یاوه گویی های گستاخانه ی نماینده ی کرمان !
یاوه گویی های گستاخانه ی نماینده ی کرمان !
طبق آمارهایی که استاندار پیشین آذربایجان شرقی اعلام کرده بود میزان خروج روزانه ی مواد خام از معادن مس سونگون حدود 50 میلیارد تومان ارزیابی می شود و اگر این عدد به ایام سال ضرب شود رقم 18 هزار میلیارد تومان به دست می آید . این در حالی است که اگر واحد ذوب و تغلیظ مس و سایر صنایع پایین دستی برای فراوری مواد خام این معدن راه اندازی شود علاوه بر افزایش چشمگیر ارزش افزوده ی معادن مس سونگون موجبات اشتغال چند هزار نیرو نیز فراهم خواهد شد.

بیداری آذربایجان – ابوالفضل وصالی: طبق آمارهایی که استاندار پیشین آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرگزاری فارس اعلام کرده بود میزان خروج روزانه ی مواد خام از معادن مس سونگون حدود ۵۰ میلیارد تومان ارزیابی می شود و اگر این عدد به ایام سال ضرب شود رقم ۱۸ هزار میلیارد تومان به دست می آید . این در حالی است که اگر واحد ذوب و تغلیظ مس و سایر صنایع پایین دستی برای فراوری مواد خام این معدن راه اندازی شود علاوه بر افزایش چشمگیر ارزش افزوده ی معادن مس سونگون موجبات اشتغال چند هزار نیرو نیز فراهم خواهد شد .

با این حال در طی سال های گذشته علیرغم وعده وعیدهای مسوولان امر برای راه اندازی واحدهای مورد بحث اقدام جدی و پیگیرانه برای تحقق آن وجود نداشته و آنچه مشاهده می شود تنها شعار بوده است و نتیجه ی آن استمرار حاکمیت عملی و علنی صنایع مس کرمان بر این منابع عظیم آذربایجان می باشد !

مع الوصف اگر همان درآمد ۱۸ هزار میلیاردی سالانه ی حاصل از خام فروشی مس سونگون مد نظر قرار بگیرد که طبق مصوبه ی مجلس باید یک درصد آن به سرمایه گذاری در حوزه ی ورزش و زیر ساخت های آن اختصاص یابد فلذابنا به محاسبه ی سرانگشتی رقمی بالغ بر ۱۸۰ میلیارد تومان به دست می آید که تخصیص آن موجب تحول در ورزش استان می شود !

این در حالی است که تنها ذخایر مس سونگون آذربایجان معادل ۳۰ درصد ذخایر مس کل کشور را در بر می گیرد و بر حسب آن اگر ۷۰ در صد باقی مانده ی منابع مس ایران را متعلق به کرمان فرض کنیم که سالهای متمادی چندین تیم فوتبال پر هزینه و رشته های مختلف دیگر قهرمانی را از درآمدهای ناشی از این منابع تحت پوشش قرار داده است ، به طریق اولی این حق مسلم آذربایجان است که به تناسب سهم منابع ۳۰ درصدی خود از منابع مس کشور برای ورزش منطقه سرمایه گذاری کند .

بنابراین سخنان گستاخانه ی نماینده ی کرمان که از تریبون مجلس در خصوص موضوع سرمایه گذاری معادن سونگون برای دو تیم محبوب آذربایجانی شیون راه انداخته و این منابع را با پر رویی تمام متعلق به کرمان دانسته است و چنین به نظر می رسد که لطف مکرر انتقال منابع مس آذربایجان به کرمان لابد به تلقی حق مسلم منجر شده است، مستوجب جواب دندان شکن و برخورد مناسب با یاوه گویی های اوست که در وهله ی اول بر عهده ی نمایندگان استان می باشد !