سکوت آزاردهنده در قبال کوه‌خواری در بناب!
سکوت آزاردهنده در قبال کوه‌خواری در بناب!

بیداری آذربایجان: پدیده کوه‌خواری یکی از جرایم اقتصادی دهه‌های اخیر است که با شیوع آن سودجویان برای رسیدن به پول‌های هنگفت و البته نامشروع به زمین‌های شهری قناعت نکرده و کوه‌ها و منابع طبیعی را نیز مورد طمع خود قرار می‌دهند. بنابراین، یکی از جرایم اقتصادی که باید با آن در سطح وسیع و با […]

بیداری آذربایجان: پدیده کوه‌خواری یکی از جرایم اقتصادی دهه‌های اخیر است که با شیوع آن سودجویان برای رسیدن به پول‌های هنگفت و البته نامشروع به زمین‌های شهری قناعت نکرده و کوه‌ها و منابع طبیعی را نیز مورد طمع خود قرار می‌دهند.

بنابراین، یکی از جرایم اقتصادی که باید با آن در سطح وسیع و با تمام ظرفیت‌ها مبارزه شود، کوه‌خواری است.موضوعی که آیت‌الله رئیسی در زمان تصدی ریاست قوه قضائیه آن را یکی از اولویت‌های کاری خود قرار داده بود.

براساس این گزارش، رشته کوه‌های قره‌قشون در بناب طی سال‌های اخیر بهدلیل موقعیت گردشگری خوب و منحصر به فرد خود همواره مورد طمع سودجویان واقع شده و فضای آن با مناظر بدیع و طبیعی خود از معدود کوه‌هایی در منطقه است که به عنوان محل گردشگری شهرستان، ورزشگاه کوهنوردان و تفرجگاه مردم محسوب می‌شود.

ناگفته پیداست که جلوگیری از تعرض به مکانی عمومی با این همه خصوصیات ممتاز و ویژه مستلزم رسیدگی و مبارزه بی‌امان توسط دستگاه‌های متولی و دارای اختیارات قانونی و در رأس آنها دستگاه قضایی است و گزارش‌های محلی از شهروندان منطقه نیز حاکی از آن است که حتی مردم روستاهای واقع در دامنه‌های کوه‌های قره قشون از هرگونه اقدامات بازدارنده برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز، تغییر کاربری اراضی زراعی و برداشت های غیراصولی و بی‌رویه شن و ماسه که موجب می شود فرم و شکل منطقه از حالت طبیعی خارج شود، حمایت می‌کنند.

همانگونه که مردم قدرشناس بناب از اقدام جدی و حمایت همه جانبه دستگاه قضایی شهرستان در برخورد با مصادیق تعدی به منابع طبیعی، اراضی ملی و کشت صیفی‌جات با فاضلاب انسانی که اخیراً صورت گرفت، تقدیر و تشکر نموده و اینک نیز امیدوارند دستگاه قضایی شهرستان به این موضوع مهم و حیاتی نیز ورود کرده و با عواملی که منابع ملی را تخریب و به منافع عمومی تجاوز می کنند، برخورد جدی کنند.

سازمان صنعت، معدن و تجارت به قره‌قشون نباید به عنوان معدن نگاه کنند

فرماندار بناب نیز اخیراً در جلسه‌ای با حضور مسوولان با انتقاد از ادامه کوه‌خواری در این شهرستان هشدار داد که کوه‌های قره‌قشون نفس.های آخر خود را می‌کشد.

شهریار فتحی خاطرنشان کرد: قره‌قشون یک منطقه گردشگری است و این محل باید برای نسل‌های آتی جامعه حفظ و نگهداری شود.

وی افزود: این مجموعه باید از تحت مالکیت اداره صنعت، معدن و تجارت خارج و به مجموعه گردشگری تبدیل و تحویل شود.

رئیس شورای تأمین شهرستان بناب همچنین تصریح کرده که سازمان صنعت، معدن و تجارت به قره قشون نباید به عنوان معدن نگاه کنند، چرا که این مکان منطقه گردشگری است و باید قره‌قشون را برای نسل‌های آینده حفظ و حراست کنیم.

شهرستان ۱۵۰ هزار نفری بناب در ۱۱۰ کیلومتری تبریز مرکز آذربایجان‌شرقی و در جنوب این استان واقع شده و رشته کوه‌های قره‌قشون در بناب به عنوان یکی از مناطق زیبای گردشگری محسوب می‌شود و همه روزه به ویژه در ایام تعطیل این مجموعه پذیرای هزاران نفر از گردشگران و کوهنوردان منطقه و شهرهای اطراف است.

رشته کوه‌های قره‌قشون از شرق تا جنوب شرقی شهرستان بناب امتداد یافته و دامنه‌های آن منطقه وسیع و همواری موسوم به دشت بناب را تشکیل داده و چشم‌انداز آن سواحل زیبای دریاچه ارومیه را نشانه رفته است. / فارس

جاوید بنابیان