آلودگی صوتی وانت بارها در تبریز/ شهرداری ورود کند
آلودگی صوتی وانت بارها در تبریز/ شهرداری ورود کند

بیداری آذربایجان: یکی از نکاتی که به ماندن این وانت بارها در سطح شهر کمک کرده است کیفیت برابر و قیمت پایین نسبت به مغازه‌ها است. اقبال برای خرید از وانتی‌ها در حالی است که مردم دائماً از سد معبر و آلودگی صوتی ایجاد شده توسط بلندگو های وانت بارها گلایه مند هستند. این در حالی است […]

بیداری آذربایجان: یکی از نکاتی که به ماندن این وانت بارها در سطح شهر کمک کرده است کیفیت برابر و قیمت پایین نسبت به مغازه‌ها است.

اقبال برای خرید از وانتی‌ها در حالی است که مردم دائماً از سد معبر و آلودگی صوتی ایجاد شده توسط بلندگو های وانت بارها گلایه مند هستند.

این در حالی است که دست فروش‌ها و وانت بارها به عنوان یک شغل مرکز نظارت و ساماندهی منحصر به فرد و وظیفه شناسی ندارند.

البته بر اساس قانون شهرداری ایجاد هرگونه آلودگی صوتی و سد معبر تخلف محسوب می‌شود. طرح‌های مختلف نیمه کاره‌ای برای حل این معضل بارها در تبریز و توسط شهرداری و شورای شهر مطرح شده ولی متأسفانه نتیجه بخش نبوده است.

در راستای ارزیابی این بحث با چند شهروند گفت گو کردیم.

آلودگی صوتی وانت بارها در تبریز/ شهرداری ورود کند

وقت نشناسی وانت بارها در تبریز

یک خانم جوان گفت: وانتی‌ها نانشان در همین بلندگوهاست، اگر بگوییم اذیتمان می‌کند کسی بلندگو را گرفته و برایشان امکانات فراهم می‌کند؟ پس بهتر است بگویم نه! من اذیت نمی‌شوم؛ ولی کمی وقت نشناس هستند، کاش ساعاتی که چشممان هنوز گرم خواب است در صدد خرید ضایعاتمان یا فروش اقلامشان نباشند.

یک مرد مسن نیز در پاسخ به این سوال که آیا از صدای بلندگوی وانتی‌ها گلایه دارید گفت: بله! صبح و ظهر و عصر و شب ندارند هرزمان که در محله‌ها می‌پیچند صدای بلندگوهایشان کل محله را بیدار می‌کند، برای من واقعاً آزار دهنده است، به شهرداری می‌گوئیم، می‌گوید به ما ربطی ندارد خودشان سازمان دارند، به سازمان می‌گوئیم، می‌گوید پلاکشان را بردارید و به ۱۱۰ بگویید، کاش مسئولی پیدا شود و این مشکل را برای همیشه حل کند.

در ادامه به گفت و گو با یک فروشنده اقلام وانتی پرداختیم.

رضا ترابی گفت: همه فقط بلدند برای منع شغل ما قانون بنویسند، کسی هم هست برای آرامش و تضمین زندگی و آینده ما قانون بنویسد؟

وی گفت: بله صدای بلندگو اذیت می‌کند ولی بی نانی و بی پولی هم ما را اذیت می‌کند. چاره‌ای جز این کار نداریم شما یک راه حل به ما بگویید تا ما انجام دهیم. بارها گفتند بازارچه در اختیارتان قرار می‌دهیم ولی فقط در حد حرف بود و عملی نشد.

در این راستا با فریدون بابایی اقدم؛ عضو شورای شهر تبریز به گفت و گو پرداختیم.

آلودگی صوتی وانت بارها در تبریز/ شهرداری ورود کند

رسیدگی به معضل وانت بارها برعهده شهرداری تبریز است

وی گفت: بحث رسیدگی به این موضوع بر عهده‌ی شهرداری است و بر اساس قانون هرگونه مزاحمت شغلی باید رسیدگی و در صورت نیاز مورد برخورد قرار بگیرد. البته در راستای دغدغه مندی این موضوع سازمان میادین و مشاغل شهری نیز وظیفه اصلی را بر گردن دارد.

بابائی اقدم ادامه داد: با توجه به ایجاد مزاحمت‌های صوتی توسط فروشنده‌های وانتی باید بازارچه‌ای افتتاح شده و این مشاغل در بازارچه ساماندهی شود در غیر این صورت باید دست فروش‌ها و وانت بارها جمع آوری شوند.

وی افزود: با توجه به اینکه محل درآمد این خانواده‌ها از فروش وانتی آنهاست، جمع آوری این مشاغل برای ما گزینه آخر است و ما در تلاشیم تا بتوانیم این شغل را برای همیشه و به صورت جدی ساماندهی کنیم.

بابائی اقدم تصریح کرد: پس از انتخاب شهردار جدید کلان شهر تبریز یکی از مطالبه‌ها و نیازهای اصلی شهر تبریز ساماندهی مشاغل شهری و وانت بارها عنوان خواهد شد و مورد پیگیری جدی قرار خواهد گرفت.

با توجه به شکایات مکرر شهروندان از این موضوع و ضمن محفوظ دانستن حق دست فروش‌ها و وانت بارها در این وضعیت اقتصادی نا بسامان، انتظار می‌رود دستگاه‌های متولی اعم از شهرداری، سازمان میادین و مشاغل شهری، خدمات مناطق شهری و نیروی انتظامی فکری اساسی برای حل این معضل بکنند./ مهر

لیلا حاتمی