سامانه شفافیت دست دلال ها را قطع کرد / تجلیل از ورزشکاران تبریزی عازم به المپیک
سامانه شفافیت دست دلال ها را قطع کرد / تجلیل از ورزشکاران تبریزی عازم به المپیک

بیداری آذربایجان: شهرام دبیری، رئیس شورای شهر تبریز در ابتدای این جلسه و سخنان پیش از دستور خود با اشاره به روز بزرگداشت علامه امینی اظهار کرد: تبریز و آذربایجان را با بزرگانش می‌شناسند. و ما باید مفاخر شهرمان را به خوبی معرفی کنیم. وی در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک روز شهرداری […]

بیداری آذربایجان: شهرام دبیری، رئیس شورای شهر تبریز در ابتدای این جلسه و سخنان پیش از دستور خود با اشاره به روز بزرگداشت علامه امینی اظهار کرد: تبریز و آذربایجان را با بزرگانش می‌شناسند. و ما باید مفاخر شهرمان را به خوبی معرفی کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک روز شهرداری و دهیاری گفت: روز شهرداری را خدمت شهردار و مدیران تبریک گفته و ضمن آرزوی موفقیت امیدوارم که رضایت  شهروندان را فراهم کرده باشند.

دبیری افزود: روز قلم را نیز گرامی می‌داریم چرا که هر چه یاد گرفته‌ایم در سایه قلم بوده است و از دوران طفولیت همیشه دنبال یادگیری بوده‌ایم و باید این امر را گرامی بداریم.

اولین دستور جلسه این هفته به «ارائه گزارش عملکرد کمیسیون برنامه و بودجه شورا از ابتدای دوره پنجم تاکنون» اختصاص داشت.

محمدباقر بهشتی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز در این خصوص گفت: در دوره‌ی پنجم شورای اسلامی شهر تبریز اقداماتی از جمله تدوین چشم انداز ۱۲ ساله انجام شد که در تاریخ شهرداری تبریز بی سابقه بوده است.

وی ادامه داد: تقریبا تمام دستورات شورا باید مصوبه کمیسیون بودجه را داشته باشد و ما تاکنون ۱۱۶ جلسه تشکیل داده‌ایم که برخی از این جلسات کارشناسی به لحاظ کمیت و کیفیت خوب بوده است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون ۳۳۷ لایحه، چهار طرح و ۶۴ گزارش مطرح و از بین ۴۸۴ موضوع، ۲۵۳ تصویب شده است.

بهشتی با اشاره به ۱۹۵ لایحه‌ی کمک ‌های بلاعوض در این دوره، افزود: در شورای چهارم، کمک‌های بلاعوض ۱۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تصویب شده بود که ۱۴ میلیارد تومان از آن مبلغ محقق شد اما در دوره پنجم در پرداخت‌ کمک های بلاعوض به مرور زمان کاهش داشته‌ایم که این کار، یکی از شاخص های مهم در عملکرد کمیسیون برنامه و بودجه شورای پنجم بود.

وی خاطرنشان کرد: در این دوره کمیته‌ای مشخص شد که کار شورا و شهرداری را تسهیل و همچنین از دریافت‌کنندگان کمک بلاعوض نیز آبروداری می‌کرد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز اظهار کرد: در بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، شش گروه متشکل از هفت کارشناس جلساتی را در طول مدت ۴۰ روز برگزار کردند و من ادعا می‌کنم که کیفیت این بودجه، بهتر از بودجه‌ای است که در مجلس شورای اسلامی و برای کشور تدوین شده است.

وی در خصوص چشم انداز ۱۲ ساله نیز گفت: در تاریخ شهرداری و از ۱۰۴ سال پیش، چشم‌انداز بلند مدتی وجود نداشت که در دوره فعلی شورا، ما با همکاری شهرداری و با محوریت مرکز پژوهش‌های شورای شهر تبریز، چشم‌انداز بلندمدتی را تهیه کردیم و در ادامه آن، برنامه‌ی پنج ‌ساله توسعه را تدوین کردیم که کار را برای شورای ششم تسهیل می‌کند و شورای ششم از هم اکنون برنامه مدونی دارد.

بهشتی در ادامه به فعال‌کردن گزارش حسابرسی شهرداری و مناطق و سازمان‌ها اشاره کرد و افزود: ما با تشکیل کمیته حسابرسی که انتخاب حسابرس، تعیین نرخ حسابرسی و حسابرسی امور را بر عهده گرفته بود، برای اولین بار در تاریخ شهرداری تبریز، سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری از سال ۹۶ مورد حسابرسی قرار دادیم.

دستور دوم جلسه این هفته شورای اسلامی شهر تبریز تحت عنوان «گزارش شورای سیاستگذاری ستاد حفظ و احیای هویت فرهنگی، تاریخی تبریز» مورد بررسی قرار گرفت.

شکور اکبرنژاد، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز اظهار کرد: در مورد بحث شهر خلاق ادبیات دوستان همت کرده و جلسات خوبی برگزار شد. بطوریکه سه نفر از تهران و از طرف سازمان یونسکو آمده بودند که در این زمینه افراد زیادی زحمت کشیدند و باید از اساتید گرامی موحد و والا، در این زمینه تشکر کنیم .

وی خطاب به شهردار تبریز نیز گفت: از آقای شهردار خواهشمندم که در مصاحبه‌ها از اسم پارک بزرگ استفاده نکند چرا که واژه «حکم‌آباد» بجای پارک بزرگ در دست نامگذاری است و در این زمینه از اساتید دانشگاه و آقای میمنت نژاد نیز درباره این موضوع کمک گرفتیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز متذکر شد: بر اساس پیشنهاد کمیسیون فرهنگی، اعضای شورای شهر امسال را سال حفظ و مرمت بافت تاریخی تبریز نامگذاری کردند که در همین راستا تصمیم گرفتیم ضمن تشکیل شورای سیاست‌گذاری، آقایان استاد تقی‍زاده و نیکوخصلت به ترتیب رئیس و دبیر این شورا باشند.

رئیس شورای سیاستگذاری ستاد حفظ و احیای هویت فرهنگی، تاریخی تبریز نیز طی سخنانی گفت: با توجه به تجربه موفقی که در نامگذاری سال ۱۳۹۹ تحت عنوان«سال حفظ فضای سبز» کسب شد، شورای شهر این رویه را در سال ۱۴۰۰ نیز ادامه داد و در همین راستا امسال را در جهت ساماندهی میراث فرهنگی به عنوان «سال حفظ و احیای بافت تاریخی تبریز» نامگذاری کردند.

اکبر تقی زاده اظهارکرد: به این جمع بندی رسیدیم که ابتدا در حفظ بخش هویت معماری و بافت تاریخی تبریز که بسیاری از آن تخریب شده و تنها بخش‌هایی از آن به صورت مواریث مادی مانده است از طریق دستاوردهای علمی تلاش کنیم.

وی ادامه داد: باید بتوانیم این ارزش‌ها را به نحوی به جامعه نشان دهیم که در سطح استانی، ملی و حتی مقیاس بین‌المللی طرح و برنامه‌ریزی شود.

رئیس شورای سیاستگذاری ستاد حفظ و احیای هویت فرهنگی ادامه داد: متاسفانه امروز شهروندانی که در ۵۰ یا ۶۰ سال اخیر به تبریز آمده‌اند، شناخت کافی از تبریز و ارزش‌های تاریخی و فرهنگی آن ندارند لذا ما باید این ارزش‌ها را احصا تا شهروندان با آگاهی از هویت شهر، پاسدار آن باشد.

وی گفت: یکی از دلایل عدم انسجام فعلی شهری، نبود چسبی است که بتواند انسان‌ها را به همدیگر وصل کند، نداریم  که می‌توانیم با ایجاد الفت و وحدت بین افرادی که در گذشته در تبریز بوده اند وفاق اجتماعی را برقرار کنیم.

تقی زاده با تاکید بر تمرکز ویژه بر روی موضوع گردشگری شهری خاطرنشان کرد: این موضوع تنها مختص یک سال بوده و پروسه‌ای زمان‌بر است و در نتیجه سه بازه زمانی از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۱۰ تعریف کردیم.

در ادامه این جلسه ایرج شهین باهر شهردار کلانشهر تبریز نیز طی سخنانی گفت: شفافیت نیازمند داشتن اراده و توان تحمل آسیب های مخالفان است که ما در این دوره با همراهی شورا عملا جلوی رانت، فساد و دلالی گرفته شد.

وی ادامه داد: موضوع شفاف سازی بارها در ادوار گذشته مطرح شده بود اما سیستم دلالی اجازه پیاده سازی و استقرار آن را نمی‌داد.

شهردار تبریز افزود: شهرسازی شاید آسیب‌پذیر ترین حوزه بود که امروز تا حد مناسبی سیستمی و شفاف شده است و امیدوارم در شورای ششم نیز این موضوع تداوم یابد.

شهین باهر در پایان با قدردانی از تمام افرادی که برای طراحی و استقرار سامانه شفافیت در شهرداری تلاش کرده‌اند، گفت: امیدوارم در روزهای باقی‌مانده سامانه را تکمیل و به شورای ششم تحویل دهیم.

فرج محمد قلیزاده نیز با اشاره به راه اندازی سیستم  شفاف سازی در شهرداری تبریز گفت: این امر باعث شده که دست دلال ها و باندها از منابع شهرداری کوتاه شود.

وی افزود: به طور میانگین ۱۳ هزار پرونده تشکیل شده است و این تعداد منجر به ایجاد ۲۳ هزار پرونده به صورت رفت و برگشت شده است.

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز اظهار کرد: در جایی که هیچ سیستمی وجود ندارد، چه اتفاقاتی می‌توانست بیافتد، این مشکلات باعث شکل‌گیری باندهای خاص و سود بردن دلال‌ها و بدتر از آن بدنامی سیستم شده بود.

قلیزاده اضافه کرد: برخی از افراد دستگیر شده موجب اخلال در رسیدگی پرونده و ایراد سلایق فردی و گروهی در پرونده‌ها شده بود.

وی با بیان اینکه در طی مراحل رسیدگی به پرونده‌ها و صدور قرار، امکان پیگیری وجود نداشت، گفت: سلایق شخصی این باندها در پرونده‌ها اعمال می‌شد، مراحل ابلاغ رٱی نیز قبلا سلیقه‌ای بود و در هیچ‌ کجا ثبت و ضبط نمی‌شد.

فرج محمد قلیزاده افزود: برخی از اعضا را تحت فشار می‌گذاشتند تا تغییری در روند پرونده ایجاد کنند اما امروز قاطعانه می‌گوییم که تمام این موارد حذف شده‌اند و دست این افراد و باندها از منابع شهرداری کوتاه شده است گفت: امروز با این سیستم جدید می‌توان تنها با یک کلیک از روند پرونده‌ها اطلاع یافت.

رییس کمیسیون نظارت، تحقیق و ارزیابی گفت: آخرین مورد، اجرای احکام صادره است که شهرداری باید در این زمینه نیز فعال باشد. باید اجرای احکام نیز متمرکز شود.

وی اضافه کرد: از آقای شهردار می‌خواهم این طرح و اقدامات انجام گرفته را نیز به مردم ارائه دهند. ما برای یک پل عمرانی، کلی جشن و مصاحبه داریم ولی برای این کار زیرساختی که روبانی ندارند، اطلاع رسانی صورت نمی‌گیرد.

وی خطاب به شهردار گفت: شما الان تلویزیون در اختیار دارید، رسانه در اختیار دارید، خواهشا این موضوع را به اطلاع مردم برسانید.

فریدون بابایی اقدم، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز گفت: با توجه به پیگیری های صورت گرفته انتقال شورای پنجم به ساختمان جدید بی نتیجه باقی مانده است. در حالیکه ما مصوبه‌ ای در خصوص انتقال شورای پنجم به ساختمان جدید داشتیم، اما نتیجه آن چه شد؟ چه کسی یا نهادی آن را پیگیری می‌کند؟

وی در خصوص ماده صد نیز گفت: نیازمند آسیب‌شناسی در حوزه ماده صد و پرونده‌هایی که به آنجا می‌آید هستیم  و می‌توانیم از حجم ورود پرونده‌ها به این کمیسیون بکاهیم
عضو شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: تحلیل تخلفات حتما باید اتفاق بیافتد و مناطقی که بیشترین تخلف را دارند، آسیب‌شناسی شده و موانع صدور پروانه ساخت رفع شود.

در ادامه این جلسه از ورزشکاران عازم به المپیک ۲۰۲۱ تجلیل شد.

سعید نیکوخصلت در این خصوص گفت: بنای المپیک در سال ۱۸۹۶ براساس فلسفه نان، شرف و دانش نهادینه شده است. فلسفه این رویداد بازی است و نه مسابقه و بیشتر شرکت در مسابقات اهمیت دارد.

وی اضافه کرد: حلقه‌های المپیک نشان صلح است و امیدواریم شاهد صلح و آشتی بین الملل در دنیا باشیم.

وی با بیان اینکه از شهر ما نیز قهرمانانی امتیاز حضور در این رویداد را دارند گفت: میلاد وزیری در رشته تیراندازی با کمان، مهدی پیرجهان در دو میدانی ۴۰۰ متر با مانع، سعید صفرزاده در دوچرخه‌سواری، سیامک صالح فرجزاده در پرتاب وزنه، هومن فرج زاده در دوومیدانی، ابراهیم فیروزی داور، علی کشفیا به عنوان سرپرست، سجاد هاشمی هم به به دلیل مشکلی که از طرف فدراسیون وجود داشت نتوانست در این رویداد حضور یابد.

نیکوخصلت اضافه کرد: سجاد هاشمی علی‌رغم اینکه قهرمان آسیا است و رکوردهای کشوری را در ماه های اخیر شکست، متاسفانه به خاطر بی برنامگی فدراسیون در اخذ روادید برای حضور در تورنمنت ازبکستان، نتوانست در المپیک حضور  یابد.

دبیر شورای اسلامی شهر تبریز ادامه داد: در جلسات آتی اگر قهرمانان عازم به بازی های المپیک توکیو در اردو حضور نداشته باشند جهت قدردانی به جلسه شورا دعوت خواهند شد. / ایسنا