هیچ‌یک از وعده‌های وزیر و سالاری تحقق نیافته است
هیچ‌یک از وعده‌های وزیر و سالاری تحقق نیافته است

بیداری آذربایجان: فریادهای سفره ما خالی است، وعده وعید کافی است و آن را خالی‌تر نکنید، آیا خودتان با این حقوق‌ها می‌توانید زندگی کنید، چرا به ما کارگران و بازنشستگان توهین می‌کنید، کجایند آن نمایندگان بازنشستگان که کانون را به نام خود ساخته‌اند، چرا پاسخگو نیستند، چرا تبلیغات و حرکات پوپولیستی شورا را بر رسیدگی […]

بیداری آذربایجان: فریادهای سفره ما خالی است، وعده وعید کافی است و آن را خالی‌تر نکنید، آیا خودتان با این حقوق‌ها می‌توانید زندگی کنید، چرا به ما کارگران و بازنشستگان توهین می‌کنید، کجایند آن نمایندگان بازنشستگان که کانون را به نام خود ساخته‌اند، چرا پاسخگو نیستند، چرا تبلیغات و حرکات پوپولیستی شورا را بر رسیدگی به مشکلات صنفی و مطالبه‌های بحق ما ترجیح می‌دهند، از بس دروغ شنیدیم، دیگر رأی نمی‌دهیم، چرا حرف‌ها و عمل‌های‌تان با هم هم‌خوانی‌ندارد، چه شد آن عدالت در همسان‌سازی و مطالبه ۸۹۰ هزار میلیاردی بازنشستگان و …. در بیرون و داخل اداره کل تأمین اجتماعی استان، طنین‌انداز شده است، عده ای چتر بر سر دارند و عده‌ای بی چتر‌‌اند، عده‌ای نشسته‌اند و عده‌ای ایستاده، اما همه یک‌صدا و مصمم به ادامه تحصن بیست و چهار ساعته تا حصول نتیجه.

با وجود اظهارات مثبت پیش از عید مسؤولان سازمان، علت تجمع مجدد‌‌ بازنشستگان و مستمری بگیران دردمند تأمین اجتماعی را جویا می‌شوم، در این گفت‌وگو احد اصدقی، احمد آهنگر و سعید رونده به نمایندگی از جمع به سؤالات مطرح شده، پاسخ می‌دهند:

* با وجود نتایج مثبت که از مذاکرات قبلی خود با مسؤولان سازمان و نمایندگان مجلس در تهران داشته‌اید، علت این تجمع‌ مجدد چیست؟

همان‌گونه که مطالبات بحق بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی در رسانه‌ها و پایگاه‌های خبری انعکاس یافته، بحث متناسب سازی و همسان نمودن حقوق بازنشستگان و اجرای ناعادلانه، ناقص و غیر اصولی این طرح از مرداد سال گذشته مطرح است و در این ارتباط چندین جلسه با مسؤولان و نمایندگان مجلس داشته ایم و طبق اظهارات سالاری و آخرین جلسه یک و نیم ساعته خود که در تهران با داوودی و ۱۲ نفر از نمایندگان مجلس داشتیم، قرار بود تا آخر سال ۹۹ متناسب‌سازی به شکل صحیح انجام، و تمام حق و حقوق بازنشستگان پرداخت گردد. اما متأسفانه به هیچ‌یک از وعده‌ها و گفته‌ها عمل نشده است و حتی بعد از نتایج جلسه هشتم فروردین که خود‌شان داشته‌اند، هم‌چنان اعلام ‌می‌کنند که امروز و فردا می‌کنند و هیچ ‌خبری از پرداخت ‌های امروز و فردای وعده داده شده نیست.

بنابراین با نظر به این عهد‌شکنی مسؤولان و نمایندگان استانی مجلس، البته به جز متفکر آزاد، قرار بود باز، بازنشستگان ۱۸ فروردین تجمع سراسری داشته باشند. منتهی ما در استان خودمان، این تجمع را لغو کردیم و منتظر ماندیم تا طبق وعده‌های پیشین، افزایش حقوق، متناسب‌ و همسان‌سازی حقوق‌های‌مان را انجام دهند. اما متأسفانه نه تنها هیچ‌یک را پرداخت نکردند، بلکه ما را به چالش کشاندند و باز باعث شدند تا ما مجدداً حق‌خواهی خود را در کف خیابان‌ها انجام دهیم. چون به‌جای احقاق حقوق ما، صبح جمعه بیستم فروردین، یک فیش در سایت گذاشتند و بعد نیم ساعت، آن را هم برداشته‌اند و خبری از پرداخت‌ها نیست و در قبال پاسخگویی، می‌گویند که مشکل نرم‌افزاری داریم و هم‌اکنون نیز اعلام‌ می‌‌کنند که تا پایان اردیبهشت پرداخت خواهیم کرد. ما هم با این همه دروغ، سرکار گذاشتن و دور زدن مسؤولان سازمان، صبر و تحمل‌مان تمام شده، و نمی‌توانیم بیش از این صبر کنیم. بنابراین ۲۴ ساعت زمان داده‌ایم تا مشکلات ما را برطرف سازند، در غیر این ‌صورت، مجدداً به تهران خواهیم رفت و جلوی سازمان تجمع خواهیم کرد.

* مطالبه‌های اصلی و صنفی بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی چیست؟

ماده ۹۶، متناسب سازی، لغو مواد ۶۹ و ۱۱۱ از جمله مطالبه‌های بازنشستگان سراسر کشور است و در این راستا ما مطالبه‌های خود را در ۱۲ بند مطرح ساخته و به مسؤولان و نمایندگان مجلس ارجاع داده‌ایم و خواهان تحقق و اجرای این ۱۲ بند هستیم. این به دور از منطق و انصاف است که مشکل ما را به نرم افزار ربط دهند و ما را دور بزنند. طبق وعده‌های شان باید مراحل بعدی همسان‌سازی به درستی انجام می‌شد و موضوع ۸۹۰ هزار میلیاردی که خواهان‌اش بوده ‌ایم و هستیم، مشخص و شفاف سازی شود. چون با یک «حساب کتاب من درآوردی» افزایش ۲۶ درصدی را تا پایان ۱۴۰۰ در نظر گرفته‌اند که با محاسبه دقیق، می توان متوجه شد که این افزایش، واقعاً ۲۶ درصدی نیست و ۲۲ درصد است و اصلاً معلوم نیست که آن اعتبار مطالبه‌ای بازنشستگان کجاست و به کجا ختم خواهد شد؟!

* قبل از عید شاهد پرداخت وجوه به حساب بازنشستگان بوده‌ایم، موضوع این پرداختی‌ها چیست؟

مربوط به همسان سازی و متناسب سازی مستمری‌بگیران مشاغل سخت و زیان‌آور بود که افزایش حقوق این بازنشستگان باید بر مبنای اسفند انجام می‌شد، که نشد و با برگشت به هفت ماه پیش صورت گرفت و این اقدام، یک کار غیر منطقی و قانونی است. چون برای اسفند حکم داده شده است و مبنای محاسبات‌ ما همان روز اخذ حکم است و هیچ ‌کس اجازه دخالت و دسترسی به احکام بازنشستگان را ندارد و متناسب سازی و هر‌گونه افزایش می‌بایست طبق حکم اسفند انجام می‌شد، نه مرداد سال ۹۹. اما متأسفانه در مرحله دوم نیز این طرح به درستی اجرا نشد و ما‌به‌ تفاوت حقوق‌ها در اسفند ۹۹ پرداخت شد.

البته ناگفته نماند سال‌های پیش با محاسبه سه سال از ۱۰ سال، افزایش‌های ۷ سال را پرداخت نکرده بودند که به لطف محاسبه های نادرست جدید نیز در محاسبات فروردین آن‌ها را کاملاً نادیده گرفتند و پایه محاسباتی جدید را با برگشت به هفت ماه پیش، یعنی از مرداد ۹۹ انجام دادند و با وجود ادعا بر یکی بودن لشکری و کشوری و یکی بودن آنان با بازنشستگان تأمین اجتماعی که واقعاً هم باید چنین باشد و فرقی بین بازنشستگان لشکری، کشوری و تأمین اجتماعی نباشد، برای آنان افزایش بالای ۱۱۰ درصد را انجام دادند و برای بازنشستگان اجتماعی هم، چنین کردند و با این‌کار‌شان، باعث بروز مشکلات متعدد و تحصن امروز و دیروز بازنشستگان سراسر کشور شدند.

* در میان اعتراض‌های‌تان، به حذف اقلام دارویی و دفترچه‌های ‌بیمه اشاره کردید، موضوع چیست؟

اخیراً ۸۹ داروی مهم را که قبلاً از طریق خود تأمین اجتماعی یا با کسر چند درصد از دفترچه‌های بیمه خود تهیه می‌کردیم، را کنار گذاشته اند. با این حذف، دارویی که با ۴۰۰ تومان می‌خریدیم، الان همان دارو را با ۲۴ هزار تومان می خریم. حذف دفترچه‌ها هم، یکی از موارد چالش‌برانگیز بازنشستگان و تأمین اجتماعی شده است. چون قبلاً هزینه‌ای تعیین کرده بودند و همه چیز مشخص و شفاف بود. منتهی الان وقتی دکتر مراجعه می‌کنیم، دکتر در قبال معاینه، فقط یک کاغذ تحویل‌مان می‌دهد و معلوم نیست که چه دارویی تجویز کرده، و چه دارویی را باید از داروخانه تحویل بگیریم، نمی دانیم که داروخانه کدام ‌یک از دارو‌های ما را تحویل داده یا نداده است؟!

* در اعتراض‌های تان از خدمات الکترونیکی تأمین اجتماعی رضایت کافی نداشتید، علت چیست؟

ارایه این خدمات، قبلاً خوب بود و همه‌چیز شفاف و روشن در سایت بارگذاری می‌شد و تمامی حکم‌ها، فیش‌ها و هر‌چه را که لازم داشتیم را می‌توانستیم از سایت به‌دست آوریم. اما متأسفانه از ۱۵ اسفند به بعد همه چیز مختل شده است و گاه می‌گویند، شبکه مشکل دارد، گاه می‌گویند مشکل نرم‌افزاری داریم و هر دقیقه یک بهانه به خوردمان می‌دهند. اصلاً حرف‌ها و صحبت‌های وزیر و زیردستان با هم، همخوانی ندارد و معلوم نیست که وزیر برای سالاری کار می‌کند یا سالاری برای وزیر!!.. وزیر می‌گوید پول نمی‌دهیم، سالاری می‌دهد، وزیر می‌گوید چنین می‌کنیم، سالاری می‌گوید، مگر قرار نیست من پرداخت کنم، من هم، چنین می‌کنم. راحت‌تر بگوییم در این میان، انگار سالاری به نوبه خود، یک حکومت و فلسفه است، نه از کسی حرف شنوی دارد و نه به حرف خودش عمل می‌کند. حرف‌اش شده، همین‌که من می‌گویم، والسلام.

* بعضی از افراد تحصن‌های بازنشستگان را به سیاست ربط می‌دهند، آیا اهداف سیاسی خاصی دارید؟

ما به هیچ عنوان با سیاست کاری نداریم و بحث ما، صنفی است و بحث سیاسی نداریم و با جدّیت تمام مطالبه‌ها و خواسته‌های‌مان را پیگیری خواهیم کرد و ۲۴ ساعت زمان داده‌ایم تا به طور شفاف پاسخ ما را بدهند، در غیر این‌صورت باز در تهران حاضر خواهیم شد. چون این‌ها روح، جسم، اعتبار، حیثیت و شخصیت ما را جریحه‌دار ساخته‌اند و هشت ماه است که ما را به کف خیابان‌ها کشیده‌اند و مدام می‌گویند امروز برو، فردا بیا، به خاطر همین در جهت احقاق حقوق و مطالبه‌های بحق خود مصمم به ادامه تحصن خود هستیم و این‌که امروز صبح بعضی از رسانه‌ها نشر داده‌اند که داخل سازمان تصرف است، بحثی از تصرف نبود و به خاطر باران، در داخل تأمین اجتماعی تحصن کردیم و غیر از این هدف خاصی در کار نبوده است و همه به اختیار خود در این‌جا جمع شده‌اند و پیگیر مطالبه‌های خود هستند. چون نماینده رسمی ما دردمندان، کانون بازنشستگان شهرستان تبریز است منتهی آنان سرگرم بازی‌های شورا هستند و بازنشسته، مستمری بگیر و کارگر معنایی برای‌شان ندارد!!

پیگیر مطالبات بحق بازنشستگان و مستمری بگیران خود هستیم

جعفر سمساری؛ مدیر کل سازمان اجتماعی آذربایجان شرقی نیز در گفت‌وگوی کوتاه در خصوص نتایج مذاکرات و پاسخگویی به مطالبات این بازنشستگان، گفت: مرحله اول متناسب سازی از مرداد ۹۹ اجرا شده، و برای اجرای مرحله دوم نیز بودجه پیش بینی شده است. اما متأسفانه نتیجه مطلوب مد نظرمان تحقق نیافته و قرار است اصلاحات جدید با نظر خود تشکل‌های بازنشستگی اعمال گردد و مدیر عامل سازمان تعهد کرده است تا پایان اردیبهشت این بحث را انجام دهد. منتهی بازنشستگان می‌خواهند تا این‌کار زودتر انجام شود و این امر، از نظر سازمان و کارشناسان شدنی نیست و در پرداخت ‌های اردیبهشت انجام‌پذیر است. چون اسناد پرداختی فروردین به بانک رفته و برای حقوق‌های این برج نمی‌توان کاری کرد.

وی در همین راستا با اظهار بر این‌که بنا‌‌به درخواست بازنشستگان مستمری‌بگیر از این سازمان، در جهت تسریع امر و احقاق مطالبه ‌های بحق آنان نامه‌ای به تهران ارسال کرده‌ایم، اضافه کرد: منکر این اشتباهات رخ داده‌ نیستیم. هر چند نمی توان اشتباه گفت. چون اشکال از نحوه محاسبات است و پایه محاسبات را به‌گونه‌ای دیگر در نظر گرفته بودند و اتفاقاً مدیر عامل نیز خواهان انجام محاسبات به روش درست و اصولی است تا اجحافی در حق بازنشستگان صورت نگیرد و باز هم یادآور می‌شوم که طبق اظهارات کارشناسان سازمان این متناسب سازی و افزایش در پرداختی‌های اردیبهشت لحاظ خواهد شد.