رونمایی از گزینه‌های شهرداری تبریز در جلسه علنی
رونمایی از گزینه‌های شهرداری تبریز در جلسه علنی

بیداری آذربایجان: حجت الاسلام رسول برگی، رئیس شورای شهر تبریز در ابتدای این جلسه با تاکید بر اینکه احراز شرایط هیچکدام از کاندیداها توسط نهادهای ذیربط ارسال نشده است، اظهار کرد: حضور کاندیداها در این جلسه صرفا برای هماهنگی و مقابله با از دست دادن زمان است و حضور عزیزان به هیچ عنوان به معنی […]

بیداری آذربایجان: حجت الاسلام رسول برگی، رئیس شورای شهر تبریز در ابتدای این جلسه با تاکید بر اینکه احراز شرایط هیچکدام از کاندیداها توسط نهادهای ذیربط ارسال نشده است، اظهار کرد: حضور کاندیداها در این جلسه صرفا برای هماهنگی و مقابله با از دست دادن زمان است و حضور عزیزان به هیچ عنوان به معنی احراز صلاحیت و شرایط کاندیداها نیست.

 

ابتدا حمید منجم، یکی از کاندیداهای سمت شهرداری تبریز، برنامه خود را به اعضای شورای اسلامی شهر تبریز در صحن علنی شورا ارائه کرد.

علی نوای باغبان، عضو شورای شهر تبریز با اشاره به اینکه تمامی صنایع در محدوده‌ی دشت تبریز در غرب شهر تبریز  قرار دارند و امروز این بخش به قسمتی از شهر تبریز تبدیل شده است، گفت: نادیده گرفتن این موضوع خلاف نظر تمامی شهرسازان است و باید مورد دقت قرار گیرد.
وی با بیان‌ اینکه درآمد پایدار از مسائل مهم شهر است، خاطرنشان کرد: توضیحات بیشتر و برنامه های مدونی در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد.

منجم در پاسخ به نوای باغبان گفت: بنده پیشروی توسعه تبریز را از سمت جنوب در نظر دارم که در این منطقه دشتی وجود دارد که امروز از شرق و غرب  تبریز توسعه امکان پذیر نیست.

وی افزود: توجه به محله محوری، بافت فرسوده و ساخت شهرک‌های جدید بدون رعایت هیچ اصولی از جمله سرانه‌ی ورزشی سرانه فضای سبز و سایر مسائل بوده که باید برای رفع آن‌ها اقدام کنیم و متاسفانه ما شهر را فروختیم تا حقوق بدهیم.

این کاندیدای سمت شهرداری تبریز گفت: من در برنامه خود وارد بحث بودجه نشدم چرا که بودجه شهرداری روند، نگاه و نگرش درستی ندارد و من برای این برنامه برای بودجه پیوست در نظر گرفته‌ام.

وی همچنین با اشاره به مشکلات قراردادی کارکنان شهرداری افزود: منابع انسانی در بدنه شهرداری مورد توجه نبوده و تنوع قراردادها موجب کاهش بازدهی شده است که باید برای این مشکل نیز تلاش کرد.

وی در پاسخ به سوال صادقی، دبیر شورای اسلامی شهر در خصوص برنامه اش برای منابع انسانی و مترو بیان کرد: امروز در شهر تبریز اتاق پی ام آ وجود ندارد و لازم است که منابع انسانی یکسان سازی شود.

منجم با بیان اینکه انباشت نیروی انسانی، نارضایتی در این حوزه را افزایش داده است، گفت: نسبت به قرارداد ها حساس هستم و هویت کارمندان شهرداری و منزلت آنها را بر می‌گردانم.

وی با انتقاد از عملکرد مدیران گذشته شهرداری گفت: مدیران شهرداری نتوانستند به صورت مناسب مدیریت کنند و بر همین اساس باید پرسید بحث مترو آیا ارزش اجرا دارد؟ آیا قناتها در ساختار شهر تبریز در اجرای مترو در نظر قرار گرفته شده است؟ آیا صرفا چون شهرهای دیگر مترو دارند ما نیز باید داشته باشیم در حالیکه با توجه به جغرافیای شهر، مترو جوابگوی ما نیست و مورد اقبال قرار نمی‌گیرد.

این کاندیدای شهرداری تبریز در پاسخ به سوال برگی،  رئیس شورای شهر در خصوص چگونگی رفع ایرادات در چشم انداز توسعه موجود، با بیان اینکه مدیریت کلان باید راهبردی باشد، گفت: در زمینه شهرسازی، عمرانی و بسیاری از مسائل دیگر در گذشته فقط شعار داده‌ایم و عملکرد قابل قبولی وجود ندارد.

وی در پاسخ به سوال دیگر برگی در خصوص چگونگی  اصلاح چشم انداز ۱۲ ساله شهرداری تبریز و برنامه های خود برای محله محوری گفت: ما در این زمینه دیدگاه مردم را در نظر داریم و این چشم انداز ارائه شده پروژه محور است و برای تکمیل نواقصات شهرسازی در شهرک ها مانند شهرک فجر که با وجود نبود سینما و مرکز بازی و … راه اندازی شده، برنامه های مخصوصی را در نظر گرفته شده است.

منجم همچنین در پاسخ به سوال پرویز هادی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تبریز در خصوص ساماندهی نیروی انسانی، سالن‌های بحران، ساماندهی حاشیه نشینی و درجاسازی اظهار کرد: سالن‌های مدیریت بحران در زمان‌های مختلف کارکردهای گوناگونی دارند اما در اصل یک سالن ورزشی هستند؛ در خصوص این سالن‌ها ابتدا باید پیکره لرزه‌نگاری و میزان تلفات را در نظر بگیریم و پس از آمایش اطلاعات، احداث سالن ها را در مکان‌های مناسب در دستور کار قراردهیم.

وی در خصوص ساماندهی حاشیه نشینی نیز گفت: آزادسازی زمین موجب افزایش ارزش ملک  خواهد شد که در این زمینه با ایجاد دفاتر تسهیل گرایی می‌توان در این زمینه تمرکز کرد.

برنامه ارائه شده توسط حمید منجم

جعفر مدبر، یکی دیگر از کاندیداهای تصدی گری شهرداری تبریز، برنامه خود را به اعضا شورای اسلامی شهر تبریز در صحن علنی شورا ارائه کرد.

وی در پاسخ به سوال روح الله رشیدی عضو شورای اسلامی شهر تبریز در خصوص موضوع سرمایه گذاری و اصول حاکم بر سرمایه گذاری و مشارکت و همچنین سهم و جایگاه شهرداری در جریان سرمایه گذاری گفت: سیاست گذاری اصلی شهر سرمایه گذاری است و باید برای سرمایه گذار انگیزه ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: پدر توسعه ترکیه در این خصوص می‌گوید«برای پیشرفت مملکت باید کاری کنید که سرمایه گذار احساس کند سر شما کلاه گذاشته است.»

مدبر با اشاره به اینکه ما فقط سود سرمایه گذار را حساب می‌کنیم و این انگیزه سرمایه گذار را از میان می برد لذا باید با دادن امتیاز سرمایه گذار را جذب کنیم.

این کاندیدای سمت شهرداری تبریز در پاسخ به سوال یاسین بجانی سخنگوی شورای شهر تبریز درخصوص هوشمندسازی حمل ونقل و ساماندهی نیروی انسانی و همچنین بازخرید کردن نیرو های مازاد گفت: لازمه‌ی بحث هوشمند سازی ایجاد زیر ساخت است و ما می‌توانیم با استفاده از تکنولوژی، مدیریت  کرده و در حمل و نقل عمومی شرایطی را محیا کنیم که مردم از خودوری شخصی استفاده نکنند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در گذشته در زمینه هوشمندسازی گفت: مدیریت کنترل هوشمند ترافیک بحثی است  که علی‌رغم اندکی هزینه  باز هم به سمت هوشمندی نرفت که باید در این زمینه اقدامات اساسی صورت گیرد.

مدبر در پاسخ به سوال ساماندهی نیرو ها نیز بیان کرد: با آزادسازی نیروها و توجه به شرکت‌های خصوصی می‌توانیم نیروها را کارآمدتر و ساماندهی کنیم.

برنامه ارائه شده توسط جعفر مدبر

علی جعفری آذر، یکی دیگر از کاندیداهای تصدی گری سمت شهرداری تبریز، برنامه خود را به اعضا شورای اسلامی شهر تبریز در صحن علنی شورا ارائه کرد.

وی در پاسخ به سوال سید کاظم زعفرانچیلر که پرسیده بود «آیا مجموعه شهرداری را آلوده به رشوه‌ خواری می‌دانید و اگر می‌دانید برنامه شما چیست؟» گفت: شهرداری مجموعه بزرگی است و در مقایسه با ماموریت های شهرداری تعداد نیروی انسانی کم است.

وی افزود: در دستگاهی به این بزرگی و دارایی های با ارزش، احتمال هرگونه خطا وجود دارد، اما علی‌رغم احتمال وجود رشوه، کارکنان پاکدستی نیز حضور دارند.

این کاندیدای شهرداری تبریز الکترونیکی سازی، اصلاح فرایند، مکانیزه کردن و … را برنامه های خود برای اصلاح ساختارها عنوان و بر افزایش نظارت‌ها تاکید کرد.

وی در پاسخ به سوالاتی در زمینه محیط زیست، فرونشست آب و خاک، پدافند غیر عامل و فرونشست زمین که می‌تواند موجب فرو ریختن تونل ها و احتمال آلودگی آب ها به نیترات شود، گفت: شهرداری مملو از صاحب نظران و متخصصین است و ما با مطرح کردن این مشکلات با صاحب‌نظران، حوزه ایمنی و شهرسازی را در این زمینه بسیج خواهیم کرد.

جعفری آذر در پاسخ به سوال غلامرضا احمدی نایب رییس شورا در خصوص حوزه مالی و اقتصادی و ایجاد درآمد پایدار شهرداری گفت: اگر ۳۰ درصد از مساکن مهر را به شهرداری واگذار کنند و شهرداری  واحد پیش ساخته ایجاد کند، می‌تواند درآمد پایدار داشته باشد و در دیگر موارد همچون آسفالت و … نیز می‌توان با خودکفایی هزینه‌ها را کاهش داده و درآمد ایجاد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که بر چه اساسی وظیفه شهرداری را خانه سازی می‌دانید درحالی که وظیفه شهرداری رفع خطر است گفت: بر اساس مفاد حقوقی در قانون شهرداری ها..

روح الله رشیدی عضو شورای شهر تبریز نیز در این مورد افزود: براساس بند ۲۱ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها، احداث مسکن ارزان قیمت از وظایف شهرداری است.

جعفری آذر در پاسخ به سوال یاسین بجانی سخنگوی شورای شهر درخصوص حذف باسمنج از محدوده شهری تبریز گفت: نگاه اصلی باید حفظ حریم اصلی باشد.

این‌کاندیدای شهرداری تبریز  گفت: فقدان مدیریت واحد شهری باعث شده است که تعارضاتی با منافع مردم و اتلاف هزینه وجود داشته باشد.

وی افزود: ۲۵۰۰ هکتار بافت‌ فرسوده داریم که جز مسائل مهم شهری است و ما برای آن برنامه داریم و یکی دیگر از مشکلات فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی است که طبق برآوردها ۱۸۰۰ دستگاه اتوبوس برای تبریز نیاز است در حالیکه تنها ۷۰۰ دستگاه وجود دارد.

جعفری آذر با بیان اینکه تبریز، یکی از بزرگترین حاشیه‌نشینی هارا دار است و البته این حاشیه دیگر چسبیده به شهر است و با مرکز شهر تنها چند دقیقه فاصله دارد گفت: من از کلمه سکونت گاه غیررسمی بیزار هستم چراکه این افراد مردم شهر ما هستند و رسمی و غیررسمی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه شهردار شهر تبریز منصوب شورا است و باید بیشترین همفکری راهبردی و مستمر را با شورا داشته باشد افزود: تهیه برنامه راهبردی از جمله برنامه‌هایی است که شهرداری باید برای همه فعالیت‌ها و پروژه‌ها برنامه داشته باشد.

این‌کاندیدا با بیان اینکه اگر می‌خواهیم عادلانه حرکت کنیم، باید برنامه راهبردی داشته باشیم و ایجاد خزانه متمرکز برای توسعه عدالت از دیگر برنامه‌های من است.

برنامه ارائه شده توسط علی جعفری آذر

به گزارش ایسنا، سایر کاندیداهای سمت شهرداری تبریز نیز طی جلسات فوق العاده بعدی، برنامه های خود را ارائه داده و پاسخگوی سوالات اعضای شورای شهر خواهند بود تا درنهایت یک نفر بعنوان شهردار کلانشهر تبریز انتخاب شود.

براساس این گزارش آقایان بابایی اقدم، رنجبر، هوشیار، منجم، مدبر، جعفری‌آذر، فاتح و سلیمانی گزینه های نهایی برای سمت شهرداری تبریز هستند که در صورت احراز صلاحیت این افراد از سوی مراجع ذی ربط، یکی از این هشت نفر با انتخاب اعضای شورا شهردار کلانشهر تبریز خواهد شد. / ایسنا