شکاف ترمیم ناپذیر میان شمخانی و روحانی!
شکاف ترمیم ناپذیر میان شمخانی و روحانی!

بیداری آذربایجان: روابط فی مابین دولت با شورایعالی امنیت ملی، بیش از هر زمان دیگری شکرآب است و دامنه تنش ها میان این دو نهاد، طی هفته های اخیر به شکل قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. در این بین اگرچه دبیر شورعالی امنیت ملی، مستقیماً از طرف رئیس جمهور انتخاب می شود اما برخوردهای […]

بیداری آذربایجان: روابط فی مابین دولت با شورایعالی امنیت ملی، بیش از هر زمان دیگری شکرآب است و دامنه تنش ها میان این دو نهاد، طی هفته های اخیر به شکل قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. در این بین اگرچه دبیر شورعالی امنیت ملی، مستقیماً از طرف رئیس جمهور انتخاب می شود اما برخوردهای سرد و مواضع بعضاً آمرانه علی شمخانی در قبال حسن روحانی و دولتمردانش، حکایت از آن دارد که گویی در واپسین روزهای عمر اعتدالیون، جای رئیس و مرئوس عوض شده است!

اختلافات از آنجا آغاز شد که در جریان اختلاف دولت و مجلس بر سر «قانون راهبردی لغو تحریم ها»، شورایعالی امنیت ملی بجای جانبداری از دولت روحانی، طرف مجلس قالی باف را گرفت و در پاسخ به رئیس دفتر رئیس جمهور که گفته بود “دبیرخانه شورایعالی چند کارمند هستند و هیچ شأنی [درخصوص مسائل هسته ای] ندارند”، با صدور بیانیه ای شدیداللحن، اظهار داشت: «بدون شک اظهار نظرهای اخیر، مصالح ملی را قربانی منافع جناحی کرده و ضمن آن که هیچ‌گونه نفعی برای کشور نداشته، پیام و آدرس غلط به دشمنان منتقل می‌کند.»!

 

در جدیدترین قسمت از این اختلافات، علی شمخانی اخیراً طی گفتگویی با حمله مستقیم به دولت، تمام کاسه کوزه های بحران به وجود آمده پس از غائله گرانی بنزین در ابان ۹۸ را بر سر دولت بنفش شکست و بیان نمود: «در زمینه تعدیل قیمت حامل های انرژی، انتقادات جدی به نحوه اعلام، اجرا و مدیریت کاهش هزینه های اجرای طرح وجود دارد که موجب وارد شدن خسارت های قابل پیشگیری به کشور شد. در وقایع سال ۹۸ در کنار برخی ناهماهنگی های اجرایی و سوء مدیریت ها، باز هم ضعف در نحوه ارتباط با جامعه و اقناع مخاطبان خودش را نشان داد و بحران امنیتی جدی برای کشور ایجاد نمود.»

پس از این سخنان غیرمنتظره شمخانی، رئیس دفتر روحانی مجدداً وارد گود شد و اظهار داشت: «رئیس دولت، رئیس شورای عالی امنیت ملی کشور است و دبیرخانه این شورا باید با رئیسش هماهنگ باشد. یک وقتی مصاحبه‌هایی صورت می‌گیرد که بجای اینکه فضا را آرام کند باعث بروز مشکلاتی می‌شود.»! در این بین اما شمخانی هم ساکت نماند و در پاسخ به واعظی گفت: «بسیاری فکر می‌کنند شورای عالی امنیت ملی بخشی از دولت است اما صحیح نیست چون تصمیمات شورا با تایید رهبری قابلیت اجرایی پیدا می کند.»

در پایان گفتنی است، اگرچه شمخانی تا سالیان پیش از یاران غار و مهمترین حامیان حسن روحانی محسوب می شد اما نحوه مواجهه اخیر او با دولت نشان از این حقیقت دارد که با توجه به برخاستن بوی الرحمان اعتدالیون، نامبرده نیز ترجیح داده است تا هرچه زودتر، راه خود را از اعتدالیون جدا نموده و آینده سیاسی خود را در اتحاد با مخالفان دولت پیگیری نماید! / صراط