نقش انفعالی مجلس در قرارداد طویل المدت چین !
نقش انفعالی مجلس در قرارداد طویل المدت چین !

بیداری آذربایجان – ابوالفضل وصالی: قرارداد طویل المدت ایران و چین در حالی بدون دخالت مجلس بین دوکشور منعقد شد که اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی بدون هیچ ابهام و استثناء تصریح و تاکید دارد که قراردادهای بین المللی باید با تصویب نمایندگان مجلس انجام بگیرد ! سکوت مجلس به نمایندگی از ملت در […]

بیداری آذربایجان – ابوالفضل وصالی: قرارداد طویل المدت ایران و چین در حالی بدون دخالت مجلس بین دوکشور منعقد شد که اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی بدون هیچ ابهام و استثناء تصریح و تاکید دارد که قراردادهای بین المللی باید با تصویب نمایندگان مجلس انجام بگیرد !

سکوت مجلس به نمایندگی از ملت در قبال این قرارداد سرنوشت ساز نشان می دهد که هیاهوی چندی پیش نمایندگان آن در موضوع به مراتب کم اهمیت تر مربوط به توافق با سازمان انرژی اتمی که مفاد آن در شورای ملی امنیت تایید شده بود چندان ناشی از درک و احساس مسوولیت نبوده است و گرنه باید حداقل به جهت نادیده انگاشتن نقش ولو صوری مجلس در قرارداد بین المللی طویل المدتِ موسع در حوزه های مختلف شاهد واکنش این نهاد نمایندگی ملت می بودیم !

باید در نظر داشت که سکوت و نقش انفعالی علماء و نمایندگان مجلس و شخصیت های سیاسی و حتی رسانه ها اگر ناشی از اقناع آنان از تامین منافع دراز مدت ملت و مملکت در پس این قرارداد سرنوشت ساز نبوده باشد مسوولیت بس سنگین بر ذِمه ی آنان می گذارد .

قرائن تاریخی نشان می دهد قراردادهای اینچنینی مانند واگذاری امتیاز تنباکو به انگلیس توسط علماء دینی مانند میرزای شیرازی ، قرارداد ۱۹۱۹ که اختیارات مملکت را اتفاقاً به مدت همین ۲۵ سال مشابه به انگلیسی ها می داد توسط شیخ محمد خیابانی با واکنش های انقلابی مواجه شده اند و نقش اعتراضی مدرس ها و مصدق ها و دهها شخصیت ملی در برابر خودکامگی ها و تعدی به حقوق ملی ، حاکی از احساس مسوولیت چنین شخصیت هایی بوده است .

به هر حال اخبار نگران کننده ی درز کرده از قرارداد مذکور که بیانگر امتیازات اقتصادی ناعادلانه در موارد مختلف خصوصاً در حوزه ی نفت و گاز و نحوه ی خرید و پرداخت وجه آن برای طرف مقابل می باشد و مدت زمان ۲۵ ساله ی آن ۶ دولت آینده را متحمل تبعات اجباری آن خواهد کرد ، بطور جد ایجاب می کند نمایندگان ملت در قبال این مساله ی مهم ایفای نقش کرده و به افکارعمومی پاسخگو باشند!