به خاطر تصمیم‌های اشتباهتان، خود را سرزنش نکنید!
به خاطر تصمیم‌های اشتباهتان، خود را سرزنش نکنید!

بیداری آذربایجان: فاطمه کوهپایه زاده روانشناس، در رابطه با امتناع از سرزنش کردن خود به منظور تصمیم های زندگی اظهار کرد:باید بدانیم هر تصمیمی که در زندگی می‌گیریم نه به صورت تعمدی بلکه گاهی اوقات به طور ناآگاهانه، برای این است که جلوی ضربه‌های جدید را بگیریم و ممکن است بعد‌ها که به گذشته مان […]

بیداری آذربایجان: فاطمه کوهپایه زاده روانشناس، در رابطه با امتناع از سرزنش کردن خود به منظور تصمیم های زندگی اظهار کرد:باید بدانیم هر تصمیمی که در زندگی می‌گیریم نه به صورت تعمدی بلکه گاهی اوقات به طور ناآگاهانه، برای این است که جلوی ضربه‌های جدید را بگیریم و ممکن است بعد‌ها که به گذشته مان نگاه کنیم از بسیاری از تصمیمات خود احساس پشیمانی کنیم یا خنده مان بگیرد و به خودمان بگوییم چقدر تغییر کرده ایم و چقدر موضوع را جدی گرفته بود.

وی بیان کرد: هیچ گاه، برای گذشته‌ای که داشته اید و تصمیم‌هایی که گرفته اید، انسان‌هایی که وارد زندگیتان شده اند و به خاطر انسان‌هایی که تمامشان کرده اید خودتان را سرزنش نکنید.

به خاطر تصمیم‌های اشتباهتان خود را سرزنش نکنید!

این روانشناس گفت: هرچه که در گذشته ما بوده ارزشمند است حتی اگر امروز با مرور خاطراتمان طعم اشتباه را حس کنیم چراکه این طعم، یک طعم خیالی است و اشتباهی وجود ندارد.

کوهپایه زاده تصریح کرد: زندگی در هر زمان در درست‌ترین حالت خودش ادامه دارد و طعم تلخی که حس می‌کنیم به این علت است که در حقیقت، برای همه ما سخت است که پیش بینی هایمان درست از آب درنیایند و احساس بد به این خاطر است که نمی‌خواهیم قبول کنیم تصویر‌هایی که در ذهنمان از آدم‌ها و موقعیت‌ها ساخته ایم با واقعیت منطبق نیست!

وی ادامه داد: ما آدم‌هایی هستیم که سخت می‌توانیم واقعیت‌ها و تفاوت تصویر ذهنی مان با واقعیت را بپذیریم و اگر صبور باشیم و اجازه دهیم که با تجربیات و اتفاقاتی که رخ می‌دهد جلو برویم و تصمیم بگیریم، هربار آماده‌تر می‌شویم که تصویرهایمان از جهان و موقعیت‌ها حقیقی‌تر شوند.

این روانشناس افزود: اگر خودمان را در گذشته مان سرزنش کنیم روزی می‌رسد که با تصویر‌هایی از پیش تعیین شده به استقبال آدم ها، روابط و موقعیت‌ها نمی‌رویم، بلکه اجازه می‌دهیم آن‌ها همان طور که هستند جلو بیایند و در ذهن ما بنشینند.

کوهپایه زاده گفت: با همین تغییرات کوچک، امّا عمیق است که دیگر از آدم‌ها توقع نداریم شبیه تصاویر ذهنی ما باشند و با پیش بینی‌های عجیبمان به موقعیت‌های پیش رویمان نگاه نمی‌کنیم.

به خاطر تصمیم‌های اشتباهتان خود را سرزنش نکنید!

وی در پایان خاطرنشان کرد: به آدمی که در گذشته بوده اید نگاه کنید. آیا می‌بینید که چقدر تلاش کرده امّا ضربه نخورده است؟ آیا می‌بینید چقدر زیبا دوام آورده و تصمیم هایش را گرفته است؟ آیا می‌بینید چقدر دوست داشتنی است؟ امروز شاید متوجه شوید که او دچار اشتباه محاسباتی شده است امّا تنها با ” درک امروزتان ” می‌توانید این مسئله را تشخیص دهید و این درک را مدیون تصمیم‌های تان در گذشته هستید./ yjc