از سازمان به وزارتخانه تبدیل شدن، دردی از محیط زیست دوا می کند؟
از سازمان به وزارتخانه تبدیل شدن، دردی از محیط زیست دوا می کند؟

اویاقلیق به نقل از خبرگزاری مهر: ۴۰ روز از تشکیل دولت سیزدهم گذشته و با توجه به معرفی نشدن رئیس سازمان محیط زیست از سوی رئیس جمهور، در این مدت گمانه زنی‌های بسیاری برای انتخاب ریاست سازمان محیط زیست صورت گرفته است؛ از تاکید بر انتخاب ریاست این سازمان از میان زنان تا سهمیه زنان […]

اویاقلیق به نقل از خبرگزاری مهر: ۴۰ روز از تشکیل دولت سیزدهم گذشته و با توجه به معرفی نشدن رئیس سازمان محیط زیست از سوی رئیس جمهور، در این مدت گمانه زنی‌های بسیاری برای انتخاب ریاست سازمان محیط زیست صورت گرفته است؛ از تاکید بر انتخاب ریاست این سازمان از میان زنان تا سهمیه زنان در کابینه نیز لحاظ شود تا تغییر ساختار این دستگاه. اما در مجموع این مکث طولانی در انتخاب ریاست این سازمان کارشناسان، فعالان و دوستداران محیط زیست را نگران کرده است.

در میانه این نگرانی‌ها برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را برای ایجاد یک وزارتخانه جدید به نام «وزارت محیط زیست» تدوین کرده‌اند که در مقدمه این طرح که به امضای ۲۸ نماینده رسیده آمده است که با هدف حل معضلات زیست محیطی از جمله آلودگی هوا، خاک و آب از طریق مدیریتی با قدرت اجرایی بیشتر و تقویت اثرگذاری و نیز چابک سازی و امکان نظارت قانونی نمایندگان مجلس، وزارت حفاظت محیط زیست تشکیل شود. این در حالی است که هم اکنون جایگاه سازمان محیط زیست معاونت ریاست جمهوری است و طرح تشکیل وزارتخانه محیط زیست در واقع تنزل‌بخشی جایگاه ‫ «محیط زیست» ‬از یک مساله حاکمیتی به یک مساله اجرایی است.

سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اظهار بی اطلاعی از جزئیات و پیشنهاد دهندگان این طرح در مجلس، با اشاره به اینکه چنین طرح‌هایی نمی‌تواند به حل معضلات محیط زیستی کشور کمک کند، گفت: مخالف این پیشنهاد هستم و با وصول این طرح در کمیسیون کشاورزی و کمیته محیط زیست حتماً با آن مخالفت خواهم کرد.

وی با اشاره به اینکه پیشنهاد چنین طرح‌هایی در شرایط حاضر محیط زیست کشور نمی‌تواند به حل بحران‌ها کمک کند، به طرح‌های مختلفی که پیش از این برای تغییر ساختار این سازمان حساس مطرح شده است، پرداخت و گفت: اینکه سازمان محیط زیست برای انجام وظایفش نیاز به تحول دارد، شکی نیست اما بهتر است با همه پرسی از سوی کارشناسان و صاحب نظران در این زمینه برای تغییر ساختار تصمیم‌گیری شود.

رفیعی یادآور شد: اگر اصراری بر تشکیل وزارت محیط زیست نیز وجود دارد، بهتر است از سوی دولت لایحه‌ای تدوین و ارائه شود که با حساسیت و ریزبینی بیشتری به مسائل و ضرورت‌های این تغییر ساختاری پرداخته شود.

در نخستین ماه‌های فعالیت مجلس یازدهم نیز طرحی به منظور تشکیل وزارتخانه آب، انرژی و محیط زیست در مجلس مطرح شد که هادی بیگی‌نژاد عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفته بود که تأسیس وزارت انرژی می‌تواند به شفافیت و انسجام حوزه نفت کمک کند که با الحاق بخش برق و انرژی‌های غیر فسیلی از جمله انرژی‌های بادی و خورشیدی به وزارت جدید، مجموعه متمرکزی در حوزه انرژی ایجاد شود. اما این طرح به دلیل ضعف ساختاری با مخالفت مجلس مواجه شد.

محمد مجابی رئیس کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام در مواضعی مشابه رئیس فراکسیون محیط زیست درباره این طرح گفته بود، هرچند که در تشکیلات سازمان حفاظت محیط زیست ضعف‌هایی وجود دارد اما راه‌حل برطرف کردن این ضعف‌ها این نیست که دستگاه حاکمیتی محیط زیست را تبدیل به دستگاهی اجرایی کنیم. نیاز است برای حل مشکلات سازمان حفاظت محیط زیست اقداماتی جدی صورت گیرد اما تبدیل این سازمان به وزارتخانه نه تنها مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه محیط زیست کشور بیش از پیش آسیب خواهد دید./yjc