تاکید اعضای شورای تبریز بر تدوین شیوه نامه قانونی جذب نیرو در شهرداری
تاکید اعضای شورای تبریز بر تدوین شیوه نامه قانونی جذب نیرو در شهرداری

بیداری آذربایجان: رییس شورای اسلامی تبریز روز یکشنبه در ششمین جلسه علنی این شورا گفت: جوانان بیکار هستند و می خواهند با مدرک بالا جذب شهرداری شده و زمین جارو کنند اما آقازاده های عزیز، خواهرزن ها و عروس ها وارد بدنه شهرداری می‌شوند. حجت الاسلام رسول برگی، با تاکید بر اینکه اگر نیاز باشد […]

بیداری آذربایجان: رییس شورای اسلامی تبریز روز یکشنبه در ششمین جلسه علنی این شورا گفت: جوانان بیکار هستند و می خواهند با مدرک بالا جذب شهرداری شده و زمین جارو کنند اما آقازاده های عزیز، خواهرزن ها و عروس ها وارد بدنه شهرداری می‌شوند.

حجت الاسلام رسول برگی، با تاکید بر اینکه اگر نیاز باشد اسامی این افراد اعلام ‌می‌ شود، افزود: برخی رفتارهای مسوولان موجب دوری جوانان از نظام می شود و نباید آقازاده ها بدون شرایط وارد سیستم شوند و جوانان مردم بدون کار پیر شوند.

وی با اشاره به پاداش شهردار سابق، اظهار داشت: نامه‌ای برای بررسی پاداش شهردار سابق به سرپرست شهرداری تبریز ارسال شده است تا میزان و محل پاداش شفاف سازی شود؛ همچنین طی گزارشی باید مشخص شود اموالی که در اختیار وی بوده پس گرفته شده است یا خیر.

حجت الاسلام برگی، ادامه داد: لیست افراد مامور به خدمت از نهادهای دیگر در شهرداری باید اعلام و این افراد تعیین تکلیف شوند چرا که در شهرداری مدیران لایق زیادی وجود دارد، همچنین لیست بازنشستگانی که هنوز بازنشسته نشده‌اند و لیست افراد تازه جذب شده نیز باید به شورای شهر ارسال شود.

تهیه شیوه نامه برای جذب نیرو در شهرداری تبریز باید در اولویت کاری قرار گیرد

عضو شورای اسلامی تبریز نیز با بیان اینکه لیست کارکنانی که برای تبدیل وضعیت تهیه شده است را مشاهده کرده ام، گفت: ۴۳ مورد مغایرت امتیاز در این لیست وجود دارد و جمع امتیاز آنها درست نبود و با توجه به اینکه لیست بصورت دستی آماده شده است، ایرادات مشخص نمی‌شود و اگر در فایل ایکسل تهیه می شد، ایرادات بهتر نمایان می شد.

حکیمه غفوری، با انتقاد از اطلاق نیروی خودی و غیرخودی به نیروهای شاغل در شهرداری، افزود: تمامی نیروها خودی هستند و ما به آنها حقوق پرداخت می‌کنیم.

وی اظهار داشت: اینکه نیرویی ۱۰ سال در شهرداری کار کند و حقوق بگیرد اما اطلاعات آن در شهرداری وجود نداشته باشد، اتفاق عجیبی است و بر این اساس شرکت ها باید حذف شوند چراکه زمان این شرکت ها تمام‌ شده است.

غفوری، با اشاره به اینکه تهیه شیوه نامه برای جذب نیرو در شهرداری تبریز باید در اولویت کاری قرار گیرد تا اگر نیاز به نیرویی بود سازوکار آن وجود داشته باشد، ادامه داد: قرار نیست در مجموعه شهرداری، همه افراد تحصیلات عالی داشته باشند چرا که افرادی که مدارک‌ پایین دارند به سمت مشاغل با دانش کم می روند.

در پرداخت حقوق نیروهای شهرداری تبعیض وجود دارد

عضو دیگر شورای اسلامی تبریز با بیان اینکه در پرداخت حقوق نیروها در شهرداری تبعیض وجود دارد، گفت: برخی افراد با مدرک و شرایط یکسان نسبت به سایر افراد حقوق های متفاوت دریافت می‌کنند.

شهردام دبیری، افزود: برخی از نیروهای شاغل در شهرداری به علت داشتن بیش از ۱۰ سال سابقه کار حق ادامه فعالیت در این مجموعه را دارند و این افراد نه بیمه بودند و نه حقوق مناسبی دریافت می‌کردند.

وی اظهار داشت: باید در خصوص امکان انعقاد قرارداد مستقیم با این نیروها بررسی های لازم انجام شود و راهکاری برای انعقاد قراردادهای مستقیم تدوین شود.

دبیری، با بیان اینکه کارگران خارج از پیمان باید تعیین و تکلیف شوند، ادامه داد: برخی کارگران به صورت حجمی در شهرداری مشغول فعالیت هستند که همواره با مشکل روبرو بوده و باید این موضوع حل شود.

جذب نیرو در شهرداری باید براساس نیاز باشد نه طایفه ‌ای

عضو دیگر شورای اسلامی تبریز نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در جذب نیرو در دوره های قبل شورا غفلت هایی شده است، گفت: از امروز باید جلوی این کار گرفته شود و جذب نیرو باید براساس نیاز باشد نه طایفه ‌ای.

روح الله دهقان نژاد، افزود: به مشکلات تمامی پرسنل شهرداری رسیدگی خواهد شد و تمامی کارمندان شهرداری باید بدانند که  شهروندان از نحوه ارائه خدمات گلایه‌مند هستند و باید بدانیم که تمامی حقوق و مزایای دریافتی از سوی همین شهروندان پرداخت می‌شود و نباید کار کسی از آنان عقب بیفتد.

وی با تاکید بر اینکه قدرت فساد آور نیست بلکه ترس از دست دادن قدرت فساد آور است، اظهار داشت: در شهرداری نیروهای بسیار کارآمدی وجود دارد که باید از ظرفیت و توانایی آنها بهره گرفت و با توجه به اینکه بازه‌ سنی اعضای شورای شهر ۱۰ سال کاهش یافته است باید بازه مدیریت شهرداری نیز کاهش یابد.

عضو شورای اسلامی تبریز با اشاره به اینکه شورا باید به خواستگاه اصلی و ثانوی خود برسد، گفت: تقویت ظرفیت نظارت، ایجاد شفافیت در مدیریت شهری و شهرداری تبریز از جمله این خواستگاه ها است.

دهقان نژاد، ادامه داد: تحقق حقوق شهروندی، تدوین نقشه جامع فرهنگی اجتماعی تبریز براساس خرده فرهنگ‌های محلی و توسعه و پیشرفت متوازن شهر و عدالت در توسعه شهر از دیگر خواستگاه های شورای اسلامی تبریز است.

وی از اقشار مختلف جامعه خواست برای تحقق شفافیت و پیگیری و توسعه پایدار شهر اعضای شورای اسلامی را کمک‌ کنند.

هرگونه جذب نیرو در شهرداری تبریز باید از طریق فراخوان و عدالت باشد

عضو دیگر شورای اسلامی تبریز نیز در این جلسه گفت: در شیوه نامه جذب نیرو باید جذب انفرادی کنار گذاشته شود و هرگونه جذب نیرو باید از طریق فراخوان و عدالت باشد.

علیرضا نوای باغبان، افزود: عادلانه ترین روش جذب براساس فراخوان، سابقه و دانش افراد است که در کشور انجام‌ می‌شود و شهرداری باید هر ۲ سال یکبار با اعلام‌ فراخوان نیرو جذب کند و این روش قانونی برای برقراری عدالت است.

وی با تاکید بر اینکه آمار نیروهای شاغل در مجموعه شهرداری باید به صورت کتبی به اعضای شورا اعلام شود، اظهار داشت: شورای جدید باید با جدیت اقدامات انجام شده را پیگیری کند و همواره تلاش کند تا سهمیه تبریز در تبدیل وضعیت افزایش یابد و در کنار مدیریت شهری باید از توان نمایندگان تبریز در مجلس و مدیران استانداری برای حل این مشکل و افزایش سهمیه تبدیل وضعیت بهره گرفت.

نوای باغبان، با بیان اینکه همسان سازی پرداختی ها باید در اولویت شهرداری باشد، ادامه داد: اینکه ۲ نفر در شرایط کاری مساوی ۲ نوع حقوق دریافت کنند، ناعدالتی است که باید رفع شود و راهکار همسان سازی بر عهده شورا و شهرداری است.

مسوولان دفاتر اعضای شورا شهر خارج از نوبت کارمعین شده اند

خزانه دار شورای اسلامی تبریز نیز گفت: اینکه گفته می شود به تامین نیروها مسوولیت داده نمی‌شود، درست نیست بلکه نه تنها تامین نیرو حتی مامور به خدمت نیز می تواند در شهرداری پست دریافت کند.

محمدحسن اسوتچی، با اشاره به اینکه پیگیری ها نتیجه بخش است، افزود: در دوران شورای سوم حقوق کارکنان چهار ماه عقب می افتاد و شهردار پیگیری نمی‌کرد اما امروز تاخیر در پرداخت حقوق نیروها فقط چند روز است.

وی با بیان اینکه مسوولان دفاتر اعضای شورا خارج از نوبت کارمعین شده اند، اظهار داشت: در دوره قبلی به این موضوع اعتراض کردم ولی من بد شدم؛ حتی داماد یکی از شخصیت ها قرارداد رسمی شده است.

اسوتچی، ادامه داد: در شورای پنجم برای افرادی که در شورا کار نمی‌کردند، کارکرد ارسال شده است و حراست و امور مالی هیچگونه واکنشی نشان نداد؛ من در شورا های قبلی در اقلیت بودم و با وجود مخالفت با بسیاری از مسائل این موضوعات تصویب می‌شد.

شرایط جذب نیرو در شهرداری باید به صورت لایحه به شورا ارایه شود

عضو دیگر شورای اسلامی تبریز نیز در این جلسه گفت: شرایط جذب نیرو باید به صورت لایحه از سوی شهردار به شورای اسلامی ارایه شود و نباید از شورای شهر چنین انتظاری وجود داشته باشد.

روح الله رشیدی، افزود: دسترسی به اطلاعات نیروی انسانی و حقوق و مزایا باید برای شورای شهر ایجاد و مبنای قانونی کارمعین یا قرارداد مستقیم مشخص شود.

وی یادآوری کرد: برچه اساس یک عضو شورا شهر می‌تواند رییس دفتر خود را قرارداد کارمعین‌ کند و بر همین اساس باید در مورد سایر نیروها نیز چنین اقداماتی انجام‌ شود. / ایرنا