رکورد نقدینگی خانمان‌سوز هم به دولت حسن روحانی رسید
رکورد نقدینگی خانمان‌سوز هم به دولت حسن روحانی رسید

بیداری آذربایجان: یکی از مهمترین عوامل ایجاد تورم ساختاری در اقتصاد ایران که به کاهش قدرت خرید مردم و فقر معیشتی منجر شده است، افزایش بی ضابطه نقدینگی است که به دلیل عدم هدایت آن به سمت تولید، از بازار‌های سفته بازی سردر می‌آورد و منجر به رشد سطح عمومی قیمت‌ها می‌شود. بر اساس آمار‌های […]

بیداری آذربایجان: یکی از مهمترین عوامل ایجاد تورم ساختاری در اقتصاد ایران که به کاهش قدرت خرید مردم و فقر معیشتی منجر شده است، افزایش بی ضابطه نقدینگی است که به دلیل عدم هدایت آن به سمت تولید، از بازار‌های سفته بازی سردر می‌آورد و منجر به رشد سطح عمومی قیمت‌ها می‌شود.

بر اساس آمار‌های رسمی بانک مرکزی که جدول آن در انتهای این گزارش می‌آید، مقایسه نرخ رشد نقدینگی در ۱۰ دولت گذشته از سال ۶۰ تاکنون نشان می‌دهد، دولت آقای حسن روحانی با رشد نقدینگی ۶۴۳.۴ درصدی طی سال‌های ۹۲ تا پایان سال ۹۹، رکورددار بالاترین نرخ رشد نقدینگی بین این دولت‌ها بوده و بدترین عملکرد را در این زمینه داشته است.

لازم به ذکر است که حجم نقدینگی در پایان سال ۹۱ برابر ۴۶۰ هزار میلیارد تومان بوده که در آذرماه سال ۹۹ به ۳۱۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و پیش بینی می‌شود که این رقم در پایان سال ۹۹ به بیش از ۳۴۲۱ هزار میلیارد تومان برسد.

این در حالی است که حجم نقدینگی در دولت احمدی نژاد از ۶۸ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۸۳ به ۴۶۰ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۹۱ رسید و رشد ۵۷۰ درصدی را تجربه کرد و در دولت خاتمی هم حجم نقدینگی از ۱۱۶۵۵ میلیارد تومان در پایان سال ۷۵ به ۶۸ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۸۳ رسید که رشد ۴۸۶ درصدی را نشان می‌دهد.

جالب است که حجم نقدینگی در دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی هم تقریباً به اندازه دولت حسن روحانی افزیش یافته با فاصله بسیار ناچیز. نقدینگی ۱۵۶۸ میلیارد تومانی در پایان سال ۶۷ به ۱۱۶۵۵ میلیارد تومان در پایان سال ۷۵ رسید که رشد ۶۴۳.۳ درصد داشته است.

در دوران جنگ هم نقدینگی کمترین رشد را داشته و از ۴۵۰ میلیارد تومان در پایان سال ۵۹ به ۱۵۶۸ میلیارد تومان در سال ۶۷ رشد که از رشد ۲۴۸ درصدی خبر می‌دهد. / صراط

رکورد نقدینگی خانمان‌سوز هم به دولت حسن روحانی رسید
رکورد نقدینگی خانمان‌سوز هم به دولت حسن روحانی رسید
رکورد نقدینگی خانمان‌سوز هم به دولت حسن روحانی رسید