تاثیر شگرف رسانه ها در اشاعه فرهنگ کتابخوانی!
تاثیر شگرف رسانه ها در اشاعه فرهنگ کتابخوانی!
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: رسانه ها تاثیر مهم و شگرفی در فرهنگسازی کتاب و کتابخوانی در جامعه دارند و این امر در توجه نسل‌های بعد به کتاب تاثیر دارد.

به گزارش پایگاه خبری اویاقلیق/ پرستو سبحانی: سیدقاسم ناظمی «مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان آذربایجان شرقی» ظهر دیروز، در نشست خبری که به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی برگزار شد، اظهار کرد: کتاب شریف‌ترین و قدیمی‌ترین رسانه فرهنگی است. علی‌رغم اینکه در مورد این رسانه و جایگاهش سالیان متمادی سخن گفته شده است؛ ولی با این وجود در طول زمان ارزش و نقش خود را از دست داده است.

ناظمی افزود: خوشبختانه طبق آمار منتشرشده، جریان توزیع کتاب در کشور و حتی آذربایجان شرقی به مراتب بیشتر شده است. از عوامل موثر در آمار توسعه کتابخوانی، میتوان کتابفروشی ها را نام برد. کمیت و کیفیت کتاب‌ها و کتابفروشی‌های استان در یک دهه گذشته به مراتب زیادتر شده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه حوزه نشر گفت: ما جایگاه خوبی در کمیت حوزه نشر در کشور داریم؛ اما از نظر کیفیت در این حوزه عقب‌مانده ایم و بر همین اساس در هفته کتاب و کتابخوانی جمهوری اسلامی یکسری برنامه‌هایی را تدارک دیده‌ایم که مربوط به فعالیت‌های مرتبط با این حوزه است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی ضمن تاکید بر تاثیرات کتابخوانی در نسل‌های آینده گفت: یک فرد تا زمانی که برای رفتن به تئاتر هزینه نکرده و بلیطی نخریده و لذت نمایش تئاتر را نچشیده، بالطبع در صف نمایش تئاتر نخواهد ایستاد. کتاب نیز مانند تئاتر است. فردی که خرید و مطالعه کتاب را تجربه می‌کند، یک نوع اعتیاد فرهنگی در وجودش تبلور می‌یابد و در نهایت به شیفتگان کتاب مبدل می‌گردد.

وی در ادامه با انتقاد از ضعف رسانه‌ها در اشاعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی گفت: وزن تولید محتوای ما در حوزه کتاب در رسانه‌ها و مجموعه‌ها شدیدا محدود و ضعیف است. با توجه به وجود تعداد کثیر رسانه مکتوب و مجازی در استان؛ اما در بین این تعداد از رسانه‌ها، تقریبا وزن تولید مطالب در خصوص نقد و بررسی کتاب با اغماض و مسامحه ۲۰ درصد است. علی‌رغم پسند ما، وزن فضای مجازی زیاد شده است. فضای مجازی شاید انسان‌های خواننده خلق کند؛ ولی افراد مطالعه‌گر عمیق تولید نمی‌کند. شاید این افراد اطلاعات زیادی داشته باشند؛ ولی منابع و مواخد آن‌ها مشخص نیست. این افراد به مثابه دریایی با عمق نیم‌بند انگشت هستند! در حالی‌که نسل قبلی به علت مانوس بودن با کتاب، افرادی به شدت عالم و فهیم بودند. حداقل در مورد مسائل مبتلابه خود صاحب نظر بودند.‌

ناظمی افزود: در همین راستا ما در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی زمینه‌ای برای افزایش مطالعه کتاب در سطح استان فراهم کرده‌ایم تا نسل‌های بعد ما با رسانه ارزشمند کتاب مانوس شوند و مفاهیم عمیق را از منابع و مواخد اصلی کتاب مطالعه کنند، نه کانال‌های مجازی!

وی در ادامه گفت: قرار است که ما و همکاران در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفته کتاب و کتابخوانی، حداقل ۱۳۰ برنامه در سطح استان برگزار کرده و علاوه بر این برنامه‌ها، نهادهای دیگر را در این راستا ترغیب خواهیم کرد تا برای هفته کتاب مراسمی برگزار کنند. چنانچه امسال روز شعر و ادب فارسی، علی‌رغم هر سال که محدود به یک برنامه در مقبره‌الشعرا می‌شد، غریب به ۵۰ برنامه در سطح استان برگزار شد.

سیدقاسم ناظمی با اشاره به عدم اطلاع دقیق از آمار خوانندگان کتاب در طول یک سال گذشته گفت: با معیارهای مثل کتاب‌خانه‌های عمومی سطح استان و آمار فروش کتاب میتوان فهمید که آمار خوانندگان کتاب در استان صعودی است. ولی اگر ما به صورت واقع‌بینانه به سرانه مطالعه استان توجه کنیم، با نقطه مطلوب مدنظر ما فاصله زیادی داشته و تعداد فروش کتاب و سرانه مطالعه آن در استان مناسب نیست.

ناظمی در پاسخ به سوال خبرنگار بیداری آذربایجان در مورد پخش و فروش کتاب‌های نامناسب در جامعه و نیز عدم فیلتر سنی برخی کتاب‌ها گفت: قانون اساسی مجوز انواع کتاب‌هایی که از صافی‌های قانونی عبور کردند را میدهد. هر کتاب‌های منتشر شده در ایران ممیزی تخصصی میشود. البته امکان اشتباه هم وجود دارد؛ ولی حداقل در این مدتی که بنده در اینجا حضور دارم، کتابی خارج از چارچوب قانونی منتشر نشده است.  در مورد خوانش کتاب هم یک قاعده ای به نام رده سنی وجود دارد که بر همین اساس قرار نیست هر کسی، هر کتابی را بخواند. ما باید مهارت انتخاب کتاب را به خواننده یاد بدهیم که این نیز وظیفه والدین، معلمان، کتابداران و نهادهای فرهنگی است.

در ادامه معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز در این جلسه با اشاره به آغاز نوزدهمین دوره طرح تخفیف کتاب، گفت: اجرای این طرح در سال‌های گذشته جایگاه خوبی در استان نداشت؛ ولی با تعاملات مناسب ایجاد شده با کتابفروشی‌ها، اخیرا استقبال خوبی از آن شده و آمار فروش کتاب افزایش یافته است.

وحید حسین زاده با اشاره به اینکه طرح تخفیف کتاب به مدت یک هفته تا ۱۰ روز با اعمال تخفیف ۲۰ درصدی اجرا می‌شود، افزود: در طرح‌های بهارانه و تابستانه امسال، حدود ۲میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان کتاب به فروش رفته و ۵۳۰ میلیون تومان اعتبار از وزارتخانه جذب شده که این میزان در سال ۹۹، سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بود.

وی با بیان اینکه در آخرین طرح تخفیف کتاب در طرح تابستانه، ۴۰ کتابفروشی از تبریز و ۲۱ کتابفروشی از شهرستان‌ها شرکت کرده بودند، افزود: آذربایجان‌شرقی در بهره مندی از تخفیف کتاب در رتبه چهار کشوری قرار دارد که باید با تلاش رسانه‌ها و ترویج طرح‌های فصلی تخفیف کتاب، در صدد ارتقای رتبه استان باشیم.

گزارش: پرستو سبحانی