مهم نیست در ایران باشی یا خارج، موضوع هسته‌ای موضوعی ملی است
مهم نیست در ایران باشی یا خارج، موضوع هسته‌ای موضوعی ملی است
هیات مذاکره کننده ایرانی مشغول توافق بر نقاط اختلافی است و طرف‌های مقابل هم باید حسن نیت و جدیت مذاکرات را ادامه دهند.

بیداری آذربایجان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان: در دومین روز از دور هشتم مذاکرات وین با موضوع رفع تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای ایران، جلساتی به صورت دو جانبه و چندجانبه در سطح روسای هیات مذاکره کننده ایران و ۱+۴ و نیز در سطح کارشناسی در هتل کوبورگ وین برگزار شد.

در این جلسات روند مذاکرات مورد ارزیابی قرار گرفت و همچنین در خصوص نحوه ادامه گفت‌وگو‌ها بحث و تبادل نظر شد، در این نشست همچنین عنوان شد که اغلب پیشنهادات ایران، در متن جدید گنجانده شده است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران روز گذشته در حاشیه مراسم گرامیداشت شهید حسن ایرلو سفیر جمهوری اسلامی ایران در یمن در جمع خبرنگاران ضمن تأکید بر پیشرفت در مذاکرات وین گفت این مذاکرات در مسیر خوبی قرار دارد و مهم این است که ما یک متن مشترک و واحدی را الان در اختیار داریم که تیم مذاکره کننده ما بر روی آن تمرکز کرده و طرف‌های مقابل هم نسبت به موضوعاتی که ما درون پرانتز قرار دادیم، یعنی موضوعات اختلافی، تمرکز دارند.

امیرعبداللهیان با ذکر این نکته که این جمع بندی لازم در دو دور قبلی مذاکرات در دولت جدید انجام شده، یادآور شد که هیات ایرانی مشغول توافق بر نقاط اختلافی است و همچنین بار دیگر تکرار کرد در صورتی توافق خوب برای همه طرف‌ها امکان پذیر است که طرف‌های مقابل با حسن نیت و جدیت مذاکرات را ادامه دهند.

سید رسول موسوی دستیار وزیر امور خارجه کشورمان نیز صبح امروز در توئیتی با حمایت از هیات مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان و دور جدید گفت‌وگو‌ها نوشت: «مهم نیست در ایران باشی یا خارج، در قدرت باشی یا نه، موافق دولت باشی یا مخالف، مهم آن است که در موضوعات ملی همه به مردم و آینده کشور خصوصا نسل جوان فکر کنیم و از تصمیم و اراده ملی حمایت کنیم. موضوع هسته‌ای موضوعی ملی است و نگاه حزبی، جناحی، موافق یا مخالف افراد داشتن به آن اشتباه.»

مهم نیست در ایران باشی یا خارج، موضوع هسته‌ای موضوعی ملی است

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین هم در توئیتی از پیشرفت در مذاکرات امروز وین خبر داد و نوشت: امروز در جریان مذاکرات وین درباره برجام، کارگروه مسائل هسته‌ای نشست مفیدی برگزار کرد. شاهد پیشرفت غیرقابل انکار هستیم. رفع تحریم‌ها به طور فعال در موقعیت‌های غیررسمی مورد بحث قرار می‌گیرد.

در ادامه اظهارات مثبت نماینده روسیه در خصوص پیشرفت مذاکرات، دمیتری پولیانسکی معاون نماینده این کشور در سازمان ملل در گفت‌وگوی کوتاهی با خبرنگاران گفت: «صمیمانه معتقدم که در احیای برجام موفق خواهیم شد. ابتدا ما منتظر دولت بایدن بودیم، این یک روند طولانی بود در حدود ۵ ماه. سپس در ایران انتخابات برگزار شد و تیم جدید ایرانی تشکیل شد. ما همه شرایط لازم برای موفقیت مورد انتظار را داریم تا بتوانیم اعلام کنیم که برجام دوباره عملیاتی شده است.»

در این دور از مذاکرات نیز تلاش‌های مقامات رژیم صهیونیستی برای متوقف کردن گفت‌وگو‌ها همچنان ادامه دارد. یائیر لاپید وزیر خارجه این رژیم روز سه شنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: بسیار مهم است که جهان بداند که ایران فقط مشکل اسرائیل نیست و برنامه هسته‌ای ایران باید متوقف شود. این پیام به میلیون‌ها نفر در توکیو، سئول، نیویورک، استکهلم، پکن و… خواهد رسید و ما در همه سطوح کار می‌کنیم و این پیام را به هر زبانی ترجمه می‌کنیم و مطمئن می‌شویم که همه‌جا خطر و معنای ایران هسته‌ای را درک کنند.» لاپید پیش از این نیز مدعی شده بود که رژیم صهیونیستی با توافقی که باعث نظارت واقعی روی برنامه هسته‌ای، پول و شبکه تروریستی ایران نشود، مخالفت خواهند کرد.

مهم نیست در ایران باشی یا خارج، موضوع هسته‌ای موضوعی ملی است

نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز ادعا کرده ایران از موضع ضعف در حال مذاکره است و جهان به گونه‌ای رفتار می‌کند که ایران در نقطه قوت قرار دارد. نفتالی بنت گفته در صورتی مذاکرات نتیجه خواهد داد که قدرت‌های جهانی موضع بسیار سخت تری در پیش گیرند و رژیم صهیونیستی در تلاش برای رسیدن به نتیجه است نه به دنبال جنگ.

روز گذشته رویترز گزارش داد که مذاکره کنندگان اروپایی در بیانیه‌ای مدعی شده‌اند برای این گفت‌وگو‌ها ضرب‌الاجل‌های مصنوعی تعیین نمی‌کنند و برای رسیدن به توافق، چند هفته زمان دارند نه چند ماه.

به نقل از رویترز، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که تاکنون پیشرفت‌هایی در مذاکرات وین طی هفته‌ی اخیر حاصل شده است. او ادعا کرده هنوز برای گفتن این‌که پیشرفت در مذاکرات تا چه حد بنیادی است، زود است و ایران باید در زمینه برنامه هسته‌ای خویشتن‌داری کرده و در وین از خود فوریت نشان دهد و گر ایران در مذاکرات روراست نباشد گزینه‌های دیگر را بررسی می‌کنیم.

مهم نیست در ایران باشی یا خارج، موضوع هسته‌ای موضوعی ملی است

شبکه سعودی العربیه به نقل از برخی دیپلمات‌ها با تاکید بر اینکه تنها چند هفته با رسیدن به توافق درخصوص برنامه هسته‌ای ایران فاصله داریم اعلام کرده که به نظر می‌رسد اوایل فوریه تاریخ واقعی پایان مذاکرات باشد. این منابع به العربیه گفته اند که تیم ایرانی با جدیت مذاکره می‌کنند و مطالبات و ضمانت‌هایی که ایران دارد پیچیده است.

نخستین دور گفت‌وگو‌های وین در دولت سیزدهم از ۸ آذر ماه آغاز شد و روز ۱۲ آذر برای مشورت طرف‌های اروپایی درباره دو پیشنهاد هیات مذاکره کننده ایرانی با تنفسی چند روزه متوقف و دوباره ۱۸ آذر از سر گرفته شد. در نهایت جمعه ۲۶ آذر با برگزاری نشست اختتامیه کمیسیون مشترک برجام پایان یافت.

علی باقری مذاکره‌کننده ارشد ایرانی پس از اختتامیه دور هفتم مذاکرات اعلام کرد که دو سند جدید در موضوع رفع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای بر اساس مواضع ایران که پیش نویس مذاکرات ۲۰ ژوئن هم نیست، مبنای مذاکرات پس از این خواهد بود.

نمایندگان آمریکایی هم در این دور از مذاکرات با نمایندگان گروه ۱+۴ و بدون حضور هیات ایرانی در خصوص شرایط بازگشت به برجام گفت‌وگو‌هایی داشتند، ولی به دلیل اصرار آمریکا بر عدم ضمانت درباره ماندن در برجام و یا عدم رفع تمامی تحریم‌های ظالمانه علیه ایران به بن‌بست رسید.