چرا وعده‌های فرهنگی اعضای شورای شهر تبریز رنگ خواهد باخت؟!
چرا وعده‌های فرهنگی اعضای شورای شهر تبریز رنگ خواهد باخت؟!

بیداری آذربایجان: ۸۰ روز از آغاز دوره ششم شورای شهر تبریز می‌گذرد و هنوز هم همگان به انتظار نشسته اند تا طعم تغییر را بچشند. از جمله حوزه‌های بسیار مهمی که با توجه به سابقه و عملکرد اعضا انتظار تغییر و تحول اساسی مثبت در آن می رفت ‘حوزه فرهنگی’ بود. این‌ها سخنان خانم غفوری […]

بیداری آذربایجان: ۸۰ روز از آغاز دوره ششم شورای شهر تبریز می‌گذرد و هنوز هم همگان به انتظار نشسته اند تا طعم تغییر را بچشند.

از جمله حوزه‌های بسیار مهمی که با توجه به سابقه و عملکرد اعضا انتظار تغییر و تحول اساسی مثبت در آن می رفت ‘حوزه فرهنگی’ بود.

این‌ها سخنان خانم غفوری رئیس فعلی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا پیش از انتخابات است: «ریشه‌ی بسیاری از مشکلات ما در مسائل فرهنگی نهفته است. مبرهن است در مورد وظایف و حقوق شهروندی ما نتوانسته‌ایم آموزش داشته باشیم.»

این‌ها نیز وعده‌ها و سخنان اعضای شورا در حوزه فرهنگی است؛

روح‌الله دهقان‌نژاد در این باره گفت «امیدوارم با نظام مند تر کردن برنامه ها و اهداف اقدامات مطلوب تری را در این زمینه ها شاهد باشیم.»

پرویز هادی وعده‌ی احیای ورزش قهرمانی را داد و گفت «اگر سازمان ورزش منحل نمی‌شد، امروز ورزش در شهر شرایط مساعد تری داشت.»

زعفرانچی از مدیران شهرداری خواست «برنامه‌ها و تاکتیک‌ها مشخص باشد و مجموعه سازمان فرهنگی هنری برنامه‌های کوتاه بلند و میان مدت را مشخص کند.»

روح الله رشیدی نیز گفت که «اگر معاونت وجود دارد آنرا تثبیت کنیم، و اگر نه که باید حذف شود» و سپس با بیان اینکه شهرداری قرار نیست برنامه اجرا کند اظهارداشت: «شهرداری باید حامی فرهنگ مردمی و فرهنگ سازی مردمی باشد و نباید در صدد تصدی امورات بر آید.»
اما شد آنچه شد
عباس رنجبر و مدیریت میانی او در شهرداری با اولین تصمیمات و دستور خود، همگان را مأیوس و متحیر کرد و با اجرایی کردن بخشی از سخنان رشیدی، معاون فرهنگی شهرداری را عزل کرد و بدین‌وسیله با عدم انتصاب مسئول جدید برای آن، بلدیه‌ی تبریز به‌عنوان اولین بلدیه ایران، اولین دیگری به نام خود
در عرصه فرهنگ نامگذاری و برای اولین بار در کشور معاونت فرهنگی_اجتماعی شهرداری را از چارت خود حذف کرد. شنیده می‌شود اصولا شهردار جدید اعتقادی به فلسفه‌ی وجودی معاونت فرهنگی و کار فرهنگی ندارد هرچند اعلام کند «فرهنگ نوک پیکان تحول اجتماعی است»

از دیگر اقدامات درخشان در حوزه‌ی فرهنگ انتصاب یک مدیر خارج از بدنه‌ی شهرداری به‌عنوان مأمور به خدمت و در پست رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی است که در چند روز گذشته رسول برگی، رئیس شورای شهر تبریز در این باره گفت «با وجود اینکه هنوز نامه‌ی موافقت آقای جوانعلی‌آذر از پایتخت تشیع نیامده، در شهرداری مامور به خدمت شده‌ است که این می‌تواند یک تخلف اداری باشد که قبل از آمدن نامه این فرد را به عنوان سرپرست سازمان شهرداری منصوب می‌کنیم. او به‌عنوان سرپرست منصوب شده است اما نامه‌های اداری با عنوان رییس سازمان فرهنگی، ورزش و اجتماعی امضا می‌شود.»

شهرداری تبریز در پسرفتی عجیب حتی در میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) هیچ عملکردی نداشت و پایتخت تشیع هیچ نمادی از این رویداد به خود ندید.

با این وصف باید فاتحه‌ی وعده‌های خوش آب‌ و رنگ فرهنگی اعضای شورای ششم تبریز را همانند ادوار پیشین خواند!