بیاوریم.

وی ادامه داد: دفترچه‌ای که از تعرفه قرار است منتشر شود، پیچیده است و باید در سالهای گذشته ساده سازی فرمول‌ها انجام می‌شد. متاسفانه بیش از سی هزار پرونده تعیین تکلیف نشده و معلق در هوا مانده است.

عباس رنجبر، شهردار تبریز هم در خصوص تعرفه عوارض محلی عنوان کرد: در درآمدهای پایدار زمانی عوارض یک درصد کارخانجات و فروش می‌گرفتیم اما چندسال است که تحت عنوان ارزش افزوده دولت اعلام نمی‌کند که چه مبلغی می‌گیرد و چه مبلغی به شهرداری‌ها می‌دهد.

وی ادامه داد: سال گذشته ۱۲۰ هزار میلیارد دولت از عوارض درآمد داشته و باید ۸۰ میلیارد به شهرداری‌ها پرداخت می‌کرد اما فقط ۲۷ میلیارد پرداخت شده است؛ اگرچه شهرداری از نظر انسانی فربه شده اما نیمی‌از نیروی شهرداری خدمات به مردم می‌دهند و نباید این حق پایمال شود.

شهردار تبریز تصریح کرد: عوارض در منطقه‌ای مثل زعفرانیه ۲۰۰ هزار تومان است در حالیکه متری ۲۵ میلیون خانه را به فروش می‌رسانند؛ ما هزینه‌ها را برای سال آینده با افرایش ‌‌۲۵ درصد دیده‌ایم اما اگر درآمد افزایش نیابد مجبوریم که هزینه‌ها را کاهش دهیم.

روح الله دهقان‌نژاد با بیان اینکه برخی از عوارض محلی ما ۲۵ درصد افزایش داشته باید ببینیم خدمات ما چه افزایشی دارد، عنوان کرد: در خصوص سرمایه‌گذاری سیاست‌های تشویقی سال ۹۴ الحاق به عواوض شود تا سرمایه گذاری رونق یابد.

وی ادامه داد: ما باید سرمایه‌گذاری را افزایش دهیم تا با افزایش درآمد پایدار فشار به مردم کم شود، ما باید تعرفه عوارض دستگاه‌ها و سالن‌های ورزشی را نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش دهیم.

باغبان با اشاره به اینکه ما سه کمیسیون داریم که نزدیک ده بند به هرکدام از آنها مربوط است، گفت: همین سه کمیسیون فردا جمع شده و سه شنبه هم در جلسه‌ای علنی نتیجه این جلسه تصویب شود. اولویت با بندهایی باشد که تغییرات در آنها وجود دارد و بعدا موارد دیگر را به رای بگذاریم.

بررسی تعرفه در کمیسیون صحن موازی کاری است

حکیمه غفوری هم در خصوص بررسی تعرفه در کمیسیون‌ها گفت: به نظرم بودن صحن و کمیسیون موازی کاری خواهد شد و همان زمان هم از دست می‌رود.

وی ادامه داد: به جای کمیسیون هرروز صحن علنی داشته‌ باشیم که هم نظرات تجمیع می‌شود و هم در زمان تفاوتی نخواهد بود.

بابایی‌اقدم هم تصریح کرد: مواردی مانند تخفیف برای استفاده از نمای اسلامی‌و استفاده از انرژی پاک جایش در تعرفه خالی است؛ تا به امروز چقدر مطالبه بابت بخشودگی عوارض مناطق فرسوده داریم و چقدر قرار است مبلغ به خاطر این پروانه‌ها از دست بدهیم؟

در نهایت بررسی عوارض تعرفه محلی با موافقت اعضای شورا در جلسات فوق العاده آینده ادامه خواهد داشت.

حجت‌الاسلام برگی هم در این جلسه خطاب به شهردار تبریز یادآور شد: ۹۰ متر از زمین پشت امامزاده دال ذال را حاضرند در اختیار شهرداری قرار بدهند تا تبدیل به سرویس بهداشتی شود.

وی ادامه داد: اگر این مشکل حل شود موضوع سرویس بهداشتی این منطقه حل می‌شود، سالهاست تابلوی سخن امام راحل در روگذر آبرسان تخریب شده و همانگونه باقی مانده است لطفا به این موضوع هم رسیدگی کنید.

راننده یک مدیرِ شهرداری خودش راننده دارد!

در این جلسه روح الله دهقان نژاد با بیان اینکه از سازمان ترافیک گزارش خواسته‌ایم اما گزارشی نمی‌دهند، ابراز داشت: وقتی به مدیران موضوعی را گوشزد می‌کنیم عنوان می‌کنند که اگر شما یادتان ماند ماهم اجرا می‌کنیم.

وی ادامه داد: کار برخی مدیران شهرداری به جایی رسیده رانندگانشان هم راننده دارند. کسی را در سازمان ترافیک گذاشته‌اند که حتی شهردار نمی‌تواند چیزی به او گوشزد کند!