شهردار تبریز، پیام مردم را درک کند/ روند انتصاب مدیران معیوب است/ ماندن یا رفتن شهردار منوط به پاسخ های اوست
شهردار تبریز، پیام مردم را درک کند/ روند انتصاب مدیران معیوب است/ ماندن یا رفتن شهردار منوط به پاسخ های اوست
رییس کمیسیون تحقیق و نظارت شورای اسلامی شهر تبریز در واکنش به حواشی روزهای اخیر طرح سوال از شهردار و انتقادات برخی اعضای شورا به انتصابات عباس رنجبر، این حواشی را نتیجه انتخاب عجولانه و شتاب زده شهردار در نخستین روزهای آغاز به کار شورا ارزیابی کرد.

اویاقلیق/ پرستو سبحانی: “روح الله دهقان نژاد” با وارد دانستن انتقادات اخیر به روند انتصابات مدیریتی شهرداری افزود: اگر پیش از این در انتخاب شهردار تبریز تامل و دقت بیشتری می کردیم، امروز با موضوع طرح سوال یا زمزمه های طرح استیضاح وی مواجه نبودیم.

وی که در گفتگو با خبرنگار اویاقلیق سخن می گفت افزود: فارغ از طرح سوال که این روزها از سوی برخی از اعضا مطرح شده است، اعضای شورا برابر قانون این اختیار را دارند که حتی بدون طرح سوال از شهردار، موضوع استیضاح وی را مستقیما مطرح کنند.

دهقان نژاد در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی در خصوص روند انتصابات اخیر شهردار تبریز که یکی از دلایل طرح سوال عنوان شده است گفت: شورای ششم اولین و تنها شورا در بین ادوار ششگانه است که اقدام به سهم خواهی از شهردار در انتصاب مدیران نکرده است، البته شنیده ایم که یکی دو نفر از اعضای شورا در چینش مدیران دخالت دارند و شهردار از ایشان مشورت و نظر می گیرد که ممکن است سلیقه شخص شهردار اینگونه باشد؛ اما تا این لحظه از شخص من مشورتی در تعیین مدیران گرفته نشده، علی الظاهر فعلا یکی دو نفر از اعضای شورا هستند که به ایشان مشورت می دهند.

وی اظهار کرد: من به هیچ عنوان با خود مدیران منتصب کاری ندارم؛ اما به روند انتصابات اخیر نقد دارم، من اگر در روزهای نخست شورا، اصرار داشتم که عجولانه دست به انتخاب نزنیم و شهرداری را انتخاب کنیم که گزینه مورد اقبال همه ۱۳ نفر باشد، به خاطر همین روزهایی بود که روند تعامل، به سمت استیضاح احتمالی تغییر کرده است، اگر آن روز عجولانه تصمیم نمی گرفتیم، امروز با مقوله استیضاح یا طرح سوال مواجه و درگیر نبودیم.
رییس کمیسیون تحقیق و نظارت شورای شهر تبریز در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: انتخاب مدیران حق قانونی شهردار است؛ اما لازم است در این انتخاب ها، مشی، سیاست و مصالح شهر و رویکردهای شورای شهر را هم مدنطر قرار دهد، باید مشخص شود که هدف جابجایی مدیران بود یا آوردن نیروهای مامور به خدمت به بدنه شهرداری؟ آیا واقعا در داخل شهرداری مدیران و نیروهای توانمند و متخصص وجود نداشت که اقدام به آوردن مدیرانی خارج از شهرداری به مجموعه کرده اند؟ مطمئنم که مدیران توانمند بسیاری داریم، شهرداری سرشار از نیروهای متخصص، متعهد و توانمندی است که در صورت شناسایی و اعتماد به آن ها، دیگر نیازی به آوردن مدیران مامور به خدمت نبود، من با این شکل از رویه مدیریتی و انتصاب مدیران مشکل دارم نه با خود مدیران منصوب شده، حرف من هم از ابتدا همین بود که باید به دنبال نیروهای سالم، پاکدست، متخصص و جوان بود، متاسفانه امروز تنها چیزی که در مشی مدیریتی شهردار تبریز نمی بینم، اعتقاد به نیروهای جوان و مساله جوانگرایی در مدیریت های شهرداری است.

دهقان نژاد همچنین در پاسخ به این سوال که آیا سوالات مطرح شده از سوی رییس و دیگر اعضای شورای شهر را وارد می داند یا نه، گفت: فارغ از سوال هفته قبل رییس شورا و سوالات دیگر اعضا از شهردار، همه ما سوالاتی از شهردار تبریز داریم که اگر لازم باشد مطرح خواهیم کرد، این حق قانونی همه ماست، شهردار تبریز باید اهداف، برنامه ها و معیارهای مدیریتی و انتصابات خود را تشریح و شفاف کند. بعد از روند طرح سوال، موضوع استیضاح احتمالی یا تعامل و ادامه همکاری با شهردار، بستگی به پاسخ ها و ادله ای دارد که آقای رنجبر در دفاع از تصمیماتش ارایه می کند.

دهقان نژاد افزود: من از روز نخست، یکی از اعضایی بوده و هستم که مدام در حال سوال از شهردار هستم، حتی در روز رای گیری برای آقای رنجبر هم، من این سوال را طرح کردم که چرا باید به ایشان رای داد و یا این قدر عجولانه قصد انتخاب شهردار را داریم، از این به بعد هم هر جا هم احساس کنم منافع و مصالح شهر و شهروندان به خطر می افتد باز هم مطالبه گری خواهم کرد، منتها به دنبال ورود به حاشیه و حاشیه سازی نیستم و قصد مختل کردن روند مدیریت شهری را هم ندارم؛ اما به عنوان رییس کمیسیون تحقیق و تفحص، با قدرت و جدیت به دنبال عمل به وظایف نظارتی و قانونی خود هستم.

رییس کمیسیون تحقیق و نظارت شورای شهر تبریز همچنین در پاسخ به این سوال خبرنگار اویاقلیق که واکنش و رویکرد شما در خصوص انتصابات بعدی شهردار تبریز چه خواهد بود گفت: ادامه انتصابات و انتصابات جدید برای من مهم نیست و دنبال نمی کنم، اما شاخص و معیار من برای ارزیابی این انتصابات، توانمندی، تخصص، تعهد و جوانگرایی است، چون مردم در انتخابات این دوره به چهره های جوان اقبال نشان دادند و امروز می بینیم که درصد بالایی از اعضای شورای شهر تبریز را جوانان تشکیل می دهند، پیام مردم در انتخابات روشن و گویاست و آقای شهردار باید این پیام را دریافت و درک کند، اگر نخواهد یا نتواند، مشکل از خود اوست.

دهقان نژاد در ادامه، در کنایه ای به تغییر رفتار موافقان دیروز شهردار و مخالفان امروز وی نیز گفت: نظارت ابزار قانونی اعضای شورای شهر است، شهردار هم اختیاراتی دارد، من فعلا در بین اعضای شورای شهر فردی را سراغ ندارم که دنبال حاشیه سازی باشد، اتفاقا امثال بنده که مخالف شهردار شدن آقای رنجبر بودیم، امروز بدون حاشیه به وظایف قانونی خود عمل می کنیم و برعکس، کسانی که تا همین دیروز موافق وی بودند و به او رای هم داده اند، محور سوال، انتقاد و اعتراض به عملکرد شهردار منتخب خود هستند.

وی ادامه داد: عملکرد شهردار و مدیریت شهری در این دوره، کارنامه شورای ششم را تشکیل خواهد داد. من به دنبال برجای گذاشتن کارنامه ای موفق برای شهر و شورای شهر هستم؛ حال در این میان اگر شهردار تبریز ضعیف باشد، در جهت قوی تر شدن او و تیم مدیریتی اش گام برخواهم داشت، اگر لازم به طرح سوال، تذکر یا استیضاح باشد، اقدام جدی خواهم کرد و اگر قوی و توانمند عمل کند، در کنارش خواهم بود و به وی کمک خواهم کرد. همه این ها به عملکرد شهردار و مدیران وی بستگی خواهد داشت و من در این مسیر با هیچ کسی معامله نخواهم کرد.

دهقان نژاد در عین حال با تاکید بر ضرورت توجه به توان و نیروی جوانان در مدیریتهای اجرایی شهرداری و نیز تسریع در روند توسعه و عمران شهری گفت: مدیریت شهری در دوره فعلی، با توجه به مشکلات متعدد در همه حوزه ها، نیازمند سرعت عمل بیشتر در برنامه ریزی و اجراست و این ضرورت ایجاب می کند مدیران و نیروهای جوان و بانگیزه در مصدر امور و مدیریت ها قرار گیرند، ضمن احترام به تخصص و تجارب ارزشمند آقای رنجبر، سابقه مدیریتی وی نشان می دهد که متاسفانه ایشان به سرعت در انجام امور معتقد نیست و بیشتر ترجیح می دهد کارها را با حوصله و مصلحت اندیشانه دنبال کند که این رویه مدیریتی، در مقطع کنونی به کمک مشکلات تبریز نخواهد آمد.

وی در خاتمه افزود: مدیران قدیمی و کهنه وی و رویه مدیریتی ایشان، محتاطانه عمل خواهند کرد و این رویه اصلا علاج کار تبریز نیست.