دستفروشی مغازه داران با ایجاد محدودیت های کرونایی در تبریز
دستفروشی مغازه داران با ایجاد محدودیت های کرونایی در تبریز

بیداری آذربایجان:  تعجب نکنید؛ اینجا ویترین مغازه‌ها در پشت خودروها جا خوش کرده‌اند. چند روزی است که با تمدید محدودیت‌های اعمال شده در تبریز، ویترین مغازه‌ها در صندوق عقب خودروها خودنمایی می‌کند. گویا ادامه دار بودن محدودیت‌های کرونایی، چوب لای چرخ اصناف گذاشته و آنان را بیش از هر زمان دیگری برای تأمین مایحتاج خانواده و پرداخت […]

بیداری آذربایجان:  تعجب نکنید؛ اینجا ویترین مغازه‌ها در پشت خودروها جا خوش کرده‌اند. چند روزی است که با تمدید محدودیت‌های اعمال شده در تبریز، ویترین مغازه‌ها در صندوق عقب خودروها خودنمایی می‌کند.

گویا ادامه دار بودن محدودیت‌های کرونایی، چوب لای چرخ اصناف گذاشته و آنان را بیش از هر زمان دیگری برای تأمین مایحتاج خانواده و پرداخت اجاره بها نگران کرده است.

این یک گزارش میدانی از وضعیت قرمز کرونایی و محدودیت‌های اعمال شده در تبریز است که این روزها نقطه مقابل یکدیگر ایستاده‌اند؛ محدودیتی که ویترین مغازه‌ها را در پشت خودروها پهن کرده تا راهی برای امرار معاش باشد.

حوالی عصر که می‌شود بساط موبایل فروشی‌های خیابان شریعتی در پشت خودروها پهن می‌شود. تنها یک تماس مشتریان دائمی کافیست تا موبایل دلخواه آنان جفت و جور شود؛ خرید و فروش خودرویی بر وفق مراد نیست و چند صباحی است که دشت نکرده‌اند.

خودشان که می‌گویند ما به این وضعیت راضی نیستیم و دلمان نمی‌خواهد بساط خود را پشت خودرو پهن کنیم اما بخاطر کسب روزی حلال مجبور به این کار شده‌ایم.

عدم تأمین اجاره بها و مخارج خانواده

یکی از همین اصناف که تمایل چندانی هم به معرفی کردن خود ندارد گفت: در برخی از خیابان‌ها تمام مغازه‌های لباس فروشی باز است؛ با چرخی در شهر کاملاً مشخص است که تنها بازار تبریز و مغازه‌های خیابان شریعتی و ۱۷ شهریور بسته است.

وی افزود: همه ما می‌دانیم که وضعیت تبریز قرمز است اما اکثر اصناف از ادامه دار بودن محدودیت‌های کرونایی و عدم تأمین مخارج خانواده تحت فشار هستند تا جایی که حتی برخی از اصناف به شغل‌های دیگری روی آورده‌اند تا خرج و مخارج خانواده تأمین شود.

صاحب خانه‌ها هوای مستأجران را ندارند

صاحب مغازه موبایل فروشی ادامه داد: محدودیت‌های این دوره همه را تحت فشار گذاشته است و تمام اصناف با وجود اینکه اجناس مغازه به فروش نرفته اما باید اجاره خانه، مغازه و خرج و مخارج خانواده را تأمین کنند.

وی گفت: اجاره مغازه و مسکن بالاست و هیچکدام از صاحب مغازه‌ها حتی یک ماه هم برای دیرکرد اجاره صبر نمی‌کنند و باید سر موقع پرداخت کنیم؛ متأسفانه هیچ صاحب خانه یا مغازه‌ای در شرایط کسادی بازار به دلیل محدودیت‌های کرونایی، حال مستأجران را درک نمی‌کنند.

وی ادامه داد: اجاره مغازه‌ها بالای ۱۵ میلیون است و با این مدل فروش، تنها خرج و مخارج روزانه تأمین می‌شود و ما واقعاً از محدودیت‌های کرونایی تحت فشار هستیم.

این صاحب مغازه با ۱۶ سال تجربه فعالیت در این شغل افزود: بانک‌ها که باز است و تمام چک‌ها نیز وصول می‌شود حتی اگر حساب کسی خالی باشد به راحتی چک را برگشت می‌زنند؛ تمام پس اندازی که از فروش موبایل در فروردین ماه به دست آورده‌ام را برای وصول شدن چک، در نظر گرفته‌ام تا چک برگشت نخورد و بقیه روزهای آتی دستم خالی است.

وی در پایان گفت: حتی اگر قرار بر این نیست که محدودیت‌های کرونایی برای اصناف به پایان برسد، حداقل در ساعات مشخصی این محدودیت اعمال شود تا ما نیز به کسب و کار خودمان برسیم.

تنها راهی است که کسب روزی حلال کنیم

یکی دیگر از صاحب مغازه‌ها که بساط خود را مثل بقیه در صندوق عقب خودروش پهن کرده گفت: محدودیت‌های ماه‌های گذشته این چنین نبود اما این بار محدودیت‌ها توان ما را برای تأمین مایحتاج خانواده گرفته است و ناچاریم از همین راه کسب روزی حلال کنیم به گونه‌ای که این بار، اکثر همکاران نیز به جمع ما اضافه شده‌اند.

ما محدودیت‌های کرونایی را دور نزده‌ایم

وی ادامه داد: چند روزی است که برخی از شهروندان با فیلمبرداری از ما و پخش آن در فضای مجازی، از ما به عنوان کسانی یاد می‌کنند که محدودیت‌های کرونایی را دور زده‌اند در حالی که چنین نیست ما اگر می‌خواستیم محدودیت‌های کرونایی را دور بزنیم کرکره مغازه را بالا می‌زدیم.

چند روزی است که برخی از شهروندان با فیلمبرداری از ما و پخش آن در فضای مجازی، از ما به عنوان کسانی یاد می‌کنند که محدودیت‌های کرونایی را دور زده‌اند.

این صاحب مغازه موبایل فروشی افزود: اجاره مغازه من بالای ۲۵ میلیون است و با وجود اینکه از اول اردیبهشت ماه، هزار تومان از این مغازه روزی من نشده باید اجاره را پرداخت کنم؛ حالا شما خودتان قضاوت کنید من چگونه اجاره بهای مغازه را پرداخت کنم، باید فروشی باشد یا نه.

او ادامه داد: تنها اجاره بهای مغازه نیست، اجاره بهای منزل، اقساط بانک و خرج و مخارج خانواده نیز هست که باید تأمین کنم؛ به نظرم محدودیت‌ها باید در تعطیلات عید نوروز اعمال می‌شد نه الان که اصناف، هم و غم مخارج خانواده را به دوش بکشند.

این صاحب مغازه گفت: اکثر اصناف از محدودیت‌های این دوره کرونا به تنگ آمده‌اند چرا که با دست خالی در چنین وضعیت تورم، باید هزینه‌های زندگی را تأمین کنند.

وی ادامه داد: با این بساطی که ما به راه انداخته‌ایم تنها لوازم جانبی گوشی همراه به فروش می‌رود و خریداران گوشی همراه اغلب از میان مشتریان دائمی است و گر نه افراد غریبه حاضر نمی‌شوند گوشی همراه را از صندوق عقب خودروها و از یک دستفروش خریداری کنند.

در حال حاضر چوب بی تدبیری دولت و مسافران نوروزی را می‌خوریم که بدون هیچ ترسی از مبتلا شدن به کرونا به سفر نوروزی رفتند.

صاحب مغازه موبایل فروشی در پایان گفت: از زمانی که ویروس کرونا وجود دارد تمام محدودیت‌های کرونایی مثل عدم رفت و آمد خانوادگی و نرفتن مسافرت‌های نوروزی را رعایت می‌کنم اما در حال حاضر چوب بی تدبیری دولت و مسافران نوروزی را می‌خوریم که بدون هیچ ترسی از مبتلا شده به کرونا به سفر نوروزی رفتند.

روزهای قرمز کرونایی و محدودیت‌های دیر هنگامی ستاد مبارزه با کرونا که چوب لای چرخ اصناف گذاشته است؛ روزهایی که بازاریان برای تأمین مخارج خانواده و اجاره بها مجبور شده‌اند مغازه‌ای که سالهاست به کسب روزی حلال مشغول هستند را رها کرده و برای تأمین نیازهای روزمره، بساط خود را در صندوق عقب خودروها پهن کنند.

شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های کرونایی که مشکلات دیگری را نیز به بار آورده و علاوه بر اینکه برخی از مغازه داران را به خاطر تأمین نیازهای روزمره زندگی، به فعالیت در شغل‌های نامرتبط وادار کرده، منجر به افزایش دستفروشی‌های خودرویی در سطح شهر نیز شده است./مهر

گزارش از آناهیتا رحیمی