خط و نشان شورای شهر تبریز به هیأت تطبیق شهرستان
خط و نشان شورای شهر تبریز به هیأت تطبیق شهرستان
بیست و هشتمین جلسه شورای شهر تبریز روز یکشنبه، هفتم آذر، با حضور رئیس، اعضای شورای شهر و شهردار کلانشهر تبریز به‌صورت علنی در عمارت ساعت تبریز برگزار شد.

بیداری آذربایجان به نقل از ایسنا رییس شورای اسلامی شهر تبریز در ابتدای این جلسه ضمن تسلیت فوت ابوالشهیدین حجت الاسلام سید علی اصغر حسینی لیلابی، از او به‌عنوان یک الگوی ماندگار از بصیرت و تقوا و یک روحانی وارسته و انقلابی یاد کرد که دو فرزند رشید خود را در راه اسلام فدا کرده و متواضعانه و بدون ادعا درعرصه‌های جهادی حاضر و پایبند به آرمان‌های انقلاب بود.

حجت الاسلام رسول برگی در ادامه سخنان خود ضمن تبریک روز نیروی دریایی اظهار کرد: هفت آذر ماه روز نیروی دریایی است که جا دارد از تمامی فعالان در این عرصه قدردانی کنیم که نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در این اواخر با تلاش فراوان، شجاعت خود را نشان داد و به آمریکا ضربه سختی زد که این موضوع مایه‌ی افتخار برای میهن اسلامی به شمار می رود.

دستور اول جلسه به “ارائه گزارش رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز در رابطه با سیاست‌های بودجه سال ۱۴۰۱” اختصاص داشت.

علیرضا نوای باغبان، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز طی سخنانی گفت هرسال تدوین بودجه با راهنمایی شورا انجام می‌گیرد و ما از شهردار می‌خواهیم تا نظرات خود را در این زمینه ارائه کرده و با شورا همفکری کند.

وی ادامه داد: وزارت کشور توسط سازمان شهرداری‌ها چارچوب بودجه را به شهرداری‌ها ابلاغ می‌کند که این چارچوب در جای خود محفوظ بوده و اجرایی خواهد شد؛ در سال آینده انتظار این است که قوانین بالادستی در جای خود اعمال شود وگرنه فرمانداری حق دارد موضوعات را رد کند و همچنین باید ارقام بودجه نیز باید واقعی باشد و لزومی به قید ارقام تکراری نیست.

وی خاطرنشان کرد: اعداد و ارقامی که در تبصره‌ها ذکر می‌شود باید در ردیف‌های اختصاصی خود در بودجه گنجانده شود چراکه در غیر این صورت دوگانگی ایجاد خواهد شد .

نوای باغبان تاکید کرد: تلاش برای کشف و جذب سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی از دیگر برنامه‌ها بوده که در نظر داریم این‌موضوع را بیش‌از پیش پیگیری کنیم؛ همچنین یکی دیگر از اولویت‌های مادر برای بودجه سال آینده توزیع عادلانه منابع شهری در مناطق مختلف و محلات کم برخوردار است که باید با تکیه‌بر عدالت در این مناطق رفتار کنیم.

وی همچنین گفت: موضوع دیگر بحث بیمه و مسئولیت‌های مدنی است که باید برای شهردار شهروندان اجرا شود همچنین تمامی پروژه‌های شهری و شهرداری باید دارای پیوست فرهنگی باشد.

وی ادامه داد: سیاست‌های محیط‌زیستی و خدمات شهری نیز شامل مدیریت پسماند تجهیزات آتش‌نشانی راه‌اندازی بازارچه‌های محلی برای حمایت از صنایع دستی می‌شود.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز با بیان این‌که مرمت و بازسازی تمامی پارک‌های شهری یکی دیگر از اولویت‌های مهم است گفت: به‌جای احداث پارک جدید باید مرمت بازسازی و رفع نواقص پارک‌های موجود را در دستور کار قرار دهیم.

وی اضافه کرد: سیاست‌های ایمنی و تاب آوری شهری برای مقابله با بحران‌ها، سیاست‌های حمل‌ونقل و ترافیک شامل راه‌اندازی حمل‌ونقل ترکیبی با تاکید بر تجهیز حمل‌ونقل عمومی ، اتمام خط یک، تداوم خط دو و شروع خط سه قطار شهری تبریز با محوریت ایستگاه ارم، مناسب‌سازی محیط برای جانبازان و معلولین، احداث و توسعه پارکینگ‌های مکانیزه، واگذاری بخشی از پروژه‌های شهری به شرکت‌های دانش بنیان، تاکید بر حفظ و مرمت ابنیه تاریخی در راستای جذب گردشگر، احداث، تجهیز و نگهداری اماکن ورزشی و فرهنگی، افزایش نشاط اجتماعی، شور و شوق فرهنگی و ورزشی از جمله برنامه‌های تدوین‌شده برای بودجه سال آینده است که از سایر اعضای شورا نیز می‌خواهیم در این خصوص نطرات خود را اعلام کنند.

شهرام دبیری دیگر عضو شورای شهر تبریز نیز طی سخنانی گفت: امیدوار هستم بتوانیم بودجه‌ای واقعی برای سال ۱۴۰۱ تنظیم کنیم تا بتوانیم از این طریق مشکلات مردم را حل کنیم.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم سال آینده را به نام “سال محله محوری” نام‌گذاری کنیم چراکه با افزایش قابل‌توجه خدمات در مناطق کم برخوردار می‌توانیم مشکلات مردم را حل و رضایت آن‌ها را جلب کنیم.

وی همچنین گفت: جدول‌کشی و آسفالت‌ریزی دسترسی سریع به پارک‌ها اماکن ورزشی فرهنگ‌سراها تجهیز ناوگان حمل‌ونقل عمومی ایجاد بازارچه‌های محلی از جمله اقداماتی است که می‌تواند رضایت مردم را جلب کند.

این عضو شورای شهر تبریز تاکید کرد: اگر بودجه‌ای از محل خارج از شمول با اولویت‌بندی اعضای شورا اختصاص داده شود، می‌توانیم مشکلاتی را که در حین بازدید از مناطق مختلف شهر احصاء می‌کنیم، حل و رضایتمندی شهروندان را نیز جلب کنیم.

روح الله دهقان‌نژاد، رئیس کمیسیون ارزیابی تحقیق نظارت و حقوقی شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز نیز بیان کرد: اعضای شورای ششم و شهرداری تبریز از روز نخست بر روی رفع مشکلات مناطق حاشیه شهر تاکید زیادی دارند و بحث بودجه خارج از شمول نیز کاملاً قانونی بوده و می‌تواند در بودجه قید شود که مواردی را به‌صورت موردی برای حل مشکل مناطق کم برخوردار در نظر بگیریم.

فریدون بابایی اقدم، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز نیز گفت: سه بنده ابتدایی موارد گفته‌شده توسط آقای  نوای باغبان نشان می‌دهد که دوستان آسیب‌شناسی خوبی بر روی بودجه انجام داده‌اند و اگر این سه مورد رعایت ساختار، حذف ارقام تکراری و مشخص شدن ردیف تبصره‌ها رعایت شود، مطمئنا قدم رو به جلویی برداشته‌ایم.

دستور بعدی جلسه به «بررسی مصوبه شورا در خصوص شرکت آب و فاضلاب با موضوع طرح فاضلاب کلانشهر تبریز» اختصاص داشت.

علیرضا ایمانلو، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی گفت: شبکه فاضلاب تبریز از سال ۷۲ شروع شده و تا سال ۹۳،  ۵۰ درصد افزایش فیزیکی داشتیم.

وی ادامه داد: در آن سال طرحی برای شورای شهر آوردیم که از محل کمک‌های شهرداری نیز این موضوع را گسترش دهیم که اثرات این طرح موجب شد پیشرفت فیزیکی فاصلاب شهری به ۸۷ درصد برسد.

ایمانلو در ادامه گفت: فاز دوم تصفیه فاضلاب تبریز را آغاز کردیم که برای ۱۵ سال آینده جوابگوی نیاز تبریز باشیم.

وی ادامه داد: طرح ما برای کمیسیون برنامه و بودجه، انجام فعالیت‌هایی برای مناطق کم‌برخوردار شهر و افزایش شبکه بهداشت شهری است که ۲۵ درصد از هزینه‌ها توسط شهرداری و مابقی با حساب‌های فیمابین تامین شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی اضافه کرد: در سایه تبصره شورای شهر مبنی بر اخذ حق فاضلاب در کنار انشعابات شهری، هر سال ۱۰۰ کیلومتر فاصلاب شهری انجام شده است و در سال ۹۵، هر متر شبکه فاضلاب شهری ۲ میلیون تومان هزینه دارد و چهار الی پنج سال دیگر بحث فاضلاب شهری کل تبریز به اتمام می‌رسد.

وی همچنین گفت: میانگین کشوری احداث فاضلاب ۵۰ درصد است ولی ما تاکنون ۸۰ درصد شبکه فاضلاب تبریز را احداث کردیم و به‌جز اصفهان بیشترین شبکه فاضلاب شهری در تبریز انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: افزایش بهای مصالح و کاهش اعتبارات موجب کندی اجرای فاضلاب شهری شده است.

احد صادقی دبیر شورای اسلامی شهر تبریز نیز در ادامه بیان کرد: در مورد حق فاضلاب در کنار انشعاب نیز گزارشی ارائه کنید که چقدر بوده و در کجا هزینه شده است.

روح الله رشیدی، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری  شورای شهر تبریز هم اظهار کرد: شهرداری در آبفا سهام دارد، میزان این سهام و عملکرد آن چگونه است؟ همچنین شهرداری چه آورده‌ای در این موضوع خواهد داشت و چه عایدی خواهد داشت؟

عباس رنجبر، شهردار کلانشهر تبریز نیز در ادامه گفت: با توجه به اینکه موضوع در راستای خدمات دهی سیستم شهرداری به شهروندان است و همچنن تصویب در کمیسیون، ما با اخذ ۲۵ درصد موافق بودیم.

در نهایت مصوبه کمیسیون مبنی بر اخذ ۲۵ درصد از شرکت آب و فاضلاب و مابقی از حساب فی‌مابین و از طرفی تهاتر، به تصویب رسید.

 دستور بعدی جلسه به «بررسی نامه فرماندار شهرستان تبریز و رئیس هیأت تطبیق مصوبات شهرستان تبریز در خصوص مفاد مصوبه شورای شهر اتبریز مبنی بر احیا و تشکیل سازمان ورزش و ایحاد باشگاه ورزشی شهرداری تبریزاحیا و تشکیل سازمان ورزش و ایجاد باشگاه ورزشی شهردار تبریز» اختصاص داشت.

رسول برگی اظهار کرد: وظیفه شهرداری مشارکت در ورزش همگانی است و در خصوص سازمان ورزش باید بگوییم که موضوع احیا نبوده بلکه تفکیک سازمان ورزش بود.

وی افزود: می‌خواهیم برای جوانان کار کرده و ورزش را آموزش دهیم، قصد ما تیمداری قهرمانی و آوردن بازیکنان آفریقایی که برای هر شوتش صد میلیون تومان داده و آخر سر نیز راهی فیفا ‌شویم، نیست.

رییس شورای اسلامی شهر تبریز یاداور شد: این شهر یک زمانی در رشته هایی ماند والیبال، کشتی، هندبال، بسکتبال و… حرفی برای گفتن داشت ، اما اکنون  شهر تبریز از این لحاظ شرایط مساعدی ندارد.

وی گفت: اگر قرار است سازمان ورزش نداشته باشیم و اداره ورزش و جوانان به امور رسیدگی کند، باید سازمان فرهنگی را نیز جمع کنیم تا اداره کل ارشاد متولی امور شود.

وی ادامه داد: شهرهای دیگر مانند تهران و شیراز تشکیل سازمان ورزش را تصویب کرده و وزارت کشور تصویب کرده است اما ما این امکان را نداریم متاسفانه دیدگاه امنیتی نسبت  به تبریز وجود دارد که ما را عقب رانده است و همانطور که مشاهده می‌کنیم معترضان آذربایجان را اغتشاشگر ولی معترضان اصفهانی را کشاورزان معترض عنوان می‌کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز خطاب به هیات تطبیق شهرستان تبریز گفت:  دوران «ما نمی توانیم روحانی» تمام و دوران « ما می‌توانیم آقای رئیسی» آغاز شده است.

دبیری دیگر عضو شورای اسلامی شهر تبریز در این خصوص بیان کرد: در ارتباط با چارت سازمان، این چارت وحی مُنزل نیست، همانطور که قبلا نیز وجود داشت و ما ادغام کردیم الان نیز می‌توانیم این چارت را تغییر داده و دوباره سازمان را تفکیک کنیم.

وی ادامه داد: در ارتباط با باشگاه شهرداری هم همانطور که قبلا وجود داشت و ما منحل کردیم، الان می‌خواهیم احیا کرده تا هم به ورزش همگانی و هم آموزش ورزش باز گردانیم تا ورزشکاران بومی را تحت پوشش قرار دهیم.

دبیری اظهار کرد: بعد از آن مصوبه طبق مکاتبه وزارت ورزش و جوانان، بعد از مصوبه ما، به غیر از فوتبال مابقی رشته‌ها ورزش قهرمانی نیست و دلایلی که اعلام کرده‌اند، وجاهت قانونی ندارد.

دهقان نژاد نیز خاطر نشان کرد: تلاش شورای شهر تصویب موارد بر اساس معیارهای حقوقی است و انتظار داریم بررسی آن نیزحقوقی باشد.

وی ادامه داد: اکنون چون وزارت فرهنگ و ارشاد داریم، پس باید سازمان فرهنگی را منحل کنیم؟ وزارت راه داریم، باید مترو و اتوبوسرانی را منحل کنیم؟ ما « تفکیک» را عنوان کرده ایم اما آنها جواب داده‌اند« احیا» ، انتظار داریم اندکی بیشتر توجه شود.

پرویز هادی رئیس کمیسیون ورزش و جوانان شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز در این خصوص بیان کرد: از وقتی این موضوع را تصویب کردیم، عده‌ای معلوم‌الحال الم شنگه‌ای راه انداختند که ورزش شهرداری این چنین و آن چنان است، اما ما خطاب به این افراد می‌گوییم دوران شما تمام شده است، زمانی که مسئولیت داشتید هر کاری دوست داشتید انجام دادید.

وی اضافه کرد: آقای استاندار نیز بر این موضوع تاکید دارند، موضوع نشاط اجتماعی و پیشگیری از شیوع آسیب‌های اجتماعی مطرح شده است، سیاست ما با گذشته فرق کرده و تلاش می‌کنیم فضای ورزشی شهر را افزایش دهیم.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز به برخی غرض‌ورزی‌ها در این خصوص اشاره کرد و افزود: این موضوع یکشنبه هفته گذشته در شورا تصویب شده و دوشنبه توسط فرمانداری رد شد. این در حالی است که تصویب مصوبه‌های شورا عموما چند هفته زمان می‌برد.

در نهایت با رای اکثریت اعضای شورا اصرارِ بر مصوبه قبلی تصویب شد.

دستور بعدی جلسه به « ارائه گزارش شهرداری تبریز در خصوص اجرای خزانه متمرکز» اختصاص داشت.

اکبر خردمند مدیر کل مالی و ذی حسابی شهرداری تبریز با ارائه گزارشی در خصوص اجرای خزانه متمرکز اظهار کرد: اجرای خزانه متمرکز از ۸ آبان ۱۴۰۰ آغاز شد و حساب‌های مناطق غیرقابل برداشت به بانک اعلام شد و از آن تاریخ به حساب متمرکز انتقال می‌یابد.

وی با بیان اینکه طی ۲۶ روز وصول نقدی حساب خزانه متمرکز ‌۱۴میلیارد نقدی و تهاتر و … است، ادامه داد: ۹۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای حقوق و کسورات پرداخت شده که این تنها برای مناطق و مرکز است، اگر سازمان و شرکت‌ها را نیز حساب کنیم، بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان حقوق پرداخت کرده ایم.

مدیر کل مالی و ذی حسابی شهرداری تبریز افزود: آخرین موجودی خزانه متمرکز ۱۲ میلیارد و تمامی پرداخت‌ها در قالب تخصیص است که خارج از آن پرداختی نداشتیم؛ همچنین ۷۲ میلیارد و ۷۰۰ تومان عملکرد پروژه‌های عمرانی است که ۶۲ میلیارد تومان پرداخت شده است.

خردمند با بیان اینکه عمده هزینه‌ها اجتناب‌ناپذیر است، ادامه داد: به هر منطقه با توجه به بودجه و خواسته خود، بودجه‌ای تخصیص می‌یابد، برخی مناطق وصولی دارند و خواسته‌هایشان را بر آن اساس و در حد تاب و توان وصولی های نقدی پرداخت می‌کنیم.

رنجبر شهردار تبریز نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: در خزانه داری متمرکز بودجه تعیین می‌کند که پول کجا هزینه شود.

وی گفت: وضعیت بودجه‌ای شهرداری تبریز طوری است که بیشتر به سمت هزینه‌های اجباری می رود و لذا دست ما گاهی بسته می‌شود، در نتیجه هر کجا نیاز به هزینه باشد از پروژه‌های عمرانی کسر می‌کنیم.

غلامرضا احمدی، نایب رییس شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت: در خصوص معایب و مزایای خزانه‌داری متمرکز صحبت زیاد شده است، ما نیز اعتقاد به محاسن داریم، قبل از تشکیل آن، باید پیش‌بینی لازم برای معایب انجام می‌شد.

وی در ادامه یادآور شد: اگر از تجربه دیگر شهرها استفاده کرده و این معایب را به حداقل برسانیم، بهتر می‌شود.

در ادامه این جلسه بابایی اقدم، روح اله رشیدی و علیرضلا نوای باغبان برای حضور در جلسه با رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی که از سوی متفکر آزاد نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی ترتیب داده شده است، انتخاب شدند.

دستور بعدی جلسه به «بررسی  نامه  فرماندار و رییس هیئت تطبیق مصوبات شهرستان تبریز در خصوص مفاد مصوبه شورای شهر تبریز در خصوص شیوه نامه نامگذاری و تغییر معابر و اماکن عمومی شهر تبریز» اختصاص داشت.

دبیری در این خصوص اظهار کرد: فرمانداری این مصوبه را رد یا تایید نکرده که این موضوع قابل تعامل است و من پیشنهاد می‌کنم کارشناسان ما نیز در فرمانداری حضور یافته و به بحث کارشناسی بپردازند.

وی ادامه داد: نامگذاری معابر از اختیارات شورا است و شورا نیز کمیته نامگذاری را مامور کرده است.

در ادامه موارد مغایر با قانون که از طرف فرمانداری تبریز تشخیص داده شده بود، مورد بررسی اعضای شورای اسلامی قرار گرفته و مصوب شد موارد تصویبی در کمیته نامگذاری با تصویب شورا باشد.

همچنین مصوب شد تا یک استاد ادبیات و یک کارشناس یا نماینده اداره پست و یک عضو شورای شهر نیز در کمیته حضور داشته باشد.