هم‌افزایی برای رفع مشکل آلودگی هوای تبریز
هم‌افزایی برای رفع مشکل آلودگی هوای تبریز
تشدید و تداوم آلودگی هوای تبریز برای چندمین روز متوالی در ۲ هفته اخیر، اعضای شورای اسلامی این کلان شهر و مدیران اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی را گرد هم آورد تا برای برون رفت از این چالش زیست‌محیطی هم‌افزایی و همفکری کنند.

بیداری آذربایجان به نقل از ایرنا، کلان شهر ۱.۸ میلیون نفری که جمعیت آن روزها به دلیل رفت و آمدهای ساکنان اجتماعات پیرامونی به بیشتر از ۲ میلیون نفر می رسد، با مشکل آلودگی هوا، به ویژه در فصول سرد سال مواجه است.

هر چند عوامل مختلفی در آلودگی هوای تبریز دخیلند، اما مردم می گویند که دیگر شعاردرمانی و اظهارنظرهای صرف و بدون عمل در این زمینه بی فایده است و نهادهای مسوول از قبیل اداره کل حفاظت محیط زیست و شهرداری تبریز، به عنوان متولی اصلی مدیریت شهر، باید برای انجام حداقل اقدامات مورد انتظار در این زمینه وارد گود شوند.

در همین راستا سی و یکمین جلسه شورای شهر ششم به بررسی معضل آلودگی هوای تبریز و راهکارهای هم افزایی و همکاری این نهاد با اداره کل حفاظت محیط زیست برای رفع این مشکل یا کاهش آن اختصاص یافت.

درباره چرایی آلودگی هوایی تبریز، به خصوص در روزهای سرد که بروز پدیده وارونگی نیز مزید بر علت می شود، باید گفت که بنا بر اعلام نظر کارشناسان ۲۰ تا ۲۷ درصد آن ناشی از مازوت سوزی نیروگاه تبریز به جای گازوییل یا گاز مایع است، ضمن اینکه مسوولان نیروگاه به سهل انگاری در انجام اقدامات ضروری به موقع برای کاهش آلاینده ها از قبیل نصب فیلتر در دودکش ها متهم هستند.

همچنین لازم به یادآوری است که در کلان شهر تبریز روزانه بیش از ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو تردد می کند و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده ناوگان اتوبوسرانی نیز به اندازه چندین کارخانه بزرگ دود تولید می کنند که در مجموع سهم بیش از ۷۰ درصدی در آلودگی هوای شهر دارند.

به این موارد باید توسعه صنعتی در غرب تبریز، با توجه به غربی- شرقی بودن جهت وزش بادها در این شهر، را نیز اضافه کرد که روزانه حجم انبوهی از ذرات معلق و سمی را وارد آسمان می کنند.

 

هم‌افزایی برای رفع مشکل آلودگی هوای تبریز
 حسن عباس نژاد، مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی

کانون آلودگی هوا در تبریز مازوت سوزی نیروگاه و وسایط حمل و نقل است 

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی گفت: عمده‌ترین کانون آلودگی هوا در تبریز مازوت سوزی نیروگاه حرارتی و وسایط حمل و نقل عمومی است.

حسن عباس نژاد، سه شنبه شب در صحن علنی شورای اسلامی تبریز با بیان اینکه پدیده‌های زیست‌محیطی فرسایشی هستند، افزود: پدیده‌های مختلفی باعث آلودگی این شهر شده و در فصل سرد با وارونگی هوا، اثرات آلودگی بیشتر دیده می شود.

وی با بیان اینکه وضعیت محیط زیستی شهر، مربوط به یکی ۲ سال نیست، اظهار داشت: از سال ها قبل این شهر بدون در نظر گرفتن موارد زیست‌ محیطی رشد و توسعه یافته است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه مصرف مازوت مصوبه شورای عالی امنیت ملی است و تنها استانی که نسبت به مصرف آن اعلام جرم شده، این استان است، گفت:هم اکنون پرونده در شعبه ۲۳ بازپرسی در جریان است؛ باید ملاحظات زیست‌ محیطی در مصرف مازوت برای نیروگاه تبریز در نظر گرفته شود و از فیلتر استفاده کنند، که این کار انجام نمی شود.

عباس نژاد، با بیان اینکه نیروگاه و مجتمع پتروشیمی باید در شعاع ۳۰ کیلومتری خارج شهر باشند، ادامه داد: وضعیت هوای تبریز هم اکنون برای گروه های ناسالم حساس است و در صورت مصرف مازوت در این نیروگاه باید ملاحظات لازم انجام شود که این ملاحظات انجام نمی شود.

هم‌افزایی برای رفع مشکل آلودگی هوای تبریز
 فریدون بابایی اقدم، عضو شورای اسلامی تبریز

تبعات بحران زیست محیطی تبریز کمتر از کرونا نیست 

عضو شورای اسلامی تبریز نیز در این جلسه با بیان اینکه اقدام عاجل در کرونا در دوره پنجم به مبلغ ۱۰ میلیارد مصوب شد، گفت: تبعات بحران زیست محیطی در این شهر کمتر از کرونا نیست و در این زمینه نیاز به اقدام عاجل وجود دارد.

فریدون بابایی اقدم، افزود: شورای اسلامی تبریز می خواهد بخشی از آلایندگی و ایراداتی را که مربوط به شهرداری است، با مصوب کردن هزینه رفع کند و در این راستا قدم مثبتی بردارد.

وی با بیان اینکه ما ناگزیر مواردی را در صحن شورای اسلامی  مطرح می کنیم، اظهار داشت: طبق وظایفی که قانون به عهده شورا گذاشته شده و با استناد به ماده وظایف قانونی شوراها و مشخصا بندهای ۲، ۱۹، ۲۰ و ۲۱ شورا در خصوص بهداشت شهر به این موضوعات ورود می شود.

عضو شورای اسلامی تبریز با اشاره به اینکه ما شورای شهر هستیم و کارمند و مدیر شهرداری نیستیم، گفت: در کنار نظارت‌های زیست محیطی، سایر مجموعه ها نیز می توانند در برخی از مفاد قانونی در حوزه محیط زیست ورود کنند.

بابایی اقدم، ادامه داد: موضوعات مختلفی از جمله زباله های بیمارستانی، آبیاری بوستان های صیفی جات با استفاده از آب فاضلاب و استفاده از پساب های چرم شهر و فاضلاب صنعتی در سبزی کاری و کاشت ها مطرح است که تاکنون برای رفع این مشکلات اقدامی انجام نشده است.

وی یادآوری کرد: تاکنون نشنیده ام که محیط زیست سهم آلایندگی اتوبوس ها را به شهرداری تبریز گوشزد کند در حالی که این سهم در سایت پایش برای مناطق مختلف شهر مشخص است.

عضو شورای اسلامی تبریز گفت: مباحثی در خصوص تابلوهای نشان دهنده آلایندگی در تبریز وجود دارد به این معنا که برخی از این تابلوها شاخص ها را درست نشان نمی‌دهند و با توجه به اینکه این موضوع با سلامت شهروندان ارتباط دارد، باید در این زمینه حساسیت بیشتری نشان داد.

بابایی اقدم، افزود: تمامی این مباحث و رفع و رجوع آن در وسع محیط زیست نیست و اگر این اداره کل در این زمینه کاری انجام ندهد باید بند ۲۰ شورا را فعال کرد.

هم‌افزایی برای رفع مشکل آلودگی هوای تبریز
 علی نوای باغبان، عضو شورای اسلامی تبریز

شورای شهر باید از دستگاه هایی که وظایفی در زمینه کاهش آلایندگی هوای تبریز دارند، پاسخ بخواهد

عضو دیگر شورای اسلامی تبریز نیز در این جلسه با بیان اینکه بهتر است ابعاد مختلف آلودگی محیط زیست تبریز مشخص و حقایق مختلف آن به شهروندان تبیین شود، گفت: این موضوع به قدری دارای اهمیت است که هرچقدر سریع برای این مورد هزینه شود، بسیار جایز بوده و اصلا مبلغ های مطرح شده محل صحبت ندارد.

علی نوای باغبان، با اشاره به اینکه شورای اسلامی تبریز و اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی می توانند در اقدامات مشترک به نتایج مطلوبی برای کاهش آلایندگی هوای تبریز برسند، افزود:  دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز بهتر است در رابطه با ابعاد این آلودگی آماری ارایه دهد.

وی یادآوری کرد: وظایف دستگاه ها در خصوص کاهش آلایندگی هوا مشخص است و شورا باید از این دستگاه ها پاسخ بخواهد.

هم‌افزایی برای رفع مشکل آلودگی هوای تبریز
 شهرام دبیری، عضو شورای اسلامی تبریز

۷۰ درصد آلایندگی تبریز مربوط به منابع متحرک است

یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی تبریز نیز در این جلسه گفت: حدود ۷۰ درصد آلایندگی این شهر مربوط به وسایل نقلیه متحرک است و ضریب خطرها اعمال نشده است و باید سهم منابع متحرک و ساکن در آلایندگی این شهر مشخص شود.

شهرام دبیری، با بیان اینکه پیشنهاداتی برای پیشگیری در رابطه با منابع متحرک داده شده، اما در موارد غیرمتحرک چیزی ارایه نشده است، افزود: آمار مشخص و مستندی باید در این زمینه ارایه شود تا بتوان بر اساس آن اقداماتی مشخص انجام داد.

هم‌افزایی برای رفع مشکل آلودگی هوای تبریز
 حجت الاسلام رسول برگی، رییس شورای اسلامی تبریز

مشکلات زیست محیطی تبریز باید در جلسه ای مجزا رسیدگی شود

رییس شورای اسلامی تبریز نیز در این جلسه گفت: بهتر است در جلسه ای مجزا به مشکلات زیست محیطی تبریز بصورت جدی پرداخت شود.

حجت الاسلام رسول برگی، افزود: مدیریت کاهش زمان سفرهای شهری از طرح هایی است که باید در این زمینه اقداماتی انجام داد تا در پایانه های اتوبوس شهری و ایستگاه مترو تا ایستگاه مورد نظر، مسافران در سریعترین زمان و با بهترین شیوه جابجا شوند.