مردان بی‌ادعای تبریز در معرض خسارت‌های جانی
مردان بی‌ادعای تبریز در معرض خسارت‌های جانی

بیداری آذربایجان: صدای جاروی نارنجی پوش‌های شهر برایم آشناست؛ همان قشر زحمت کشی که زیر سایه کرونا، چهره نازیبای شهر را از وجود ماسک و دستکش‌ها می‌زدایند تا شهر برای قدم زدن من و شما ایمن و عاری از هر گونه خطری باشد اما خود، سالهاست زیر سایه ناامنی و بی تفاوتی کمر خم می‌کنند. معابر […]

بیداری آذربایجان: صدای جاروی نارنجی پوش‌های شهر برایم آشناست؛ همان قشر زحمت کشی که زیر سایه کرونا، چهره نازیبای شهر را از وجود ماسک و دستکش‌ها می‌زدایند تا شهر برای قدم زدن من و شما ایمن و عاری از هر گونه خطری باشد اما خود، سالهاست زیر سایه ناامنی و بی تفاوتی کمر خم می‌کنند.

معابر و خیابان‌ها برای تنظیف شهر ایمن نیست و همواره خطر بیخ گوش پاکبانان است؛ خطری که سالهاست بی تفاوتی‌های بسیاری را بر جان خریده و تاکنون نیز یک اقدام جدی در رابطه با این موضوع انجام نگرفته است.

سال‌های متمادی است پاکبانان بر اثر وقوع تصادفات شدید در حین تنظیف شهر و برخاسته از فرهنگ بد رانندگی جان خود را از دست می‌دهند؛ حوادث تلخی که خانواده‌های بسیاری را داغدار می‌کند.

در این رابطه معاون خدمات شهری و اجرایی شهردار تبریز با اشاره به ارائه آموزش‌های لازم برای پاکبانان جهت رعایت مسائل ایمنی توسط سازمان پسماند به خبرنگار مهر گفت: در این راستا تجهیزات ایمنی و هشدار دهنده در اختیار تمام پاکبانان گذاشته شده است تا به هنگام کار مورد استفاده قرار بگیرد.

یک هزار و ۷۲۴ نفر پاکبان در کلانشهر تبریز

محمدرضا قربانیان ادامه داد: عدم رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی و سرعت مطمئنه توسط شهروندان نیز باعث رخ دادن چنین حوادثی می‌شود.

در این راستا تجهیزات ایمنی و هشدار دهنده در اختیار تمام پاکبانان گذاشته شده است تا به هنگام کار مورد استفاده قرار بگیرد

وی تعداد پاکبانان در سطح شهر تبریز را یک هزار و ۷۲۴ نفر اعلام کرده و افزود: ۲۵۰ نفر نیروهای خارج از پیمان، به هیچ وجه پشت میزنشین نبوده و در کارهای خدماتی همانند جلوگیری از سد معبر و تخلفات ساختمانی مشغول فعالیت بوده و هم‌چنین کارهای واگذاری شده به پیمانکاران به صورت حجمی می‌باشد.

به گفته معاونت خدمات شهری و اجرایی شهردار تبریز، تنظیف تمامی معابر پر خطر و اصلی در کلانشهر تبریز برای حفظ جان پاکبانان به صورت مکانیزه انجام می‌گیرد.

قربانیان گفت: در برخی از مسیرهای اصلی و پرخطر همانند زیرگذر و روگذرها که امکان رفت و روب مکانیزه وجود ندارد به پیمانکاران ابلاغ می‌گردد تا نسبت به انسداد مسیر اقدام نموده و سپس به تنظیف مکان مورد نظر بپردازند.

وی اضافه کرد: سازمان مدیریت پسماند به عنوان رئیس دستگاه نظارت بر عملکرد مناطق و پیمانکاران نظارت داشته و ستاد خدمات شهری نیز به عنوان ناظر عالی می‌باشد.

رعایت نمودن قوانین راهنمایی و رانندگی توسط شهروندان

معاونت خدمات شهری و اجرایی شهردار تبریز در رابطه با پیگیری حوادث ناگوار برای پاکبانان پاسخ داد: بعد از وقوع تصادفات، پیگیری تا آخرین مرحله و احقاق حق کارگران ادامه دارد و هزینه‌های درمان نیز از طریق شهرداری پرداخت می‌گردد.

وی در پایان بر لزوم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی توسط شهروندان افزود: از شهروندان تقاضا می‌شود ضمن رعایت نمودن قوانین راهنمایی و رانندگی، از قرار دادن زباله بر روی کاپوت خودرو که باعث پخش شدن زباله در سطح خیابان می‌شود و به هنگام جمع آوری منجر به حوادث ناگواری می‌شود خودداری کنند.

ارائه کلاس‌های آموزشی برای پاکبانان

شهردار کلانشهر تبریز گفت: جان پاکبانان برای شهرداری اهمیت ویژه‌ای داشته و همواره سعی بر این بوده تا اقدامات لازم برای حفظ جان پاکبانان مد نظر قرار گیرد.

شهرداری تبریز با ارائه کلاس‌های آموزشی در تمامی مناطق، پاکبانان را با مسائل راهنمایی و رانندگی آشنا می‌سازد که باید تداوم یابد

ایرج شهین باهر ادامه داد: در این رابطه یکی از موارد مهم رعایت جان پاکبانان توسط شهروندان است؛ چرا که اقدام برخی از شهروندان با قرار دادن زباله روی کاپوت ماشین و پخش شدن زباله‌ها جان پاکبانان را در حین تنظیف در معابر پرتردد به خاطر می‌اندازد.

وی با اشاره به فرهنگ شهروندی و رعایت قوانین راهنمایی رانندگی افزود: شهرداری تبریز با ارائه کلاس‌های آموزشی در تمامی مناطق، پاکبانان را با مسائل راهنمایی و رانندگی آشنا می‌سازد که باید تداوم یابد.

شهین باهر گفت: سعی بر این بوده است تا روند رفت و روب معابر، مکانیزه بوده و حضور پاکبانان در معابر اصلی همچون زیرگذر و روگذر را به حداقل برسانیم.

وی در پایان ادامه داد: برای حفظ جان پاکبانان سعی شده است تا در حین حضور آنان برای تنظیف شهر، از علائم خطر استفاده شود تا مردم نیز از عملیات تنظیف توسط پاکبانان در این معابر آگاه شوند.

تصادف شدیدی را تجربه کرده‌ام

یکی از پاکبانان کلانشهر تبریز با ۱۰ سال سابقه فعالیت در این شغل گفت: شغل ما مشکلات بسیاری به همراه دارد و رفت و روب در معابر خطرناک همانند اتوبان، زیرگذرها و کنار جدول‌ها همواره منجر به وقوع تصادفات شدیدی می‌شود.

کریم لایقی ادامه داد: ۴ سال گذشته در زیرگذر حکیم نظامی تصادف شدیدی در حین رفت و روب کردم و تا زمانی که مکانیزه کردن رفت و روب معابر خطرناک جدی گرفته نشود متأسفانه باز هم شاهد از دست دادن پاکبانان خواهیم بود.

وی افزود: یکی از راهکارهای کاهش تلفات جانی پاکبانان، مکانیزه کردن رفت و روب معابر خطرناک است.

تعیین بودجه برای خرید تجهیزات مکانیکی رفت و روب

مکانیزه کردن رفت و روب معابر اصلی بارها در جلسات شورای اسلامی مطرح شده، این را رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی تبریز به خبرنگار مهر گفته و افزود: در سال جدید برای خریداری تجهیزات مکانیکی رفت و روب معابر اصلی بودجه‌ای تعیین شده است.

سونیا اندیش ادامه داد: طی سال گذشته نیز بودجه‌ای تعیین شده بود اما به خاطر مشکلاتی از جمله تحریم‌ها موفق به خرید بعضی از دستگاه‌های خارجی نشده‌ایم.

در سال جدید برای خریداری تجهیزات مکانیکی رفت و روب معابر اصلی بودجه‌ای تعیین شده است

وی ادامه داد: رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی رانندگان و توجه دوچندان پلیس راهنمایی و رانندگی در بحث دوربین و جرایم رانندگی در این رابطه می‌تواند مؤثر واقع شود.

اندیش در پایان گفت: این موضوع تنها به مکانیزه کردن رفت و روب معابر اصلی ختم نمی‌شود بلکه برخی از رانندگان نیز با بی‌توجهی به سرعت مطمئنه در داخل شهر رانندگی می‌کنند که نه تنها پاکبانان بلکه تمام شهروندان در معرض خطر هستند.

جمع آوری مکانیزه ۸۶ درصدی زباله‌ها

مدیر عامل سازمان پسماند شهرداری تبریز نیز گفت: ۸۶ درصد از جمع‌آوری زباله‌ها به صورت مکانیزه بوده و در این میان، ۱۴ درصد نیز به صورت دستی انجام می‌گیرد.

علیرضا اصغری با اشاره به اینکه جمع آوری دستی زباله‌ها اکثراً در مناطقی که امکان تردد خودرو وجود ندارد صورت می‌گیرد افزود: عملیات رفت و روب در معابر اصلی به صورت مکانیزه انجام می‌گیرد.

۱۳ نفر از پاکبانان بر اثر تصادف جان خود را از دست داده‌اند

وی گفت: طی ۴ سال گذشته، ۱۳ نفر از پاکبانان تبریزی در حادثه تصادف جان خود را از دست داده‌اند که اصلی‌ترین دلیل فوت آنان، عدم رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی و سرعت مجاز در رانندگی رخ داده است.

به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز، حقوق پاکبانان برابر با قانون کار با اجرای طرح طبقه بندی مشاغل که شامل کلیه مزایاست تعلق می‌گیرد.

اصغری در پایان به ارائه دوره‌های آموزشی برای پاکبانان اشاره کرده و افزود: دوره‌های آموزشی برای پاکبانان شامل حوزه‌های بهداشت فردی، محیط و ایمنی در تمام مناطق به صورت مداوم ارائه می‌شود./ مهر

گزارش از آناهیتا رحیمی