آموزش‌های مهارتی، لازمه ایجاد اشتغال/ لزوم توجه دولت سیزدهم به مهارتی شدن دانشگاه‌ها
آموزش‌های مهارتی، لازمه ایجاد اشتغال/ لزوم توجه دولت سیزدهم به مهارتی شدن دانشگاه‌ها

بیداری آذربایجان: در دنیای امروز مهارت جایگاه ویژه و ارزنده‌ای برای رشد همه جانبه کشور‌ها دارد، به این صورت که دانشگاه‌هایی همانند دانشگاه فنی و حرفه‌ای می‌کوشند با تربیت نیرو‌ی انسانی ماهر و متخصص، اشتغال آن‌ها را به راحتی فراهم کند. آموزش‌های مهارتی و کاربردی به آموزش هایی اطلاق می شود که هدف آن ارتقای […]

بیداری آذربایجان: در دنیای امروز مهارت جایگاه ویژه و ارزنده‌ای برای رشد همه جانبه کشور‌ها دارد، به این صورت که دانشگاه‌هایی همانند دانشگاه فنی و حرفه‌ای می‌کوشند با تربیت نیرو‌ی انسانی ماهر و متخصص، اشتغال آن‌ها را به راحتی فراهم کند.

آموزش‌های مهارتی و کاربردی به آموزش هایی اطلاق می شود که هدف آن ارتقای سطح دانش، بینش و توان شاغلین مرتبط با حوزه‏‌های علمی و صنعتی با هدف ایجاد مهارت در نیروی انسانی است.

معضل اشتغال در حال حاضر گریبانگیر قشر جوان فارغ التحصیل شده است، در واقع روسای دانشگاهی معتقد هستند که در شرایط کنونی دریافت مدرک به معنای افزایش شانس اشتغال نیست؛ چراکه هم‌اکنون آمار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار به صورت درصدی بیش از افرادی است که دانشگاه نرفته‌اند به علت اینکه این فارغ‌التحصیلان حاضر به انجام هر کاری نیستند و بدین ترتیب فرصت‌های شغلی و کاری برای آن‌ها کمتر است. بنابراین نقش آموزش دوره‌های مهارتی کوتاه مدت نسبت به مدارک و دوره‌های دانشگاهی پررنگ‌تر و یادگیری دوره‌های مهارتی کاربردی‌تر از دوره‌های آموزشی دانشگاهی است. از این رو، در شرایطی که چرخه تصویب یک رشته و به روزرسانی آن با توجه به نیاز بازار وجود ندارد، آموزش مهارت‌های کاربردی کوتاه مدت ضروری به نظر می‌رسد.

برخی کارشناسان معتقد هستند که مهارتی کردن آموزش‌های دانشگاهی باعث می‌شود دانشجویان درک و فهم بیشتری نسبت به رشته تحصیلی خود داشته باشند و از همین رو این افراد می‌گویند که دانشگاه‌ها باید تعداد واحد‌های دروس عملی در هر رشته را افزایش دهند و از تعداد واحد‌های دروس نظری کم کنند.

افزایش مهارت در دانشجویان باعث می‌شود تا آن‌ها متناسب با حرفه خود در جامعه فعالیت داشته باشند و به همین علت بعد از ورود به بازار کار با مشکل نبود مهارت مواجه نشوند، بلکه بتوانند از استعداد‌ها و توانایی‌های خود در جامعه به نحو احسن بهره ببرند.

مهارت آموزی و کارآفرینی مهم‌ترین اهداف دانشگاه های فنی 

ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای یک دانشگاه اقتصادی به شمار می‌آید و اهداف اقتصادی در کنار اهداف فرهنگی و اجتماعی آن، بسیار برجسته است.

ابراهیم صالحی‌عمران با اشاره به اینکه آموزش عالی بر اساس پاسخگویی به نیازهای نیروی انسانی گسترش پیدا کرد، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین بحث‌های توسعه آموزش عالی، تربیت نیروهای متخصص است.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید بر اساس نیاز جامعه، نیرو تربیت کنند، تصریح کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای، یکی از آن دانشگاه‌های ماموریت‌گرا است که با هدف تربیت نیروی تکنسین و ماهر برای حرفه‌های مختلف است، به وجود آمد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای یک دانشگاه اقتصادی به شمار می‌آید و اهداف اقتصادی در کنار اهداف فرهنگی و اجتماعی آن، بسیار برجسته است، گفت: نیروی کار ماهر با رشد اقتصادی و افزایش رشد تولید ناخالص ملی، کار و تولید رابطه دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران یکی از اهداف دانشگاه‌های مهارتی را کمک به افزایش تولید و بهره‌وری در جامعه دانست و اظهار کرد: یکی از معضلات امروز کشور، موضوع بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی است اما دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای اساسا بر اساس نیازهای بازار کار رشته‌های خود را ایجاد می کنند و فارغ التحصیلان دسترسی بهتری به بازار کار و اشتغال دارند.

صالحی عمران با بیان اینکه دانشگاه‌های مهارتی در آموزش عالی دنیا، نقش بسیار مهم و برجسته‌ای دارند، خاطرنشان کرد: امروز در رتبه بندی دانشگاه ها در جهان، در کنار تولیدات علمی و پژوهشی، دسترسی به اشتغال و بازار کار و تولید نیز لحاظ می‌شود، موضوعی که دانشگاه‌های مهارتی انجام می دهند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: یکی از کارکردهای اساسی دانشگاه‌ها، باید مبتنی بر فناوری، آی تی، که در دنیا رایج است، باشد و دانشگاهی که از این فرآیند فاصله بگیرد، در امور خود، قطعا عقب می ماند.

وی با اشاره به اینکه در گذشته به شدت به دنبال توسعه کمی دانشگاه های کشور بودیم و از لحاظ کیفی کمتر توجه شده است، گفت: دانشگاه ها نباید از تحولات علم و فناوری فاصله بگیرند و برنامه های درسی خود را مبتنی بر فناوری های نوین برنامه‌ریزی کنند.

صالحی عمران ادامه داد: دانشگاه‌ها باید تغییراتی در برنامه‌های اصلی خود ایجاد کرده تا رشد کنند، در واقع این موضوع منجر به تغییر در پژوهش، دانش و نگرش اساتید دانشگاه‌ها نیز خواهد شد.

ایجاد اشتغال نیازمند حرکت به سمت آموزش‌های مهارتی است/ لزوم توجه دولت سیزدهم به مهارتی شدن دانشگاه‌ها

زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری آموزش عالی با مشکل رو به روست

محمد عادلی نیا رئیس مرکز آموزش های آزاد دانشگاه فنی و حرفه ای، درباره انتظارات جامعه دانشگاهی از دولت آتی برای بهبود سیاست های آموزش عالی اظهار کرد: باید به اندازه کافی به بحث «مهارت آموزی دانشجویان» توجه شود تا آن ها بتوانند بعد از فارغ التحصیلی استعدادها و توانایی های خود را در جامعه نشان دهند و به اینصورت با بکارگیری ظرفیت های خود پیشرفت همه جانبه کشور را رقم بزنند.

او افزود: سیاست های وزارت علوم در زمینه توجه به مهارت افزایی دانشجویان باید به سمت و سویی رود تا دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی مهارتی کسب کنند که بلافاصله به شغل مورد نظر دست پیدا کنند.

عادلی نیا تصریح کرد: باید در کنار آموزش های مهارتی به دانشجویان چگونگی جذب مشتری را هم یاد دهیم تا بعد از اینکه در جامعه مشغول به کار شدند، بتوانند استعدادهای خود را در زمینه های مناسب تری بکار گیرند.

عادلی نیا با بیان اینکه آموزش های مهارتی تقریبا در جامعه حفظ می شوند، تاکید کرد: از دولت سیزدهم تقاضا داریم که روی بسترهای نرم افزاری و بسترهای سخت افزاری و بحث آموزش های مهارتی کار کند و آن ها را ارتقا دهد؛ بنابراین لازم است تا آموزش های مهارتی ابتدا در اکوسیستم مدارس و سپس دانشگاه وارد شوند.

ایجاد اشتغال نیازمند حرکت به سمت آموزش‌های مهارتی است/ لزوم توجه دولت سیزدهم به مهارتی شدن دانشگاه‌ها

عدم آشنایی دانش آموزان با مهارت های نرم؛ یکی از مشکلات آموزش و پرورش

رئیس مرکز آموزش های آزاد دانشگاه فنی و حرفه ای اضافه کرد: یکی از مشکلات آموزش و پرورش در دولت فعلی این است که دانش آموزان با مهارت های نرم آشنا نمی شوند و از همین رو در مباحثی مانند: حل مسئله، کارتیمی، مذاکره و مناظره دچار مشکل هستند که باید دولت سیزدهم در این زمینه سرمایه گذاری کند تا بتواند مهارت دانشجویان را در زمینه های مختلف ارتقا دهند.

عادلی نیا تاکید کرد: باید در آینده دانشجویانی تربیت کنیم تا هم مهارت های نرم در آن ها قوی شود و هم اینکه توانمندی های تجربی آن ها افزایش یابد تا به اینصورت آموزش عالی مشکلی از بابت مهارت در دانشگاه ها و مشاغل مختلف نداشته باشد.

ایجاد اشتغال نیازمند حرکت به سمت آموزش‌های مهارتی است/ لزوم توجه دولت سیزدهم به مهارتی شدن دانشگاه‌ها

لزوم توجه دولت آتی به مهارتی کردن دانشگاه‌ها

نگاه به آینده و آینده‌نگاری از وظایف صنعت آموزش است؛ اینکه هم‌اکنون دنیا در چه وضعیتی قرار دارد و در آینده به چه سمتی حرکت می‌کند؟ و باید چگونه نیاز کشور را برطرف کرد؟ همگی از وظایف این صنعت در دنیاست. بنابراین انتظار می‌رود تا دولت آتی و وزارت علوم در ایجاد و رشد دانشگاه‌های مهارتی بکوشند تا به این تربیت بتوانیم اشتغال فارغ التحصیلان را تا حدود بسیار زیادی افزایش دهیم و از قشر تحصیلکرده بیکار در جامعه کنکونی جلوگیری کنیم.

همچنین دولت آتی باید بودجه‌هایی را به دانشگاه‌ها اختصاص دهد تا استادان بتوانند دروس مهارتی را آموزش دهند. این بودجه می‌تواند برای افراد حقوقی و حقیقی در نظر گرفته شود تا آن ها بتوانند فارغ التحصیلاتی در حوزه مهارتی تربیت کنند؛ چرا که اگر در زمینه مهارت‌های نرم و سخت دانشجویان کار نشود صد درصد مشکلات حادی در جامعه و کشور به وجود خواهد آمد./ yjc