نقش پررنگ دانشگاه علمی کاربردی در رونق اشتغال و کارآفرینی
نقش پررنگ دانشگاه علمی کاربردی در رونق اشتغال و کارآفرینی

بیداری آذربایجان: امروزه با پیشرفت فناوری، شاهد تغییر ماهیت دانشگاه‌ها هستیم که بر این اساس، نسل اول دانشگاه‌ها صرفا با مقاصد آموزشی پدید آمده و سپس در نسل دوم، دانشگاه‌های پژوهش محور و یا صنعتی شروع به فعالیت کردند که در نهایت در نسل سوم، دانشگاه‌ها به سمت کارآفرینی در حال حرکت هستند. در دانشگاه‌های […]

بیداری آذربایجان: امروزه با پیشرفت فناوری، شاهد تغییر ماهیت دانشگاه‌ها هستیم که بر این اساس، نسل اول دانشگاه‌ها صرفا با مقاصد آموزشی پدید آمده و سپس در نسل دوم، دانشگاه‌های پژوهش محور و یا صنعتی شروع به فعالیت کردند که در نهایت در نسل سوم، دانشگاه‌ها به سمت کارآفرینی در حال حرکت هستند.

در دانشگاه‌های کارآفرین، آموزش، پژوهش و فناوری با هم همراه بوده و فرصت‌ها، رویه‌ها، فرهنگ‌ها ومحیط‌های سودمندی به منظور ترغیب و پذیرش کارآفرینی دانشجویان و دانش آموختگان فراهم می‌شود. در واقع، ظهور دانشگاه کارآفرین پاسخی به اهمیت روزافزون دانش در نظام ملی و منطقه‌ای نوآوری و ادراک جدید از دانشگاه است.

در این راستا دانشگاه علمی کاربردی و در زیر مجموعه آن، مراکز آموزشی علمی کاربردی، به عنوان کانون مهمی برای کارآفرینی جوانان و دانشجویانمحسوب می‌شوند، در این راستا تعدادی از مراکز  علمی کاربردی واقع در تبریز نیز بر این رسالت استوار بوده و فعالیت‌های مختلفی را در طول یک سال گذشته برای حرکت بر مسیر کارآفرینی در پیش گرفته‌اند.

 

توسعه فرهنگ کار آفرینی با ایجاد مراکز نوآوری  

رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی تبریز، گفت: در این مرکز علمی کاربردی کارگاه‌های تخصصی رایگان در جهت آمادگی فارغ التحصیلان مرکز برای ورود به بازار کار در طول سال گذشته برگزار شده که در  این راستا هر دانش آموخته ملزم به شرکت در دو کارگاه تخصصی از جمله کاره‌های مربوط به گروه‌های فناوری اطلاعات، طراحی و دوخت لباس و معماری است تا مهارت‌های لازم در حوزه تحصیل خود برای ورود به بازار کار را کسب کند.

رباب نوروزی با اشاره به برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی کارآفرینی این مرکز به صورت مجازی و در بستر سامانه مجازی جهاددانشگاهی، افزود: دانشجویان مرکز در رویداد ایده شو دانشگاه جامع استان شرکت کرده و ایده‌های کسب و کار خود در دوران کرونا را ارائه دادند و در نهایت موفق به کسب مقام نخست توسط دانشجوی فناوری اطلاعات مرکز با ارائه ایده و پیاده کسب و کار اینترنتی به صورت مجازی شدیم.

وی ادامه داد: هم‌چنین دانشجویان گروه فناوری و گرافیک مرکز با حضور در اولین دوره المپیاد مهارتی دانشگاه جامع علمی کاربردی و قبولی ۱۰ نفر از شرکت کنندگان مرکز در مرحله اول و راهیابی به مرحله دوم در اردیبهشت ماه ۹۹ موفق به کسب مقام رتبه دوم کشوری شدند. قراداد تولید ماسک برای دانشگاه در جهت ایجاد اشتغال برای دانشجویان رشته دوخت مرکز نزی در سال گذشته انعقاد شده بود که با توجه وجود کارگاه دوخت در مرکز در اردیبهشت و خرداد سال گذشته این فعالیت انجام گرفت .

وی از برگزاری دوره‌های عمومی کارآفرینی از جمله کارگاه شخصیت شناسی NEO  و ایده پردازی برای شروع یک کسب و کار در این مرکز خبر داد وگفت: رویداد شتابی هنرهای تصویری نیز به صورت مجازی و در ۱۹ آذر ۹۹ با ارائه ۵۴ ایده فناورانه توسط دانشجویان و فارغ التحصیلان و دو پیش رویداد برای آماده سازی شرکت کنندگان برای نحوه ارائه ایده و تیم سازی و نحوه جذب سرمایه گذار را برگزار کردیم.

نوروزی متذکر شد: چهار ایده برتر از بین ایده‌های ارائه شده در این رویداد انتخاب شدند. در این راستا نیز برنامه ریزی برای حمایت و پشتیبانی از ایده‌های منتخب برای تبدیل ایده‌ها به کسب و کار و تجاری سازی ایده‌ها از جمله همکاری در جذب سرمایه گذار و مشاوره‌های لازم برای راه اندازی کسب و کار را انجام داده‌ایم.

وی با اشاره به ارائه مشاوره کارآفرینی و کسب و کار به صورت حضوری و مجازی در دفتر کارآفرینی مرکز توسط مربیان کارآفرینی، افزود: دانشجویان گرافیک و عکاسی مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی تبریز در سال گذشته از محیط کار بازدید کرده و با این محیط ( چاپخانه و نگار خانه ) آشنا شدند.

وی با اشاره به معرفی کارآفرینان برتر مرکز در پورتال مرکز برای انتقال تجربیات کارآفرینان به دانشجویان، ادامه داد: توانستیم در همکاری با اداره کار و تعاون و پارک علم و فناوری نسبت به پشتیبانی و حمایت از دانشجویان و فارغ التحصیلان فناور و صاحبان ایده اقدام کنیم.

رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی تبریز در خصوص برنامه‌های آتی دفتر کارآفرینی این مرکز، گفت: طرح‌های کارآفرینی دانشجویان از جمله طرح‌های فناورانه ایده‌های برتر رویداد هنرهای تصویری در سال جاری به اجرا درآمده و دانشجویان این مرکز در در جشنواره حرکت و المپیاد مهارتی شرکت خواهند کرد.

وی از انعقاد قرارداد با اصناف پوشاک، چاپ، شهرک‌های صنعتی، اداره کار و تعاون و انجمن صنفی رایانه در راستای ایجاد امکان بازدید و گذراندن دوره کارآموزی در محیط کار مرتبط خبر داد و افزود: هم‌چنین همکاری برای رفع نیاز اشتغال اصناف و معرفی توانمندی‌های فارغ التحصیلان مرکز در دستورکار قرار گرفته است.

وی در خصوص سایر برنامه ریزی‌های این مرکز در حوزه کارآفرینی برای سالجاری، اظهار کرد: رویداد شتاب برای جذب ایده‌های برتر در حوزه‌های صنایع فرهنگی نرم و هویت ساز برگزار خواهد شد و امکان بازدید دانشجویان از محیط کارآفرینان برتر استان فراهم شده و اقدام به چاپ نشریه یا گاهنامه در حوزه کارآفرینی خواهیم کرد.

نوروزی با اشاره به کسب مجوز مرکز نوآوری توسط این مرکز علمی کاربردی در سال ۹۷، ادامه داد: با توجه به این‌که دفاتر کارآفرینی و مرکز نوآوری یک هدف واحد توسعه کارآفرینی و حمایت و پشتیبانی از ایده‌ها برای تبدیل به محصول و خدمات و ایجاد کسب و کار و در نهایت ایجاد شرکت‌های دانش بنیان را دنبال می‌کنند، لذا از امسال دفاتر کارآفرینی در مراکز نوآوری ادغام شده‌ و با نام “کارنو” فعالیت خواهند کرد.

وی متذکر شد: ایجاد مراکز نوآوری و هم‌چنین برنامه‌های آموزشی مراکز در توسعه فرهنگ کارآفرینی نقش دارد. معرفی مراکز نوآوری و اهداف و برنامه‌های آن‌ها برای دانشجویان و اخذ تسهیلات از صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت از کسب و کارهای نوپا می‌تواند مشوق دیگری برای کارآفرینی باشد.

وی با بیان این‌که برنامه و جهت گیری مراکز علمی کاربردی جهت گیری به سمت دانشگاه نسل سوم هست، گفت: مشکل مراکز علمی کاربردی عدم ارتباط با بنگاه‌های اقتصادی است، اما این دانشگاه زمانی می‌تواند به سمت کارآفرینی حرکت کند که در این راستا با ایجاد اعتماد و ارتباط با صنایع و بنگاه‌های اقتصادی، نیازهای بنگاه‌ها را با تعهد نسبت به تربیت نیروی انسانی مورد نیاز برطرف کند تا پروژهای صنعتی و یا خدماتی توسط دانشگاهیان و دانشجویان خبره طراحی و اجرا شود.

 

تربیت دانش آموخته‌های موفق کارآفرین در دانشگاه علمی کاربردی 

رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی گروه صنایع غذایی شیرین عسل تبریز، گفت: دانش آموخته‌های موفق کارآفرین دانشگاه علمی کاربردی طی چندین سال گذشته با انواع مهارت‌های فردی و اجتماعی در جهت تحقق رسالت‌های دانشگاه علمی کاربردی موفق بوده و در کنار آن، اشتغالزایی را نیز دنبال کرده‌اند.

هدا جعفری زاده در خصوص فعالیت‌های دفتر کارآفرینی این مرکز در سال گذشته، اظهار کرد: با توجه به شرایط کرونایی حاکم بر کشور، اغلب فعالیت‌ها در این حوزه نیز به صورت مجازی و آنلاین انجام گرفت که شامل برگزاری حدود سه کارگاه کارآفرینی، چندین وبینار تخصصی در حوزه کسب و کار به ویژه برگزاری رویداد شتاب (استارتآپ) با موضوع محصولات غذایی سلامت محور در مهر ماه، عقد تفاهم نامه‌های پژوهشی و چاپ مقالات در حوزه کارآفرینی در فصلنامه‌های علمی پژوهشی کیمیا مرکز می‌شود.

وی افزود: دفتر کارآفرینی مرکز آموزش علمی کاربردی شیرین عسل تبریز، برای سال جاری برنامه‌هایی را در دستور کار خود قرار داده که می‌توان به برگزاری نمایشگاه‌های کارآفرینی، بازدید از فعالیت دانشجویان کارآفرین موفق این مرکز، ارائه خدمات کلینیکی مرتبط با کارآفرینی، برگزاری سمینارهای مرتبط با کارآفرینی، شرکت در جشنواره‌های ملی و استانی مرتبط با کارآفرینی و چاپ کتاب و مجلات در این حوزه اشاره کرد.

وی از برگزاری دومین رویداد شتاب این مرکز با عنوان “بیوتکنولوژی” و با محوریت صنایع غذایی در فروردین ماه سال جاری خبر داد.

جعفری زاده با اشاره به کسب مجوز فعالیت مرکز نوآوری این مرکز علمی کاربردی در حدود پنج سال گذشته، اظهار کرد: این مرکز با توجه به ظرفیت و پتانسیل فعالیت هلدینگ شیرین عسل در حوزه شیرینی و شکلات و ارتباط مستمر مرکز با صنعت، توانسته مجوز فعالیت مرکز نوآوری را برای خود اخذ کند.

وی افزود: از فعالیت‌های این مرکز در حوزه نوآوری و کارآفرینی می‌توان به برگزاری دو رویداد شتاب و اخذ ایده‌های ناب و تخصصی توسط دانشجویان نخبه مرکز و دیگر مراکز یا دانشگاه‌ها اشاره کرد که نفرات اول تا سوم این ایده‌ها به هسته‌های نوآوری مرکز معرفی می‌شوند و پس از طی مراحل پیاده سازی ایده‌ها برای اجرای طرح آن‌ها و تجاری سازی به دفتر کارآفرینی معرفی شده و در نهایت محصول مدنظر تولید می‌شود.

ادغام دفاتر کارآفرین و مراکز نوآوری دانشگاه منجر به جلوگیری از اتلاف وقت دانشجویان شد

وی گفت: با توجه به فعالیت‌های دفاتر کارآفرینی و مراکز نوآوری در دانشگاه جامع علمی کاربردی که فعالیت‌های آن‌ها به صورت همسو و در هم تنیده است، شاهد ادغام بسیار مناسب این دو دفتر و ایجاد نام واحد با عنوان مرکز “کارنو” شدیم که این امر منجر به انجام فعالیت‌های این بخش به طور موازی و در کنار هم شد تا دانشجویان بتوانند به دور از هرگونه اتلاف وقت در پیشبرد اهداف خود موفق شوند.

وی با بیان این‌که این ادغام نشاندهنده ارزش گذاری برای دانشجویان نخبه و مستعد مراکز آموزش علمی کاربردی است، افزود: دانشجویان این مرکز در طول سال‌های اخیر توانسته‌اند فعالیت‌های چشمگیری از خود نشان بدهند و با مهارت اندوزی بتوانند ایده‌های خود را به مرحله تولید محصول برسانند.

رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی گروه صنایع غذایی شیرین عسل، میزان انطباق فعالیت و برنامه‌های مراکز آموزشی علمی کاربردی با فعالیت دانشگاه‌های نسل سوم، اظهار کرد: اکنون اغلب دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و کارآفرین حرکت می‌کنند که دانشگاه علمی کاربردی و مراکز وابسته و تحت نظارت آن نیز همان گونه از نامش پیداست در این محور حرکت کرده و مسئله مهارت محوری را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند.

وی ادامه داد: این دانشگاه، آموزش همراه با کسب مهارت و دانش مربوط به آن رشته را در جوار صنعت که منجر به کارآفرینی می‌شود را ارائه می‌دهد و با تلاش‌های بی وقفه این دانشگاه با همکاری مراکز طی چند سال گذشته اتفاقات خوبی در این حوزه رقم خورده است.

وی گفت: اکثر مراکز علمی کاربردی در سطح استان در اجرای رویدادهای شتاب موفق عمل کرده‌ و باعث اجرای طرح و پروژه‌های منجر به تولید محصول نوآورانه شده‌اند.

جعفری زاده در خصوص برنامه‌های ابلاغی از طرف دانشگاه جامع علمی کاربردی در تحقق اهداف دانشگاه‌های نسل سوم، اظهار کرد: با توجه به رسالت اصلی این دانشگاه مبنی بر مهارت محوری و کسب آموزش‌های‌ مهارتی و کارآفرینی، نباید دانشجویان و مجموعه دانشگاهی و مراکز از انجام پژوهش، مستثنی و یا مغفول بمانند چرا که دو موضوع مهم مهارت و پژوهش، می‌تواند دانشجو را به سمت کسب و کار موفق و ایده آل سوق دهد و باعث رونق تولید در کسب و کار او شود

اجرای ۸۰ عنوان برنامه در حوزه کارآفرینی توسط مرکز آموزش علمی کاربردی ماشین سازی تبریز

رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی ماشین سازی تبریز  نیزگفت: بیش از ۸۰ عنوان برنامه در حوزه کارآفرینی از فعالیت‌های دفتر کارآفرینی علمی کاربردی ماشین سازی در طول سال ۹۹ بوده است.

موسی فیروزی، گفت: دفتر کار آفرینی این مرکز در سال ۹۹ با توجه به شیوع بیماری منحوس کرونا در کشور، رویکردی متفاوت با سال‌های گذشته داشته و بسیاری از فعالیت‌های خود از جمله برگزاری وبینارهای آموزشی در مورد نحوه راه اندازی کسب و کار، معرفی الگوهای موفق کسب و کار، برگزاری استارت آپ و … را به صورت مجازی انجام داده است.

وی افزود: برخی دیگر از برنامه‌های دفتر کارآفرینی هم‌چون راه اندازی تورهای بازدید از کسب و کارهای کوچک و موفق اساتید و دانشجویان کارآفرین مرکز، ارائه خدمات مشاوره‌ای و ….. را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری برگزار شد. فعالیت‌های پژوهشی مثل چاپ نشریه در حوزه ماشین افزار، عقد تفاهم نامه با کارآفرینان موفق در جهت همکاری‌های علمی، آموزشی و پژوهشی نیز در طول سال روال طبیعی خود را طی کرده است.

وی در خصوص برنامه‌های سال جاری دفتر کارآفرینی این مرکز، اظهار کرد: با توجه به تداوم شیوع بیماری کرونا، این مرکز با رویکردی متناسب با ابلاغیه‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی و ستاد کرونا تمامی فعالیت‌های خود در سال جاری را انجام خواهد داد.

فیروزی ادامه داد: برنامه‌هایی چون برگزاری وبینارهای آموزشی مجازی به صورت تخصصی، راه اندازی تورهای بازدید از کسب و کارهای موفق استان، دعوت از کارآفرینان موفق استانی جهت ارائه خدمات مشاوره‌ای، برگزاری استارت آپ تخصصی صنعت ماشین افزار، انجام فعالیت‌های پژوهشی تخصصی در حوزه‌های فعالیتی مرکز نوآوری، ایجاد بستر لازم و اختصاص فضا و امکانات مناسب برای راه اندازی کسب و کار کوچک در داخل مرکز توسط دانشجویان و اساتید مرکز با تاکید بر رشته‌های ماشین افزار و آسانسور و هم‌چنین کسب و کارهای اینترنتی و بسیاری از برنامه‌های دیگر در دستور کار دفتر کارآفرینی برای سال ۱۴۰۰ قرار دارد.

وی اظهار کرد: مرکز آموزش علمی کاربردی ماشین سازی تبریز با درک اهمیت صنعت آسانسور، پله برقی و بالابرها برای استان و عدم وجود مرکز آموزش عالی استانی برای اجرای رشته‌های مربوط با این صنعت، از چندین سال قبل با فراهم کردن امکانات لازم اقدام به جذب دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی برای تربیت تکنیسین و مهندس ماهر در این زمینه می‌کند. به گونه‌ای که امروزه در سطح استان حدود ۱۶۰ دانشجوی فارغ التحصیل و در حال تحصیل مقاطع کاردانی و کارشناسی امورات شغلی این صنعت مثل اجرای پروژه‌های طراحی و نصب، تعمیر و نگهداری، تولید قطعات مکانیکی، تولید قطعات الکتریکی و بازرسی را با تکیه بر تجربیات و دانش اندوخته در طول دوران تحصیل خود انجام می‌دهند.

وی در خصوص اهمیت مراکز نوآوری مستقر در دانشگاه‌ها، متذکر شد: با توجه به گستردگی و رشد روزافزون و سریع تکنولوژیکی صنعت ماشین افزار در دنیا و نوپا بودن آن در ایران، وجود مراکز نوآوری در این صنعت یکی از امور مهم توسعه صنعتی آن در کشور است. با درک این موضوع، مجوز راه اندازی مرکز نوآوری آسانسور و صنایع وابسته در مرکز آموزش علمی کاربردی ماشین سازی در اواخر سال ۹۷ از دانشگاه اخذ شده و اکنون این مرکز با داشتن بهترین امکانات سخت افزاری از جمله کارگاه‌‍‌ها و آزمایشگاه‌های مجهز با ایجاد و راه اندازی هسته‌های فناوری فعالیت‌های خود را تدوام می‌بخشد.

رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی ماشین سازی تبریز در خصوص میزان موفقیت این مرکز آموزش در توسعه فرهنگ کارآفرینی در جامعه، گفت: توجه به کارآفرینی اساس کار فعالیت‌های آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور و مراکز علمی کاربردی است که حتی در سرفصل دروس تعریف شده رشته‌ها نیز این امر دیده می‌شود.

وی افزود: با توجه به این‌که جایگاه و پایگاه اصلی کارآفرینی حوزه صنعت است و ماشین سازی تبریز نیز با بیش از ۵۰ سال سابقه ارائه آموزش‌های تخصصی شغل محور، از سال ۷۵ همکاری با دانشگاه را در جهت تربیت نیروهای مهارتی برای صنعت شروع کرده است، لذا مرکز آموزش علمی کاربردی ماشین سازی همه تلاش خود را در جهت توسعه فرهنگ کارآفرینی به کار می‌گیرد.

وی ادامه داد: نمونه بارز این امر نیز راه اندازی دفتر کارآفرینی با فعالیتی گسترده، ایجاد رشته‌های جدید مهارتی، راه اندازی مرکز نوآوری آسانسور و صنایع وابسته و ایجاد هسته‌های فناور، انجام مقدمات لازم برای راه اندازی مرکز نوآوری ماشین افزار و ۱۰ها فعالیت دیگر است.

فیروزی اظهار کرد: ساختار جذب دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی به گونه‌ای است که در هر کلاس از دروس این مرکز، چندین نفر دانشجوی کارآفرین در سطوح مختلف حضور دارند که همکلاسی و هم نشینی این دانشجویان کارآفرین با سایر دانشجویان، موتور محرکی برای ورود دانشجویان غیر کارآفرین به عرصه کارآفرینی است. اساتید درس کارآفرینی و سایر دروس مرتبط با کارآفرینی نیز در طول ترم با نگاهی علمی و تجربی همه دانشجویان را برای ورود به عرصه کارآفرینی تشویق و ترغیب می‌کنند.

وی در خصوص برنامه‌های ابلاغی از سوی دانشگاه جامع علمی کاربردی در تحقق اهداف دانشگاه‌های نسل سوم، گفت: دانشگاه‌های نسل سوم، کارآفرین و مبتنی بر کارآفرینی و حل مسائل جامعه با رویکرد علمی و نظام یافته در تعامل با محیط پیرامونی هستند، در دانشگاه نسل سوم، محور و ماموریت کانونی نظام دانشگاهی، کارآفرینی است که در این راستا دانشگاه جامع علمی کاربردی با درک این حقیقت در تدوین رشته‌ها در مقاطع مختلف این دانشگاه اصل اساسی را بر کارآفرینی بنا نهاده است.

وی افزود: دانشگاه علمی کاربردی یکی از دانشگاه‌های نسل سوم کشور بوده که رسالت اصلی آن مهارت آموزی و تربیت کارآفرینی است. این دانشگاه در چهار گروه صنعت، کشاورزی، مدیریت و خدمات اجتماعی و فرهنگ و هنر با تعریف دروس مهارت مشترک و ارائه آموزش‌های مختلف کارآفرینی در کنار سایر دروس تخصصی مربوط به رشته تلاش می‌کند تا دانشجویان را افرادی حرفه‌ای، دانشمند و کارآفرین بار بیاورد.

رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی ماشین سازی تبریز اظهار کرد: ارائه دروس مهارت مشترک مثل اخلاق حرفه‌ای، اصول سرپرستی، کارآفرینی، مهارت‌ها و قوانین کسب و کار و … در مقطع کاردانی رشته‌های فنی و دروسی مانند مدیریت کسب و کار و بهره وری، مهارت‌های مسئله یابی و تصمیم گیری، کنترل پروژه، تحلیل هزینه و منفعت، اصول و فنون مذاکره و مدیریت منابع انسانی در مقطع کارشناسی رشته‌های فنی نشان از رویکرد کارآفرینی رشته‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی است.

صنعت، بهترین بستر برای کارآفرینی

وی با بیان این‌که صنعت بهترین بستر را در حوزه کارآفرینی دارا است، گفت: انجام فعالیت‌های مختلف و متنوع در عرصه کارآفرینی و کسب و کار در طول سال در این مرکز و سایر مراکز استان، وجود مراکز نوآوری به صورت تخصصی در این مرکز و حتی مراکز دیگر استان، وجود دروسی مانند کاربینی، کارورزی یک و دو با ۴۸۰ ساعت کار در محیط واقعی، پروژه‌ها و … نشان دهنده انطباق فعالیت‌های این مرکز و مراکز علمی کاربردی با فعالیت دانشگاه‌های نسل سوم هستند.

وی ادامه داد: وجود ۳۲ کارگاه و آزمایشگاه بسیار مجهز و پیشرفته با کلاس‌های جوار کارگاهی و آزمایشگاهی، کلاس‌های آموزشی هوشمند،  فضای آموزشی بسیار وسیع ۴۲ هزار متر مربعی، اساتید توانمند علمی و خبره صنعتی با ۱۰ها سال سابقه آموزشی و صنعتی، امکان بهره مندی از فضای کاری و تولیدی شرکت بزرگ ماشین سازی تبریز تنها بخشی از توانمندی‌های مرکز آموزش علمی کاربردی ماشین سازی به عنوان مرکز نمونه کشوری علمی کاربردی است که همگی در خدمت دانشجویان عزیز در جهت فراگیری علم و به کارگیری آن به صورت عملی قرار دارد./ ایسنا