دولت مردمی؛ خط پایان اشرافی‌گری
دولت مردمی؛ خط پایان اشرافی‌گری

بیداری آذربایجان: شعار دولت مردمی که از همان ابتدای مبارزات انتخابات ریاست جمهوری از سوی دکتر رییسی در مراسم ها و کارزارهای انتخاباتی داده شد با پیروزی وی در این صحنه مهم سیاسی کشور، بلافاصله و به تدریج از سوی رییس جمهوری اسلامی ایران با ایجاد تغییرات ساختاری، اخلاقی، رفتاری و اجتماعی در نوع حکمرانی […]

بیداری آذربایجان: شعار دولت مردمی که از همان ابتدای مبارزات انتخابات ریاست جمهوری از سوی دکتر رییسی در مراسم ها و کارزارهای انتخاباتی داده شد با پیروزی وی در این صحنه مهم سیاسی کشور، بلافاصله و به تدریج از سوی رییس جمهوری اسلامی ایران با ایجاد تغییرات ساختاری، اخلاقی، رفتاری و اجتماعی در نوع حکمرانی دولت جدید به منصه ظهور و بروز می رسد که انجام سفرهای بی وقفه استانی و دیدارهای چهره به چهره با اقشار مردم از جمله این تغییر رویکردهاست که می تواند بسیاری از مشکلات را بین دولت و مردم حل و فصل کند.

هرچند دولت های مختلف با شعارهای رنگارنگ سیاسی و اجتماعی برای نزدیک شدن به مردم و قول های مساعد برای دیدارهای مردمی طی سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، روی کار آمده و رفته اند، اما این شعارها و رفتارها یا در همان هفته ها و ماه های اول دولت ها راکد مانده و یا اگر تداومی در این رابطه مشاهده شده است، منجر به رفع مشکلات مردمی به ویژه اقشار ضعیف جامعه نشده است.

دولت سیزدهم با تمام گرفتاری ها و مشکلات انباشته شده دولت قبلی در حوزه های اقتصادی، از همان روزهای نخست استقرار سعی و تلاش خود را بر انجام دیدارهای مردمی، حضور در میان مردم،   سفرهای استانی آخر هفته و تغییر نگرش ها نسبت به وظایف ذاتی دولت ها استوار  کرده است که در این مسیر هدف غایی رفع مشکلات معیشتی و تلاش برای رفاه مردم می باشد که برای رسیدن به این هدف مهم و محوری نیازمند همکاری، تعامل و یکپارچگی سازمان های دولتی، غیردولتی و قوای مقننه و قضائیه است.

سفرهای استانی رییس جمهوری و اعضای هیات دولت جزو اقدامات لازم و ضروری در جهت نفی هر گونه اشرافی گری و رفتارهای سلطه مآبانه است که در ابتدایی ترین حالت منجر به گردش درست، بی واسطه و صحیح اطلاعات بین دولت و مردم شده و واسطه های انتقال این اطلاعات و اخبار که طی دولت های قبلی به شدت افزایش تصنعی یافته بود، کاهش پیدا می‌کند.

حضور در جمع مردم عادی که هرگز امکان و طرفیت مکانی و زمانی برای دیدار با شحص اول اجرایی کشور را نداشته و ندارند و بیان مشکلات خود از زبان خودشان بدون واسطه ها، از جمله اقدامات بسیار مهم و تحسین برانگیز آیت الله رییسی است که متاسفانه در سال های اخیر به بوته فراموشی سپرده شده بود.

ایجاد فضای صمیمی، اخلاقی و مهرورزانه برپایه عدالت محوری و انصاف یکی از مهمترین دستاوردهای سفرهای استانی هیات دولت است که نقش بسیار سازنده در بازتعریف اعتماد عمومی به دولت و حاکمیت داشته باشد، چرا که ایجاد فضای اعتماد بین دولت و مردم بدون ملاقات های چهره به چهره و حضور مسئولان رده بالای اجرایی در متن مشکلات اقتصادی، معیشتی،  صنعتی،  اجتماعی و فرهنگی میسر نخواهد شد.

یکی از دلایل اصلی چالش بی اعتمادی به حاکمیت به موضوع دوری مردم از مسوولان بر می گردد که این امر به دلیل سابقه استبدادی بودن حاکمیت ها در طول تاریخ عصرهای مختلف، به نوعی در اذهان و افکار مردم ایران زمین رخنه کرده است که با انقلاب اسلامی این پدیده شوم تا حدودی از جامعه زدوده شد اما در پاره ای از موارد تعدادی از مسوولان با بی توجهی به مردم تلاش هایی برای بازگرداندن این خصیصه تاریخی به کشور بوده و هستند که باید در مقابل این اقلیت مقاومت کرد تا آرمان های انقلاب اسلامی به فراموشی سپرده نشود.

احساس نزدیکی مردم به مسوولان دستاورد مهم و برجسته سفرهای استانی دولت سیزدهم است تا فاصله بین مردم و مسوولان را برداشته و احساس برتری مسوول به مردم از بین می رود که از آموزه های دینی و قرآن کریم است.

 

دولت مردمی؛ خط پایانی بر اشرافی‌گری

سفرهای استانی مانع تقویت روح اشرافی‌گری در میان مدیران می‌شود 

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو درباره نقش سفرهای استانی در پیشبرد امور استانی را مهم خواند و گفت: مهمترین و بدیهی‌ ترین تاثیر سفرهای استانی دردمندتر شدن رییس قوه مجریه نسبت به مردم است و طبیعی است همین دردمندی سبب اولویت در تخصیص منابع برای رفع آلام و رنج‌های مردم و مشکلات معیشتی آنان خواهد شد.

احمد علیرضابیگی زدودن آثار و نتایج اشرافی گری را از مهمترین نتایح سفرهای استانی و رویکردهای جدید دولت سیزدهم بیان و اضافه کرد: متاسفانه در دولت قبلی شاهد بروز و ظهور و البته تقویت روح اشرافی گری در میان مدیران و مسوولان حتی رده های پایین بودیم که اقدامات اخیر دولت می تواند در این مسیر گره گشا باشد.

وی اظهار کرد: رییس جمهوری در جریان سفرهای استانی به خصوص در مناطق محروم گلایه‌ها،  حرف‌ها و مشکلات مردم را که شبانه روز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، می شنود و آن را با گزارش های مسوولان تلاقی  کرده و در صدد رفع آنها بر می آید.

علیرضابیگی تطابق گزارش‌ها با واقعیت‌های در صحنه را از دگیر دستاوردهای سفرهای استانی دولت برشمرد و ادامه داد: باید توجه داشت که بر خلاف گذشته که ریاست جمهوری تنها در محل کارش حاضر شده و هیچ ارتباطی با متن جامعه و مردم نداشت، این ارتباطات می تواند میزان تطابق گزارش هایی که به دست رئیس جمهوری می‌رسد با واقعیت‌های موجود را قابل حصول کند.

وی گفت: رییس جمهوری در این سفرها از نزدیک شاهد همه تلاش‌های دلسوزانه فرزندان ملت در بدنه اجرایی کشور خواهد بود و به راحتی می‌تواند با تامل در تلاش‌ آنها،  ضمن الگوسازی فعالیت‌های ابتکاری مثبت، آن را در سطح ملی تعمیم دهد و در عین حال شناسایی و تشویق مدیران خدوم نیز از این طریق میسر می‌شود.

استاندار پیشین آذربایجان شرقی در دولت های نهم و دهم، توجه به موضوعات اولویت‌دار زندگی مردم را از نتایج ملموس سفرهای استانی دانست و با تاکید بر اینکه دولت مردمی باید خود را بیش از پیش به مردم نزدیک کند، یادآور شد: هر میزان تخصیص منابع و توجه به موضوعات اولویت‌دار زندگی مردم بر مبنای مشاهدات عینی و واقعی صورت پذیرد، اثرگذاری آنها بیشتر و تسهیل رضایتمندی مردم به راحتی میسر خواهد بود.

علیرضابیگی تشریفات را از  آفت های سفرهای استانی در دولت های قبلی بیان کرد و گفت: اما دولت سیزدهم و شخص رییس جمهوری در این خصوص حساسیت های ویژه ای دارند که می تواند دیدارهای چهره به چهره دولت را راحت تر و سهل تر کرده و اعتماد عمومی را روز به روز افزیش دهد.

 

 

تمرکززدایی و مبارزه با اشرافی‌گری دستاورد مهم سفرهای استانی است

رییس فراکسیون مناطق محروم مجلس شورای اسلامی گفت: سفرهای استانی رییس جمهوری اسلامی ایران و اعضای هیات دولت، گام مهم و بلندی برای تمرکززدایی و اشرافی گری در ساختار سیاسی کشور است.

سیدعلی موسوی ارتباط مستقیم مردمی مسوولان را یکی از مهمترین کارکردهای نظام اسلامی در حوزه حکمرانی بیان و اضافه کرد: باید توجه داشت که نظام جمهوری اسلامی بر پایه مردم سالاری استوار شده است و ارتباط نزدیک مردم و مسوولان در حقیقت منجر به تقویت نظام می شود.

وی با تحسین ابتکار دولت سیزدهم در برقراری سفرهای استانی، آغاز این سفرها از مناطق و استان های محروم را نشانه ای بارز و مهم از عزم دولت برای رسیدگی به مشکلات پیرامونی ارزیابی کرد و افزود: این سفرها علاوه بر اینکه می تواند برای رفع مشکلات مردمی تاثیرگذار باشد، در تعامل و ارتباط بین دولت و مردم نیز که در دولت قبلی به فراموشی سپرده شده بود، نیز بسیار حائز اهمیت است.

موسوی توجه به مناطق محروم را ایده بسیار خوب و مهم دولت سیزدهم برشمرد و با تاکید بر اینکه سفرهای استانی باید تداوم پیدا کرده و تنها به ماه های اول دولت جدید منحصر نشود، یادآور شد: اینکه شخص رییس جمهوری و تعدادی از اعضای هیات دولت در روزهای تعطیل اقدام به سفرهای استانی می کنند، نشان می دهد که عزم و اراده دولت برای  رفع مشکلات مناطق مختلف کشور به خصوص مناطق محروم جدی و خلل ناپذیر است.

وی ارتباط با اقشار مختلف مردم، بررسی وضعیت صنعتی و اقتصادی مناطق، تلاش برای رفع بروکراسی های اداری در توسعه استان ها و درگیر کردن مدیران و مسوولان استانی را از نتایج مهم و بارز سفرهای استانی دولت بیان کرد که در آینده می تواند آثار بسیار ملموس تری داشته باشد.

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در هر سفر استانی دولت  مشکلات مناطق مزبور به دقت بررسی شده و تا حد امکان این معضلات به صورت استانی رفع می شود، اظهار کرد: در صورت کلان بودن مشکلات نیز، موضوع به هیات دولت ارجاع داده شده و در تهران مشکلات مورد بررسی قرار می گیرد.

موسوی با اشاره به درگیر بودن ایران با یک جنگ تمام عیار اقتصادی، توجه به داشته های درونی و امکانات داخلی را تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی دانست و ادامه داد: بر همین اساس تداوم سفرهای استانی و توجه به توانمندی های استان های مختلف برای خروج از مشکلات اقتصادی لازم و ضروری است و بدون تردید نتایج ثمربخشی نیز خواهد داشت.

وی، پایه مهم نظام جمهوری اسلامی را مردم بیان کرد و گفت: این نظام الهی به برکت وجود مردم و حمایت های آنها در عرصه های مختلف به ثمر نشسته و تثبیت شده است که باید مسوولان اجرایی با ساده زیستی و پرهیز از هر گونه اشرافی گری، خودشان را بیش از پیش به مردم نزدیک کنند و برای رفع مشکلات آنها شبانه روزی در تلاش باشند.

بر اساس این گزارش، در شرایط کنونی کشور،  بهترین و سریع ترین راهکار برای برون رفت از وضعیت فعلی،  بهره مندی از داشته های درونی برخلاف نگاه به بیرون دولت گذشته با محوریت ارتباط نزدیک، فشرده، دائمی و چهره به چهره با آحاد مردم از هر طیف، قوم، طبقه و نهله های فکری است تا بارقه های امیدی که در بین شهروندان دمیده شده، در کوتاه ترین زمان ممکن به عینیت تبدیل شود.

تکیه بر اصول و مؤلفه‌ های مردمی‌ بودن از سوی آیت الله رییسی توانسته است ضمن جذب سرمایه اجتماعی کشور به خود، بخشی از اعتماد از دست رفته را به دولت برگرداند، اما باید توجه داشت که این مردمی بودن باید تا روزهای پایانی دولت تداوم عینی و عملی داشته باشد./ فارس