چند سوال از اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی در مورد پالایشگاه تبریز
چند سوال از اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی در مورد پالایشگاه تبریز

بیداری آذربایجان: پالایشگاه تبریز اخطار آلایندگی زیست محیطی دریافت کرد! این تیتر عنوان خبری بود که چهار روز پیش در ۲۱ شهریور ماه توسط روابط عمومی اداره کل محیط زیست استان منتشر و توسط خبرگزاریهای دولتی بازنشر شد! در این خبر آمده است : «پایش‌های به عمل آمده و گزارشات مردمی واصله در خصوص انتشار […]

بیداری آذربایجان: پالایشگاه تبریز اخطار آلایندگی زیست محیطی دریافت کرد! این تیتر عنوان خبری بود که چهار روز پیش در ۲۱ شهریور ماه توسط روابط عمومی اداره کل محیط زیست استان منتشر و توسط خبرگزاریهای دولتی بازنشر شد! در این خبر آمده است : «پایش‌های به عمل آمده و گزارشات مردمی واصله در خصوص انتشار بوی نامطبوع حاصل از متصاعد شدن ترکیبات مرکاپتان در اطراف پالایشگاه تبریز بوده و منشأ انتشار بدلیل بروز مشکل فنی در خطوط مواصلاتی و نشتی در یکی از مخازن آن بوده است.»

روابط عمومی اداره کل محیط زیست استان در این گزارش از زبان مدیرکل محیط زیست ادامه داده است: «ایرادات از نزدیک بررسی و بلافاصله اقدامات اصلاحی و تعمیرات لازم از سوی مدیریت فنی پالایشگاه انجام گرفت که نهایتاً مشکل آلودگی ایجاد شده در حال مرتفع شدن است.»

ضمن قدردانی از اقدام مدیر کل محیط زیست استان به جهت بازدید اختصاصی و اخطار به پالایشگاه تبریز، اراپه توضیحات کافی توسط اداره کل محیط زیست استان در خصوص موارد ذیل در موضوع گازها و بوهای متصاعد شده از مجتمع پالایشگاه نفت تبریز ضروریست:

۱-  بخارات هیدروکربنی حاصل از تصفیه خانه فاضلاب واقع در مجتمع پالایشگاه نفت تبریز که مقرر شده بود پوشش سازه ای لازم بر روی واحدهای آن اجرا و بخارات حاصله جمع آوری و امحاء گردد به چه مرحله ای رسیده و آیا گازها و بوهای متصاعد شده ارتباطی به این واحد ندارد؟

۲-  آلایندگی گازهای خروجی بدلیل عدم تکمیل واحد تصفیه هوای قسمت گوگردسازی (TGT) که عملیات اجرایی آن در حال انجام بوده و اتمام آ طبق برنامه برای سال ۱۴۰۰ پیش بینی شده است.

۳- عدم حذف لاگون تبخیری مواد نفتی که یک واحد از آن فعلاً در محدوه پالایشگاه موجود بوده و مقرر است با نصب سیستم R.O این لاگون و ورودی آن توسط سیستم جدید حذف گردد. عملیات اجرایی نصب این سیستم اخیراً شروع گردیده است. ( بواسطه روباز بودن لاگونها انتشار آلودگی به صورت پیوسته وجود دارد).

۴- بخارات حوضچه ذخیره مجاور تصفیه خانه فاضلاب که حاوی پساب دارای مشتقات نفتی بوده و در صورت تکمیل موارد بندهای قبل، قابل حذف یا اصلاح خواهد بود.

۵- زباله سوز موجود در پالایشگاه تبریز که گرچه کارکرد آن بدلیل اقدامات اصلاحی انجام یافته در سایر واحدهای تولیدی کمتر شده است ، اما آلایندگی آن بصورت کامل رفع نگردیده است.