ناجیان مردم که شب و روز ندارند/ افطاری با آتش نشانان
ناجیان مردم که شب و روز ندارند/ افطاری با آتش نشانان

بیداری آذربایجان: اینجا هیچ ثانیه‌ای به هدر نمی‌رود؛ وقتی که پای زندگی و مرگ مردم در میان باشد می‌توان عشق و ایثار را ترجمه کرد چه از جنس آتش باشد و چه از جنس رهایی. در تک تک ثانیه‌های عمر، حواسشان به سرعت عمل و آمادگی است. سختی‌ها در این شغل بی در و پیکرند […]

بیداری آذربایجان: اینجا هیچ ثانیه‌ای به هدر نمی‌رود؛ وقتی که پای زندگی و مرگ مردم در میان باشد می‌توان عشق و ایثار را ترجمه کرد چه از جنس آتش باشد و چه از جنس رهایی. در تک تک ثانیه‌های عمر، حواسشان به سرعت عمل و آمادگی است.

سختی‌ها در این شغل بی در و پیکرند اما با عشق و علاقه پای کارند و سالهاست با هر سختی در این شغل خو گرفته‌اند؛ هر طور که فکر کنی شغلی است که خطرش همواره بیخ گوش است اما آتش نشانان می‌گویند وقتی می‌دانیم خدا تکیه‌گاه ماست هیچ خطری ما را تهدید نمی‌کند.

از تمام این‌ها که بگذریم همواره پیش آمده که بساط سفره‌های افطاری بسیاری از افراد در محل کار پهن است و صدای ربنا از تلویزیون گوشه غذاخوری به گوش می‌رسد. ما نیز در ماه میهمانی خدا، میهمان آتش نشانان ایستگاه مرکزی تبریز شدیم؛ لحظاتی که با تمام خستگی و روزه داری، لبخندی را پشت مهربانی خود پنهان کرده بودند و با پهن کردن سفره‌های افطاری با دستپخت‌های خود، یک روز خاطره انگیز نیز برای ما رقم خورد.

استقرار ۲۳ ایستگاه آتش نشانی فعال در تبریز

اولین گفت و گو را با مسئول شیفت ب ایستگاه مرکز آتش نشانی تبریز آغاز کردیم که گفت: ۲۳ ایستگاه آتش نشانی فعال نسبت به تعداد جمعیت و وسعت شهر در تبریز مستقر است.

سر آتش نشان سلیمان قراجه داغی ادامه داد: شیفت‌ها به صورت ۲۴ ساعتی است که از ساعت ۷ صبح در ایستگاه حضور یافته و تحویل تجهیزات، مراسم صبحگاهی و تست بی سیم برای تمامی خودروها در کلیه سازمان‌ها از جمله اقداماتی است که انجام می‌گیرد.

وی گفت: به محض مطلع شدن از حادثه، ۵ دقیقه مدت زمان استاندارد حضور آتش نشانان در محل حادثه است که طبق آمارهای موجود، آتش نشانان اکثراً در کمتر از ۵ دقیقه در محل حضور یافته‌اند.

به گفته مسئول شیفت ب ایستگاه مرکز آتش نشانی تبریز، با شیوع ویروس کرونا، این سازمان در جهت گندزدایی و ضدعفونی معابر عمومی و پرتردد در چندین نوبت به صورت روزانه و هفتگی اقدام کرده است.

قراجه داغی افزود: هم‌چنین برای ضدعفونی مناطق پرتردد و داخل بازار تبریز نیز از فوگرهای حرارتی استفاده شده است که اگر بار دیگر برنامه‌های خاصی در این رابطه مطرح باشد، آتش نشانان همواره آماده ارائه خدمات به همشهریان هستند.

وی در پایان گفت: از همشهریان تقاضا داریم که همواره پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند چرا که با این اقدام، سرایت ویروس کرونا کاهش می‌یابد.

انجام ۳۸۳۵ عملیات حریق و نجات در سال گذشته

مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز به وجود ۲۳ ایستگاه عملیاتی در تبریز اشاره کرده و به خبرنگار مهر گفت: ۳۸۳۵ مورد عملیات حریق و نجات در سال ۹۹ انجام گرفته است.

سیامک نوروزی در رابطه با ارتباط شهروندان با سامانه ۱۲۵ آتش نشانی توضیح داد: شهروندان به هنگام تماس با آتش نشانی خونسردی خود را حفظ و پس از اعلام نوع حادثه، محل دقیق وقوع حادثه را ذکر کرده و در صورت امکان، افرادی نیز در مسیر حادثه قرار بگیرند تا آتش نشانان را سریع‌تر به محل حادثه هدایت کنند.

عدم تجمع افراد در محل وقوع حادثه

وی افزود: از جمله مشکلات موجود برای آتش نشانان، تجمع افراد در محل حادثه است و با توجه به خطرات احتمالی در محل حادثه، شهروندان باید محل حادثه را ترک کرده تا آتش نشانان بتوانند عملیات خود را ادامه دهند.

از جمله مشکلات موجود برای آتش نشانان، تجمع افراد در محل حادثه است و با توجه به خطرات احتمالی در محل حادثه، شهروندان باید محل حادثه را ترک کرده تا آتش نشانان بتوانند عملیات خود را ادامه دهند

به گفته مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز، سامانه ۱۲۵ سازمان آتش نشانی ۲۴ ساعته و به صورت رایگان در اختیار شهروندان قرار دارد و از این رو می‌توانند سوالات خود را با این سامانه در میان گذاشته و از راهنمایی‌های آنان بهره‌مند شوند.

از کودکی دوست داشتم که یک آتش نشان باشم

سر آتش نشان سوم نیز گفت: تحصیلات خودم را در مقطع کارشناسی ایمنی آتش نشانی به اتمام رسانیده و حدود ۴ سال است که آتش نشان هستم؛ البته از دوران کودکی به شغل آتش نشانی علاقه داشتم و هر لحظه که چشمم به ایستگاه‌ها و خودروهای آتش نشانی می‌افتاد با شور و شوق خاصی نگاه می‌کردم تا اینکه در نهایت با کمک خداوند متعال و تلاش خودم، آتش نشان شدم.

علی مختاری ادامه داد: یک روز آتش نشان این گونه سپری می‌شود که ۲۴ ساعت شیفت هستیم و ۴۸ ساعت دیگر نیز در خانه حضور داریم؛ روزهای شیفت از ساعت ۷ صبح در ایستگاه حضور یافته و تجهیزات خود را تحویل می‌گیریم و بعد از ورزش، آمادگی برای عملیات، آزمایش بی سیم و آموزش‌های ضمن خدمت، به امورات دیگر نیز رسیدگی می‌کنیم.

آتش گرفتن علف‌های هرز در فصل تابستان

وی گفت: در طی این مدت اگر دقیق یادم باشد در ۱۰۰ عملیات حضور یافته‌ام؛ گاهی پیش می‌آید که در طول یک روز عملیاتی وجود ندارد اما در برخی از روزها نیز در ۱۲ عملیات حضور یافته‌ایم مثل روز چهارشنبه سوری که در عملیات‌های بسیاری حضور داشتیم.

مختاری در ادامه افزود: آتش نشانان همواره در فصل تابستان با آتش گرفتن علف‌های هرز و هم‌چنین مشکلات ناشی از برق که گاهی منجر به گیر کردن آسانسور می‌شود عملیات‌های بسیاری را تجربه می‌کنند.

آتش نشانی عشق و ایثار است

وی یک جمله در وصف شغلی که دارد را این گونه وصف کرد که آتش نشانی عشق و ایثار است و افزود: ما به شغل خود عادت کرده‌ایم اما خانواده‌ام همواره در حین رفتن به عملیات، دلهره دارند.

ما به شرایط عادت کرده‌ایم و همواره از اینکه خداوند، تکیه‌گاه ماست و هم‌چنین به واسطه تمرین‌ها می‌توانیم خود را نجات دهیم اما خانواده‌های آتش نشانان همواره دلهره دارند.

آتش نشان بودن سخت است اما خداوند تکیه‌گاه ماست

این آتش نشان معتقد است: شغل آتش نشانی سخت است اما به هر حال شغلی است که همراه با تمام سختی‌ها قبول کرده‌ایم؛ سختی این شغل در آتش سوزی‌هایی است که ریسک بالایی دارد و گاهی برای حفاظت از مال مردم، از جان خودمان نیز مایه می‌گذاریم.

ما به شرایط عادت کرده‌ایم و همواره از اینکه خداوند، تکیه‌گاه ماست.با اینکه اطفا حریق‌های گسترده سخت است اما با کمک خداوند، سختی به چشم نمی‌آید البته باید بگویم ما سختی‌ها را به واسطه تمرین کنار می‌گذاریم و به اندازه‌ای تمرین می‌کنیم و عرق خود را می‌ریزیم تا در عملیات، خون‌مان نرود.

آتش نشانی عشق و ایثار است؛ بی قراری برای لحظاتی است که دل به آتش دهند تا مبادا حادثه‌ای ناگوارتر از شعله ور شدن آتش، رخ دهد.

آتش نشانانی که روزهای بسیاری را به دور از خانه و خانواده خود سپری می‌کنند اما وقتی با آنان روبرو می‌شوی ذره‌ای از این خستگی و دلتنگی را به روی خود نمی‌آورند و در تک تک لحظات زندگی، خداوند را تکیه‌گاه خود می‌دانند و با توکل به خدا، سختی‌های موجود در این شغل را حس نمی‌کنند. / مهر

گزارش از آناهیتا رحیمی