استاندار به مناقشه باسمنج و تبریز ورود کند/دامن زدن به تقابل دو شهر، تبعات اجتماعی دارد/خواستار ابطال مصوبه هستیم
استاندار به مناقشه باسمنج و تبریز ورود کند/دامن زدن به تقابل دو شهر، تبعات اجتماعی دارد/خواستار ابطال مصوبه هستیم
رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز خواستار ورود و اقدام موثر استاندار آذربایجان شرقی در خصوص حل مناقشه مربوط به مصوبه غیرکارشناسی بخشداری باسمنج شد.

“فریدون بابایی اقدم” در گفت و گو با اویاقلیق در پاسخ به سوالی در خصوص نتایج نشست مشترک روز گذشته مدیران شهری تبریز و باسمنج و نیز برخی نمایندگان مجلس در وزارت کشور گفت: متاسفانه علی رغم پیگیری های صورت گرفته در ماه های اخیر، مساله ابطال مصوبه بخشداری باسمنج به عنوان مطالبه اصلی و جدی مدیریت شهری و نمایندگان محترم مردم تبریز در مجلس محقق نشده و این موضوع در فضا و مسیری خارج از روال طبیعی و تحت تاثیر برخی فشارها و هدایت های خارج از قانون در جریان است.

وی افزود: بر اساس ادله و مستندات قانونی، حقوقی و کارشناسی، موضوع بخشداری باسمنج دارای ایراد قانونی است و ما همچنان خواستار ابطال مصوبه مذکور و جلوگیری از تضییع حقوق شهری تبریز و حتی باسمنج هستیم.

بابایی اقدم در ادامه با ابراز ناخرسندی از برخی اقدامات و هدایت های غیر قانونی و سنگ اندازی در مسیر ابطال مصوبه مذکور گفت: متاسفانه در جلسه روز گذشته، برخی مدیران سیاسی، با طراحی و برنامه ریزی های قبلی، ضمن القاء برخی اطلاعات نادرست به مدیرکل تقسیمات کشوری وزارت کشور و دعوت از افراد غیر مسوول، روند و روال جلسه و مباحث را به انحراف کشاندند و به ایجاد تقابل بین مسوولان دو شهر تبریز و باسمنج دامن زدند.

عضو شورای شهر تبریز در بخش دیگری از این گفت و گو افزود: اقدام و تصمیم غیرقانونی استانداری و فرمانداری تبریز در ابلاغ مصوبه بخشداری باسمنج، در صورت عدم مدیریت صحیح و حل قانونی، می تواند به مساله و مشکلی اجتماعی برای هر دو شهر و شهروندان آن تبدیل شود که در این صورت تبعات آن جبران ناپذیر خواهد بود.

بابایی اقدم همچنین با اعلام این که نهادهای نظارتی و امنیتی نیز با ابلاغ چنین مصوبه ای مخالف هستند افزود: محدود شدن جهات توسعه تبریز مساله ای نیست که بشود از کنار آن به راحتی گذشت و باید در خصوص چنین مصوبه ای ، شخص استاندار آذربایجان شرقی، ورود و اقدام موثر انجام دهد؛ چراکه هم معاونت عمرانی استانداری و هم اداره کل راه و شهرسازی، در زمان ابلاغ مصوبه، مخالف این تصمیم بودند و استاندار قبلی و شخص فرماندار برخلاف این مخالفت ها چنین تصمیمی گرفته اند.

وی در عین حال با تاکید بر این که مصوبه بخشداری باسمنج، یک تصمیم کاملا سیاسی است افزود: به گفته مسوولان ارشد وزارت کشور اگر قرار به تصمیم و مصوبه ای جدید در این خصوص باشد، این موضوع باید مجددا در داخل استان و توسط استانداری تصمیم گیری شده و به وزارت کشور ارجاع شود و ما به دنبال آن هستیم تا با کمک استاندار آذربایجان شرقی این موضوع را حل کنیم.

بابایی اقدم در عین حال افزود: البته تاکید ما بر این است که اگر قرار به انجام بازنگری در داخل استان در خصوص مصوبه قبلی باشد، این بازنگری فقط و فقط در حد ابطال مصوبه قبلی می تواند مطرح شود و مدیریت شهری تبریز از این موضوع استقبال می کند.

وی تصریح کرد: متاسفانه با چنین مصوبه ای، نه تنها حلقه محدودسازی جهات توسعه تبریز، از سمت شرق تکمیل شده بلکه بخش عمده ای اراضی و محدوده جنگل کاری آرپادره سی و شهر جدید شهریار نیز در حریم شهری باسمنج قرار گرفته و به هیچ وجه این شهر توان نگهداری از محدوده ۴۰۰ هکتاری آرپادره سی و نیز ایجاد زیرساخت های شهری شهر جدید شهریار را نخواهد داشت.

وی در خاتمه در پاسخ به سوالی در خصوص تنش ها و درگیری لفظی پیش آمده در نشست اخیر نیز گفت: این مسایل در سایه فضای تقابلی ایجاد شده به وجود آمده با این حال ما به عنوان نماینده تبریز، سعی کردیم با خویشتنداری، از کنار بی احترامی هایی که از سوی مدیران شهری باسمنج صورت گرفت، بگذریم و در دام چنین مسایلی نیستیم.