وقتی سید ابراهیم رئیسی محور اتحاد اصلاح‌طلبان و اصولگرایان می‌شود
وقتی سید ابراهیم رئیسی محور اتحاد اصلاح‌طلبان و اصولگرایان می‌شود

بیداری آذربایجان: از همان زمان انتخابات بسیاری از شخصیت‌های جریان اصلاحات به حمایت از آقای رئیسی بلند شدند؛ موضوعی که البته مصداقش هم این صحبت علی نیکزاد رئیس ستادهای مردمی رئیسی در همان روزهای انتخابات بود که در این باره گفته بود که برخی تشکل‌های سیاسی و اصلاح‌طلبی که درون انقلاب قرار دارند به من […]

بیداری آذربایجان: از همان زمان انتخابات بسیاری از شخصیت‌های جریان اصلاحات به حمایت از آقای رئیسی بلند شدند؛ موضوعی که البته مصداقش هم این صحبت علی نیکزاد رئیس ستادهای مردمی رئیسی در همان روزهای انتخابات بود که در این باره گفته بود که برخی تشکل‌های سیاسی و اصلاح‌طلبی که درون انقلاب قرار دارند به من مراجعه کردند و خواستار تبلیغ به نفع آقای رئیسی شده‌اند. آنها هم تحت عنوان ستاد مردمی اصلاح‌طلبان طرفدار آقای رئیسی فعالیت کردند.

وقتی اصلاح‌طلبان اصولگرا می‌شوند

علاوه بر نیکزاد، محمد زارع فومنی دبیرکل حزب مردمی اصلاحات هم در روزهای انتخابات گفته بود که با توجه به حضور مستقل و فراجناحی سید ابراهیم رئیسی به عرصه انتخابات تکلیف خود می‌دانیم تا از وی به عنوان فردی اصلاح گر برای حل مشکلات کشور عزیزمان حمایت کنیم.

محمدعلی وکیلی فعال سیاسی اصلاح طلب هم در گفت‌وگو با ما به این امر صحه گذاشته و در این باره گفته بود که  بخشی از جریان اصلاحات در انتخابات به آقای  رئیسی رای دادند و این غیر قابل انکار است.

او البته دلیل این حمایت را هم اینگونه تشریح کرده بود که  در صحنه انتخابات براساس قواعد موجود به نظر می‌رسید که در شرایط فعلی بهتر از آقای رئیسی برای کشور وجود ندارد و شرایط کشور هم به حدی پرتنش شده بود که مجالی برای بازی و رفتارهای حزبی وجود نداشت. به خصوص که آقای رئیسی در مواضع خود اصرار داشت که همچنان مستقل باشد و منهای جریانات حامی وارد انتخابات شده و مستقل عمل کند.

وقتی سید ابراهیم رئیسی محور اتحاد اصلاح‌طلبان و اصولگرایان می‌شود

حمایت اصلاح طلبان از رئیسی؟ محال است

با این حال اما در بحبوبه انتخابات ریاست جمهوری افرادی نظیر علی محمد نمازی عضو حزب کارگزاران سازندگی در این باره گفته اینکه برخی از احزاب اصلاح‌طلب بخواهند از رئیسی حمایت کنند برخلاف راهکار‌های سیاسی جبهه اصلاحات عمل کرده‌اند؛ همچنین اگر آن حزب عضو نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان نیز باشد اقدامی برخلاف آن نهاد انجام داده و بعید است این اتفاق بیفتد، چراکه حمایت اصلاح‌طلبان از رئیسی ممکن نیست.

احمد شریف عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هم در این باره گفته بود که  بعید است که رئیسی آرای جریان اصلاحات را در انتخابات نصیب خود کرده باشد، زیرا جریان اصلاحات متولی دارد و و حتی شاهد بودیم که هیچ یک از احزاب منصوب اصلاحات و اشخاص صاحب سبک اصلاحات در اردوگاه آقای رئیسی قرار نداشتند.

شریف همچنین قشر خاکستری را بزرگ‌ترین شانس آقای رئیسی در انتخابات دانست و در تعریف این قشر از مردم گفته افرادی که به آقای رئیسی رای دادند معمولا اصولگرا بودند و سایر افراد فارغ گرایشات سیاسی بودند و صرفا به سبب علاقه به او رای داده بودند. هر کدام از جریانات سیاسی به صورت میانگین حدود ۱۵ درصد طرفدار دارند و حدود ۷۰ درصد از شهروندان ایرانی در قشر خاکستری جای می‌گیرند که فاقد گرایش‌های مشخص اصلاح طلبی و یا اصولگرایی هستند که البته در ساختار انتخابات هم تعیین کننده هستند.

وقتی سید ابراهیم رئیسی محور اتحاد اصلاح‌طلبان و اصولگرایان می‌شود

موضوعی که سید محمود میرلوحی فعال اصلاح طلب هم در تعریف این قشر گفته است که در گذشته به این شکل بود که  اگر ۲۰ درصد مردم به اصلاح‌طلبان و ۲۰  به اصولگرایان رای می‌دادند، بقیه رای دهندگان با توجه به شرایط به شخصی رای می‌دادند که وعده‌هایش به خواسته‌های آنها نزدیکتر بود.

حمیدرضا جلایی‌پور فعال سیاسی اصلاح طلب هم با تقسیم‌بندی پایگاه اجتماعی گروه‌های سیاسی معتقد است ۱۰ الی ۱۵درصد از جمعیت کشور حامی اصولگرایان، ۱۵ الی ۲۰درصد حامی اصلاح‌طلبان، ۲۰درصد به اصطلاح کسانی که در انتخابات شرکت نمی‌کنند و ۴۰ الی ۴۵درصد جمعیت قشر خاکستری هستند که در ایام انتخابات تصمیم می‌گیرند به چه کسی رأی بدهند.

با توجه به این موارد به نظر می‌رسد که در سبد رای حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی هم رای افراد اصلاح طلب به چشم می‌خورد و هم قشر خاکستری که فارغ از جریانات سیاسی به دغدغه‌های خود و کشور نگاه می‌کنند؛ حال سوال اینجاست که دولت رئیسی چگونه می‌تواند همچنان این آرا را برای خود حفظ کرده و حتی آنها را افزایش دهد؟

وقتی سید ابراهیم رئیسی محور اتحاد اصلاح‌طلبان و اصولگرایان می‌شود

عمل اصلاح طلبانه یعنی پایبندی به حقوق مردم و تامین مطالبات مردم

حسین کنعانی مقدم دبیرکل حزب سبز در پاسخ به این سوال ما به تلاش دولت رئیسی در این زمینه اشاره کرده و گفته است که دولت آقای رئیسی یک دولت فراجناحی بوده و در تلاش است که از افراد کارآمد فارغ از جناح بندی‌های سیاسی استفاده کند و حتی شاهدیم که دو تن از وزرای دولت آقای روحانی را هم در دولت خود استفاده کرده و از آن‌ها بهره گرفته است. معتقدم که آقای رئیسی نگاهش به دولت یک نگاه فارغ از جناح بندی‌های سیاسی است.

او در ادامه درباره حضور رای این قشر در سبد آقای رئیسی هم گفته است که  این امر بسته به عملکرد دولت آقای رئیسی دارد و اگر او بتواند به وعده‌هایی که داده عمل کند قطعا شاهد رویش آرای او خواهیم بود، اما اگر نتواند به وعده‌هایش عمل کند ممکن است شاهد ریزش آرا باشیم.

علاوه بر کنعانی مقدم محمدعلی وکیلی هم معتقد است که اگر آقای رئیسی همچنان در مسیر مطالبات مردم گام بردارد و یک دولت کارآمد و دور از شعار زدگی را ادامه دهد حتما مورد حمایت اصلاح طلبان خواهد بود. اما حمایت این جریان از حسن روحانی هم یک چک سفید امضا نبود و در همان زمان هم اعلام  شد حمایت اصلاحات از او به صورت مشروط است تا زمانی که دولت در چارچوب تعهدات مردمی خود گام بردارد و الان هم در باره این دولت همین رویکرد را داریم.

وکیلی رویکرد اصلاح طلبانه را این گونه تشریح کرد: از نظر ما عمل اصلاح طلبانه یعنی پایبندی به حقوق مردم و تامین مطالبات مردم؛ اگر این اتفاق بیفتد یعنی دولت اصلاح طلبانه و چه بهتر که این عملکرد در زمان آقای رئیسی اتفاق بیفتد.

در پایان باید گفت که امروز مشکلات مردم انقدر زیاد است که چه اصلاح طلبان و چه اصولگرایان چشمشان به دست آقای رئیسی برای حل مشکلات است تا باز هم یک دل و یک صدا در انتخابات شرکت کرده و به او اعتماد کنند./ yjc