هیاهوی بازار شب عید در تبریز و بی توجهی به شیوع کرونا
هیاهوی بازار شب عید در تبریز و بی توجهی به شیوع کرونا

بیداری آذربایجان: درحالی‌که آمار فوتی‌ها روند کاهشی دارد، اما با عادی انگاری و رعایت نکردن فاصله اجتماعی نگرانی‌هایی در این رابطه وجود دارد، به طوری‌که استفاده از مواد ضدعفونی کننده، ماسک، شیلد و دستکش به عادتی برای همه تبدیل شده و حتی مغازه‌ها هم دستگاه ضدعفونی کننده قرار داده و با اطمینان خاطر به کار […]

بیداری آذربایجان: درحالی‌که آمار فوتی‌ها روند کاهشی دارد، اما با عادی انگاری و رعایت نکردن فاصله اجتماعی نگرانی‌هایی در این رابطه وجود دارد، به طوری‌که استفاده از مواد ضدعفونی کننده، ماسک، شیلد و دستکش به عادتی برای همه تبدیل شده و حتی مغازه‌ها هم دستگاه ضدعفونی کننده قرار داده و با اطمینان خاطر به کار خود ادامه می‌دهند، اما دوری از ازدحام و قرار نگرفتن در میان جمعیت هنوز هم آنگونه که باید جدی گرفته نشده است.

از سویی هیاهوی بازار شب عید و از سویی کاهش حساسیت مردم نسبت به این ویروس، مراکز شهر را تبدیل به منبعی برای انتقال ویروس کرونا کرده است.

به محض اعلام کاهش مبتلایان و آمار مرگ و میر، عده‌ای عادی انگاری کرده و این در حالی است که «سیما سادات لاری»، سخنگوی وزارت بهداشت نسبت به این بی تفاوتی‌ها ابراز نگرانی کرده و گفته است: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور در حال حاضر به کمترین میزان خود در ۴ ماه اخیر رسیده است.

وی تاکید کرده است: روند نگران کننده کاهشی در عمل به توصیه‌های بهداشتی، تقارن آن با شیوع ویروس جهش یافته در کشور و از طرفی گذر از ایام پایانی سال و نگرانی‌ها از اقدام به سفر و برپایی مهمانی‌ها در تعطیلات همگی زنگ خطری جدی در ایجاد خیز چهارم بیماری در کشور است.

طبق گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز بیش از ۱۰۰ مورد مثبت کرونای انگلیسی در آذربایجان ‌شرقی شناسایی شده و این بالاترین آمار بیماران کرونای انگلیسی در کشور است.

شلوغی بازار شهر گواه این هشدارهاست. در این رابطه سری به بازار تبریز زدیم تا از علت حضور مردم در چنین مکان پر رفت و آمد و پرازدحامی، باخبر شویم.

یک شهروند تبریزی که در حال خرید از بازار تبریز است، در این رابطه می‌گوید: یک سالی است که با کرونا دست و پنجه نرم می‌کنیم و هر روز نوع جدید آن شیوع پیدا می‌کند؛ نمی‌دانیم تا کی قرار است شیوع این ویروس ادامه دار باشد، دیگر کلافه شدیم. اما از وقتی وارد بازار شدم، حس می‌کنم ویروس از پشت سر دنبالم می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: مردم تاحدی می‌توانند رعایت کنند. همه ماسک می‌زنیم، ولی در حقیقت با حضور در شلوغی‌ها جان خودمان را به خطر انداختیم.

یکی دیگر از شهروندان تبریزی هم که به همراه فرزندان خود به بازار تبریز آماده و در حال خرید کیف بودند، در خصوص علت ماسک نزدنش، می‌گوید: مگر کرونا بدتر از گرانی است؟ از چه باید بترسیم؟ در این شرایط حتی توان خرید یک جفت کفش برای عروسم را ندارم.

وی می‌افزاید: از روی اجبار به بازار آمدم برای دخترم که تازه ازدواج کرده جهیزیه خریداری کنم، اما دیگر جانم به لبم رسیده و ماسک هم نمی‌زنم تا بمیرم و راحت بشوم.

علی آقا یکی از کسبه‌های بازار تبریز نیز می‌گوید: حال و هوای عید نوروز به مشام می‌رسد و هر روز شاهد شلوغی در بازار هستیم؛ حتی در بارش سنگین برف نیز مردم در بازار حضور دارند، انگار نه انگار که هر روز از جدیت ویروس جهش یافته صحبت می‌شود.

وی می‌افزاید: برخی از افراد پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و متأسفانه برخی دیگر حتی بدون ماسک در بازار حضور می‌یابند.

خرید عید همانند سال‌های گذشته در جریان است

این شهروند تبریزی با بیان این‌که خرید عید همانند سال‌های گذشته در جریان است، خاطرنشان می‌کند: متأسفانه با کاهش آمار مبتلایان ویروس کرونا در استان و قرار گرفتن در آستانه عید نوروز، مردم مانند گذشته به روال عادی زندگی خود بازگشتند و در بازار تردد می‌کنند.

به گزارش ایسنا، چندین موج کرونایی از پارسال تاکنون جامعه را درگیر کرده و ستاد کرونا بارها و بارها هشدارهای لازم را برای حضور نیافتن مردم در مکان‌های شلوغ و تجمع‌ها صادر کرده است، اما در این میان باتوجه به قرار گرفتن شهر در وضعیت کم خطر، برخی افراد بدون در نظر گرفتن سلامتی خود و دیگران، بدون ماسک وارد فروشگاه‌های پر ازدحام در سنگفرش تربیت تبریز می‌شوند.

یکی از شهروندان که قدم‌های خود را تندتر بر می‌دارد، از دلیل حضور خود می‌گوید: بنده فعال در حوزه مشاغل خانگی هستم و برای تهیه وسایل مورد نیاز برای کارم به بازار مراجعه کردم، اما قدم‌هایم را تندتر برمی‌دارم تا هر چه زودتر خریدهای ضروری را انجام داده و از جمعیت دور شوم.

این خانم ادامه می‌دهد: امسال خبری از عید نیست و مردم می‌توانند خریدهای غیر ضروری خود را به زمان مناسب‌تر موکول کرده و یا به صورت اینترنتی خرید کنند؛ از تمامی شهروندان خواستاریم که فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

بازار شلوغ است و اغلب مردم به صورت خانوادگی به بازار آمده‌اند، برخی از مردم در حال خرید و برخی دیگر تنها نظارگر قیمت‌ها هستند. یکی از دستفروشان بازار تبریز در این راستا به خبرنگار ایسنا، می‌گوید: خرید به صورت جزئی انجام می‌گیرد و بیشتر مردم با دیدن قیمت‌ها از خرید کردن منصرف می‌شوند.

از وی دلیل ماسک نزدنش را جویا می‌شوم، متذکر می‌شود: بنده یک دستفروش هستم و هر روز با افزایش قیمت کالاهای اساسی و با این درآمد، به فکر تامین مایحتاج زندگی باشم یا تهیه ماسک و ضدعفونی کننده؟ ماسک دو هزار تومانی به قیمت پنج هزار تومان به دست خریدار می‌رسد.

وی می‌افزاید: توان خرید گوشت را نداشتیم، الان مرغ نیز از سفرهایمان حذف شده است؛ با این شرایط دیگر قادر به زندگی کردن هم نیستیم و آخر کرونا گرفتن هم مرگ هست.

کوچکترین عادی‌انگاری موجب شدت‌گرفتن کرونا می‌شود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان ‌شرقی در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه وضعیت استان از لحاظ کنترل کرونا در حالت نسبتا پایداری قرار دارد، می‌گوید: کوچکترین عادی‌انگاری موجب شدت‌گرفتن این بیماری خواهد شد؛ برای آگاه سازی مردم و هشدار نسبت به دید و بازدیدهای ایام نوروز باید از ظرفیت گروه‌های مرجعی همچون سازمان های مردم نهاد، هنرمندان و رسانه ها استفاده کرد.

علیار راستگو تاکید می‌کند: موارد مثبت کرونای جهش یافته انگلیسی در استان ما شناسایی شده که خوشبختانه با اقدامات به موقع و شناسایی اطرافیان بیمار، مدیریت خوبی در این مورد انجام شده است.

وی می‌گوید: خوشبختانه با توجه به تلاش های بخش بهداشت و درمان استان و همراهی مردم، کرونا در استان در مرحله کنترل و مدیریت است.

وی از مردم درخواست می‌کند: در ایام نوروز از انجام دید و بازدیدهای نوروزی پرهیز کنند و با رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک و بهداشت فردی از ایجاد موجب جدید این بیماری در استان جلوگیری شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی ادامه می‌دهد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۹۰ نفر بیمار کرونایی در استان بستری و فوتی بر اثر این بیماری صفر بوده و امیدواریم با همراهی مردم بتوانیم این بیمه را در استان ریشه کن کنیم.

وی با بیان این‌که براساس رنگ بندی که از سوی وزارت بهداشت اعلام خواهد شد وضعیت سفرهای نوروزی در تمامی شهرهای استان مشخص خواهد اظهارکرد: در این ایام تمامی مهمانسراهای دولتی و مدارس تعطیل خواهد بود و تمامی خدمات از سوی بخش خصوصی با رعایت تمامی شیوه نامه‌های بهداشتی به مسافران ارایه خواهد شد.

وی تاکید می‌کند: تبلیغ برای سفر و جذب مسافر در تمامی وضعیت‌های زرد، نارنجی، آبی ممنوع است و تمامی مراسمات و امکاناتی که در سال های گذشته در ایام نوروز ارایه می شد امسال به دلیل پیشگیری از کرونا برگزار نخواهد شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی در خصوص سفر به کشورهای همسایه از طریق مرز زمینی، می‌گوید: باید در زمان برگشت به کشور از تک تک مسافران تست “پی سی آر” در مرز گرفته شود و تمامی امکانات در مرز فراهم است.

شناسایی ۱۳۱ مورد مثبت کرونای انگلیسی در آذربایجان ‌شرقی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در گفت‌وگوی خبری، از شناسایی ۱۳۱ مورد مثبت کرونای انگلیسی در آذربایجان ‌شرقی خبر داده و می‌گوید: این بالاترین آمار بیماران کرونای انگلیسی در کشور است.

عباسعلی درستی با تاکید بر جلوگیری از برگزاری مراسم و تجمع در استان، ادامه می‌دهد: آذربایجان شرقی از نظر وضعیت کنترل کرونا از جمله استان‌های نسبتا موفق کشور بوده و وضعیت در استان نسبتا پایدار است.

وی اظهار می‌کند: تعداد فوتی‌های استان رو به کاهش است و در هفته گذشته ۲۲ نفر فوتی کرونایی داشتیم که به طور متوسط ۳ نفر به ازای هر روز بوده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز همچنین با اشاره به بازرسی‌های انجام شده از صنوف مختلف در استان، می‌گوید: در این راستا برای ۱۲ هزار واحد صنفی در استان اخطار کرونایی صادر و ۷۰۰ واحد متخلف نیز پلمب شد./ ایسنا