کمبود داروهای کرونا در آذربایجان شرقی؛ شایعه یا واقعیت؟
کمبود داروهای کرونا در آذربایجان شرقی؛ شایعه یا واقعیت؟

بیداری آذربایجان: در روزهای گذشته مطالب زیادی مبنی بر کمبود داروهای کرونایی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی آذربایجان شرقی، منتشر و در سطح گسترده دست به دست می شود؛ در حالی که مردم می گویند داروهای کرونایی مانند آمپول «رمدیسیور»، «فاوی پیراویر» و «تمزیروا» با کمبود مواجه است، در مقابل مسوولان دانشگاه علوم […]

بیداری آذربایجان: در روزهای گذشته مطالب زیادی مبنی بر کمبود داروهای کرونایی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی آذربایجان شرقی، منتشر و در سطح گسترده دست به دست می شود؛ در حالی که مردم می گویند داروهای کرونایی مانند آمپول «رمدیسیور»، «فاوی پیراویر» و «تمزیروا» با کمبود مواجه است، در مقابل مسوولان دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان های مرجع استان، وجود هر گونه کمبود در این زمینه را تکذیب می کنند.

البته «سرم» از این قاعده مستثنی است و هم مردم و هم مسوولان بر کمبود آن در داروخانه های سطح شهرها صحه می گذارند؛ اتفاقی که سازمان غذا و دارو، دلیل بروز آن را بروز مشکل مقطعی برای یکی از شرکت های اصلی تولیدکننده سرم در کشور اعلام کرده است.

تفاوت در گفتار مردم و مسوولان در خصوص داروهای کرونایی، خبرنگار ایرنا را بر آن داشت تا با حضور میدانی در تعدادی از مراکز درمانی و دارویی آذربایجان شرقی به بررسی این موضوع بپردازد.

مراکز درمانی و بیمارستانی آذربایجان شرقی کمبود داروی کرونا ندارند

بررسی های میدانی خبرنگار ما، حاکی از آن است که مراکز درمانی و بیمارستانی آذربایجان شرقی، مشکلی از بابت تامین و عرضه داروهای کرونایی به بمیاران و مراجعین ندارند.

با حضور در بیمارستان امام رضا (ع) تبریز که بیمارستان مرجع بیماران کرونایی استان می باشد، از همراهان بیماران پیگیر وضعیت داروهای تخصصی تجویزی شدم که سه همراه بیمار به نام های زهرا محمدی، داریوش جسن زاده و مجید حقی که برای بار دوم و سوم تزریق آمپول ضد کرونای «رمدیسور» به همراه بیمار آمده بودند، اظهار کردند که هیچ مشکلی در تهیه این دارو و سایر داروها نداشته اند.

داوود حیدری نیز که در بیمارستان عالی نسب تبریز به عنوان یکی از مراکز درمانی سازمان های تامین اجتماعی، با علایمی همچون سرفه های شدید، تب، تنگی نفس و ضعف بدنی شدید به این بیمارستان مراجعه کرده بود، با تشخیص پزشک متخصص ریه، «رمدیسور» دریافت کرده بود که برای نوبت چهارم دریافت دارو، در بیمارستان حضور داشت و با هیچ مشکلی از لحاظ تامین آن مواجه نشده بود.

فرناز فتح الهی، مادر یکی از بیماران کرونایی نیز که در درمانگاه فاز ۲ شهر جدید سهند حضور داشت، گفت: فرزندم را با علایمی همچون سرفه های شدید که نمی توانست نفس بکشد، به درمانگاه آوردم که پزشک معالج، سرم و چند آمپول که به داخل سرم زده شد، را تجویز کرد و سایر داروها را نیز از داروخانه تهیه کردیم و مشکلی نداشته ایم.

 

کمبود داروهای کرونا در آذربایجان شرقی؛ شایعه یا واقعیت؟
 دکتر محمدعلی تربتی، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز

کمبودی از لحاظ تامین داروهای کرونا نداریم

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز گفت: هیچ کمبودی از لحاظ تامین داروهای بیماران کرونایی در استان وجود ندارد.

دکتر محمدعلی تربتی اظهار کرد: تمامی داروهای بیماران کرونایی در بیمارستان ها و داروخانه های شبانه روزی آذربایجان شرقی موجود است.

وی در خصوص کمبود و قیمت بالای «رمدیسیور» نیز گفت: این دارو در مراکز بیمارستانی به وفور وجود دارد و اگر در بیمارستان برای بیمار تجویز شود، هیچ مشکلی برای تامین آن وجود ندارد و هزینه آن با نرخ بیمه دریافت می شود.

دکتر تربتی اظهار کرد: در صورتی که «رمدیسیور» را خارج از شبکه و از بازار سیاه خریداری کنند، از قیمت آن اطلاعی ندارم.

وی در خصوص کمبود سرم نیز در آذربایجان شرقی گفت: سرم در تمامی داروخانه های شبانه روزی و مراکز بیمارستانی استان موجود است ولی در داروخانه های روزانه کمبود داریم که تا پایان هفته تامین می شود.

کمبود داروهای کرونا در آذربایجان شرقی؛ شایعه یا واقعیت؟
 رمدیسیور باید در بیمارستان و تحت نظر پزشک تزریق شود

مسوول فنی داروخانه جمعیت هلال احمر تبریز نیز در این خصوص به ایرنا گفت: کمبودی از لحاظ تامین داروهای بیماران کرونایی در این داروخانه وجود ندارد.

دکتر زهرا نامجو افزود: برخی داروهای ضد کرونایی همچون داروی «فاوی پیراویر» نیز با وجود اینکه براساس ابلاغیه وزارت بهداشت از پروتکل درمانی حذف شده، ولی برخی پزشکان هنوز آن را تجویز می کنند که گاه با کمبود مواجه می شویم، ولی در کل تمامی داروهای کرونایی موجود است.

وی در خصوص موجوی داروی «رمدیسیور» نیز گفت: هم اکنون این دارو در داروخانه هلال احمر موجود نیست، ولی در داروخانه های مرجع که داروخانه های تعاون و دانشگاه علوم پزشکی می باشند، وجود دارد.

دکتر نامجو تاکید کرد: در برخی روزها به دلیل اتمام موجودی دارو و تحویل آن از شرکت ۲۴ تا ۳۶ ساعت وقفه می افتد که در این صورت با توجه به اینکه موجودی داروها در داروخانه های مرجع از طریق سیستم قابل مشاهده است، بیمار را به سمت داروخانه دیگر هدایت می کنیم تا دارو را تهیه کنند.

وی خاطرنشان کرد: تمامی داروها از جمله سرم ها ، رسیژن، آنتی بیوتیک های که بعد از عفونت ثانویه برای بیماران کرونایی تجویز می شود ، در این داروخانه موجود می باشد.

مسوول فنی داروخانه جمعیت هلال احمر تبریز در خصوص قیمت «رمدیسیور» نیز گفت: این دارو از ۲ شرکت محتلف در بازار موجود است که قیمت های آن در حدود ۷۵۰ هزار و یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می باشد که اگر دارو در بیمارستان، تجویز و مهر پزشک شاغل در بیمارستان داشته باشد، تحت پوشش بیمه قرار می گیرد، ولی اگر توسط پزشکان در مطب و خارج از بیمارستان تجویز شود به صورت آزاد محاسبه می شود.

وی اظهار کرد: «رمدیسیور» یک داروی بیمارستانی است و باید زیر نظر پزشک و تحت پروتکل بعد از رقیق سازی در بیمارستان تزریق شود، ولی با توجه به افزایش ابتلا برخی پزشکان در خارج از بیمارستان نیز این دارو را تجویز می کنند.

 

کمبود داروهای کرونا در آذربایجان شرقی؛ شایعه یا واقعیت؟
 دکتر طاهر انتظاری، رییس داروخانه های دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تبریز

رییس داروخانه های دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز با بیان اینکه تمامی داروهای تخصصی و عمومی بیماران کرونایی در داروخانه دانشگاه موجود است، گفت: داروهای تخصصی و خاص بیماران کرونایی باید توسط متخصص عفونی و یا فوق تخصص ریه تجویز شود.

دکتر طاهر انتظاری افزود: داروی «فاوی پیراویر» که داروی ضد ویروس می باشد به تعداد زیاد در داروخانه دانشگاه علوم پزشکی تبریز موجود است.

وی ادامه داد: «رمدیسیور» نیز در این داروخانه موجود می باشد که برای دریافت آن، علاوه بر اینکه باید توسط متخصص عفونی و یا ریه تجویز شود، باید مهر بیمارستانی داشته باشد، زیرا «رمدیسبور» یک داروی بیمارستانی است که عوارض تزریقی دارد و باید تحت نظر پزشک در بیمارستان تزریق شود.

دکتر انتظاری گفت: آمپول «توسیلیزومب» نیز با نام تجاری «تمزیروا» که تولید داخل بوده و داروی ضد التهاب است، در داروخانه دانشگاه موجود می باشد که برای موارد خاص و خیلی شدید که فرد بیمار در آی سی یو بستری شده باشد، تجویز می شود.

 

کمبود داروهای کرونا در آذربایجان شرقی؛ شایعه یا واقعیت؟
 ذخیره سرم در شرکت داروسازی قاضی تبریز

تبریز و پیگیری روند تولید سرم

شرکت داروسازی شهید قاضی در تبریز که تامین ۴۰ درصد از سرم مورد نیاز کشور را بر عهده دارد، در ماه های اخیر درگیر نوسازی خط تولید سرم خود بود که این امر منجر به کاهش ۴٫۵ میلیون واحدی سرم در کشور شد.

بروز این وضعیت، کمبود ناخواسته سرم به عنوان ماده حلال داروها به ویژه در شرایط کرونایی را سبب شد.

دکتر باسمنجی، مدیرعامل شرکت دارو سازی شهید قاضی در این باره گفت: انجام طرح های توسعه ای و ارتقا GMP منطبق بر الزامات سازمان غذا و دارو نیاز به بازسازی بیش از ۲ هزار مترمربع خطوط سرم سازی و بخش های مرتبط در این شرکت داشت که عملیات اجرایی آن از اسفند سال ۹۹ کلید خورده است.

فرمانده سپاه عاشورا نیز که شانزدهم مرداد ماه جاری از شرکت داروسازی قاضی دیدن کرده بود، اظهار کرد: نگرانی مردم از بابت کمبود سرم را درک می کنیم، ولی به هر حال برای تامین نیازهای آینده به صورت پایدار و بدون مشکل، باید نوسازی و بهسازی خطوط تولید انجام می گرفت و به ناچار خط تولید قدیمی از مدار خارج شده است.

سردار عابدین خرم افزود: یکی از خطوط آماده شده است و ۴ خط دیگر هم تا یک ماه آینده وارد چرخه خواهند شد./ ایرنا