چرا صداوسیما زیر بار مناظرات دونفره نرفت؟
چرا صداوسیما زیر بار مناظرات دونفره نرفت؟

بیداری آذربایجان: دومین مناظره نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری نیز به پایان رسید و کاندیداها نظارتشان را راجع به موضوعات اجتماعی و سیاسی به بحث و تبادل نظر گذاشتند. در این جلسه اما اکثر قریب به اتفاق نامزدها با بیان انتقاداتی نسبت به نحوه برگزاری مناظرات مطرح نمودند و حتی نسبت به پرسش های […]

بیداری آذربایجان: دومین مناظره نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری نیز به پایان رسید و کاندیداها نظارتشان را راجع به موضوعات اجتماعی و سیاسی به بحث و تبادل نظر گذاشتند. در این جلسه اما اکثر قریب به اتفاق نامزدها با بیان انتقاداتی نسبت به نحوه برگزاری مناظرات مطرح نمودند و حتی نسبت به پرسش های مطروحه نیز اعتراض داشتند.

 

براساس این گزارش، شاید بتوان تعبیر «آفتابه لگن هفت دست، شام و ناهار هیچی» را مناسب ترین عبارت در توصیف تدارکات صداوسیما برای مناظرات ۱۴۰۰ دانست که شاید به لحاظ زرق و برق رسانه ای نسبت به دوره های قبل پیشرفت محسوسی داشته باشد اما فحوایی به شدت تهی، پوک و غیرقابل دفاع دارد!

حقیقت آن است که رسانه ملی در این دوره از انتخابات بقدری ضعیف ظاهر شد که گویی پوشش تصویری مناظرات را با صحنه فیلمبرداری فیلم های گروه الف ویژه خود اشتباه گرفته است! بطور مثال، سفارش ۱۰ خودروی تارای صفر کیلومتر و استفاده از آنها بعنوان ماشین های اسکورت نامزدها تا محل برگزاری مناظرات، از جمله تقلیدات طوطی وار صداوسیما از برنامه های تلویزیونی آنسوی آب ها است که شأن نامزدها را در حد سلبریتی های غربی تنزل می دهد!

پیشی گرفتن فُرم از محتوا در این دوره از مناظرات نیز بحدی ذوق مخاطبان را کور کرده که نه تنها به شناخت بیشتر مردم از نامزدها کمکی نمی کند بلکه ایشان را در ابهامی بس عمیق فرو می برد! بعنوان مُشتی از خروار، طراحی سوالات مناظرات آنچنان کلی، رسمی و گنگ است که نه نامزد مدنظر می تواند در وقت اندک چهار دقیقه ای بدان پاسخ دهد و نه مردم می توانند درک و استنباط درستی از جواب ها داشته باشند.

متاسفانه صداوسیما با دور شدن از تجربه موفق مناظرات دونفره در سال ۱۳۸۸، مناظرات انتخاباتی دوره های یازدهم و دوازدهم را به شیوه گروهی برگزار کرد که این نحوه با انتقادات جدی همراه بود. در مناظرات گروهی نه تنها امکان ارائه مبسوط برنامه ها از نامزدها سلب می شود بلکه مردم نیز نمی توانند قضاوت درستی از کاندیداها در جریان مناظرات داشته باشند.

در انتخابات دوره سیزدهم، با توجه به اعلام رسمی اسامی هفت نامزد احراز صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان در چهارم خرداد، صداوسیما می توانست با ترتیب دادن ۲۱ حالت مناظره دو به‎ دوی هفت کاندیدا در طول ۲۳ روز مهلت قانونی تبلیغات تا سررسید ۲۷ خردادماه، شور و اشتیاق انتخاباتی بی نظیری را در جامعه ایجاد کند و در انتها نیز با برگزاری یک مناظره گروهی با حضور تمامی نامزدها، مردم را به یک جمع بندی عقلانی، برای رأی دادن به شایسته ترین کاندیدا برساند.

با این وجود، چنین نحوه برپایی مناظراتی را می توان در حُکم تیر خلاص رسانه ملی به مقوله مشارکت حداکثری در انتخابات پیش رو دانست که با کج سلیقگی و بی تدبیری هرچه تمام، فضای سرد حاکم بر این دوره از رقابت ها را سردتر نمود! / صراط