آن ۱۸ جوانِ ۱۶ تا ۲۳ ساله مرزنشین جلفایی
آن ۱۸ جوانِ ۱۶ تا ۲۳ ساله مرزنشین جلفایی

بیداری آذربایجان – ابراهیم نصیری: ۱۸ نفر بودند و اکثرشان بسیجیِ داوطلب. اهل جلفای خودمان در آذربایجان شرقی. ۲۳ تیرماه بود که خبر شهادت آنها در شهر پیچید. او تنها پسر خانواده بود. جوان و رعنا. با دوستانش تماس گرفت. بالاخره مادر بود و دل نگران. پشت خط گفتند پسرت را راهی کردیم آمد علمدار! نگفتند چگونه! […]

بیداری آذربایجان – ابراهیم نصیری: ۱۸ نفر بودند و اکثرشان بسیجیِ داوطلب. اهل جلفای خودمان در آذربایجان شرقی. ۲۳ تیرماه بود که خبر شهادت آنها در شهر پیچید.

او تنها پسر خانواده بود. جوان و رعنا. با دوستانش تماس گرفت. بالاخره مادر بود و دل نگران. پشت خط گفتند پسرت را راهی کردیم آمد علمدار! نگفتند چگونه! این بود که منتظر ماند تا پسرش بیاید. آمد ولی با پیکر بی جان و همراه ۱۷ نفر از دوستانش.

خواهرش می گوید ۳۹ سال است برایش مراسم می گیریم. اما حالا دیگر مادر هم که گیسوهایش را در غم هجر تنها پسرش سفید کرد، در بین آنها نیست.

۱۸جوانِ ۱۶تا ۲۳ ساله جلفایی، ۳۹سال پیش در روز ۲۳ تیرماه ۶۱ جان خود را فدای وطن و اسلام کردند تا ثابت کنند مرز آنها نه فقط در ساحل رود ارس، بلکه در حریم اسلام، ولایت و وطن است.

«راهیان کربلا را بنگر و به یاد آر ورق‌پاره‌های تقویم تاریخ را که می‌گوید هزار و سیصد و چهل و پنج سال است که از عاشورا می‌گذرد. و تو از خود می‌پرسی: پس این‌ همه شور و اشتیاق و این‌ همه شتاب در این راهیان شیدایی کربلا از چیست؟

اینان آنچنان مشتاقانه به جبهه‌ها می‌پیوندند که تو گویی هنوز کاروان سال۶۱ هجری قمری به بیابان پر درد و بلای کربلا نرسیده است. مگر آنان سر مبارک امام شهید را بر فراز نیزه ندیده‌اند؟

 اما نه، از عاشورای سال ۶۱ هجری قمری، دیگر زمان از عاشورا نگذشته است و همه‌ی روزها عاشوراست.» (شهید آوینی)

آری! اینها نه کاروان ۶۱ هجری قمری که کاروان ۶۱ هجری شمسی بودند که عاشورا را زنده کردند و به یاری امام شان شتافتند.

اینها همان فرزندان باغیرت آن ۳ مرزبان شهیدِ آذربایجانی بودند که ۸۰ سال پیش در مرزِ ارس در برابر لشکر متجاوز روس ایستادند و جان خود را تقدیم وطن کردند.

مرزنشینانی که مرزبانی را خوب می دانستند و این بار در لباسِ اصحابِ آخرالزمانی سیدالشهدا در نبرد حق علیه باطل به جبهه ها شتافتند تا نامشان را در دفتر یاران امام زمان (عج) ثبت کنند.

عجب غیرتی داشتند شهیدانِ مرزنشینِ هشت سال دفاع مقدس.

از ارس تا اروند! این همه راه و این همه شهید! خدای من این چه سری است که عاشقان شوریده را از ارس تا اروند می کشاند و مهمان معشوق می کند. جز اینکه کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا؟!

برای شادی روح امام و شهدا و حاج قاسم صلوات

منبع: فارس