کرونا سوزی در چهارشنبه سوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی
کرونا سوزی در چهارشنبه سوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی

بیداری آذربایجان: همه ساله شاهد مصدومیت، معلولیت و فوت بسیاری از هموطنان در آیین ها و جشن های چهارشنبه سوری هستیم اما این بار با توجه به شیوع کرونا در کشور متفاوت تر  از سال های گذشته است و کارشناسان و مسوولان بهداشت و درمان معتقدند که برگزاری این آیین ها و خرید های شب […]

بیداری آذربایجان: همه ساله شاهد مصدومیت، معلولیت و فوت بسیاری از هموطنان در آیین ها و جشن های چهارشنبه سوری هستیم اما این بار با توجه به شیوع کرونا در کشور متفاوت تر  از سال های گذشته است و کارشناسان و مسوولان بهداشت و درمان معتقدند که برگزاری این آیین ها و خرید های شب عید سلامت مردم را تهدید می کند و ممکن است موجب اوج گرفتن و شعله ور شدن کرونا در کشور شود که اثرات آن مقطعی نبوده و ممکن است سرآغاز پیک چهارم کرونا باشد.

بر این اساس رعایت پروتکل های بهداشتی و نظارت دقیق مسوولان در روزهای پایانی ضرورتی انکارناپذیر است که البته از مطالبات مردمی نیز به شمار می رود تا آستانه عید و تعطیلات نوروزی را به سلامت بگذرانیم تا به مرحله واکسیناسیون عمومی برسیم.

 حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز 

والدین پیشگیری‌های لازم را برای جلوگیری از زحمت مضاعف کادر درمان انجام دهند

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: در طول یک سال و اندی که از شیوع کرونا در کشور می گذرد پرستاران و کادر درمان با ایثار و از خودگذشتگی در صف اول مقابله با کرونا حضور داشته و برای نجات هموطنان از جان خود گذشته و علی رغم تحمل فشار کاری زیاد، بهترین خدمات را به بیماران ارائه داده اند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم اظهار کرد: ضمن عرض خداقوت به کادر زحمت کش درمانی کشور، در شرایط فعلی بهترین راه برای قدردانی از زحمات این عزیزان رعایت پروتکل های بهداشتی است.

وی یادآور شد: تجربه سال های پیش نشان می دهد برخی افراد سودجو با آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی سلامت کودکان و نوجوانان را به خطر می‌اندازند که این تجربه ها ضرورت هوشیاری والدین را بیشتر کرده است.

وی ادامه داد: والدین باید پیشگیری های لازم را انجام دهند تا در این روزهای آخر سال باعث زحمت مضاعف کادر درمان، اورژانس، آتش نشانی و نیروی انتظامی نشویم.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم تاکید کرد: از طرف دیگر اجتماع و تراکم جمعیت بدون رعایت پروتکل های بهداشتی و انجام سفرهای غیر ضروری باعث افزایش ابتلا به این بیماری خواهد شد، که امیدواریم با رعایت پروتکل های بهداشتی در این ایام و ایام عید نوروز سالیان سال در کنار عزیزانمان در سلامتی و شادی زندگی کنیم.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی همچنین با تاکید بر رعایت فاصله اجتماعی و پرهیز از سفر، اظهار کرد: دید و بازدیدهای تلفنی، مجازی و سفر نکردن امنیت عزیزان و نزدیکانمان و به خصوص سالمندان را ضمانت می کنددید و بازدیدهای تلفنی، مجازی و سفر نکردن امنیت عزیزان و نزدیکانمان و به خصوص سالمندان را ضمانت می کند.
حجت الاسلام آل هاشم گفت: استفاده از ماسک، حفظ فاصله اجتماعی و شستشوی مرتب دست ها همچنان مورد تاکید است و برای مقابله با شیوع کرونا این موارد هرگز نباید فراموش شود، در واقع باید در کنار هم اما دور از هم باشیم تا خطر کرونا کم کم از بین برود.

 

۲۶ مصدوم، ۶ بستری و یک فوتی بر اثر ترقه بازی در آذربایجان شرقی

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام کرد: از اول اسفند امسال تا کنون ۲۶ نفر مصدوم و ۶ بستری بر اثر ترقه بازی داشتیم و یک نفر نیز فوت شده است.

دکتر فرزاد رحمانی اظهار کرد: ۵۰ درصد مصدومیت‌های ترقه بازی در ماه جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل در استان آذربایجان شرقی افزایش یافته است.

وی اعلام کرد: تلخ‌ترین حادثه مربوط به ۲ روز پیش است که منجر به فوت دختر بچه ای ۶ ساله شد.

رحمانی خاطرنشان کرد: ۲روز گذشته نیز در اثر انفجار مواد محترقه در منزل مسکونی در تبریز دست جوان ۳۰ ساله ای قطع و دختری ۴ ساله نیز مصدوم شد که در حال حاضر وضعیت خوبی ندارد و در آی سی یو بستری است.

وی یادآور شد: سال گذشته ۱۹۱مصدوم در اسفند ماه داشتیم که منجر به بستری ۲۵ نفر شد که از این تعداد ۴۵درصد ۶ تا ۱۸ سال سن داشتند.سال گذشته نیز ۱۹۱مصدوم در اسفند ماه داشتیم که منجر به بستری ۲۵ نفر شد که از این تعداد ۴۵درصد ۶ تا ۱۸ سال سن داشتند.

رحمانی ادامه داد: ۵۶ درصد از مصدومان پارسال استفاده کنندگان از مواد محترقه و ۴۴ درصد عابر بودند.

 

چهارشنبه آخر سال و خریدهای شب عید از روزهای های خطرآفرین برای شیوع کرونا است

پزشک معالج بیماران کرونایی در بیمارستان ولیعصر تبریز نیز گفت: چهارشنبه آخر سال و خریدهای شب عید از روزهای های خطرآفرین برای شیوع کرونا است که نیاز به توجه مردم و مسوولان به موضوع دارد.

دکتر پریناز کنعانی اظهار کرذ: همچنان راه های ابتلا به ویروس کرونا فرد به فرد هست یعنی از فرد آلوده و حامل به افراد سالم مجاور منتقل می شود از این رو میهمانی های چهارشنبه آخر سال خطرآفرین است.
وی افزود: ماسک و عینک محافظ درصد محافظت بالایی ایجاد می کند و در صورت رعایت فاصله بیش از یک متری و دو ماسک جراحی هم احتمال سرایت رو کمتر می کند البته حفاظت ۲ ماسک از یک ماسک اندکی بیشتر است.
وی با اشاره به ویژگی های کرونای انگلیسی، گفت: سن ابتلا پایین و شدت درگیری ریه و بروز علایم حاد تنفسی ویژگی آن هست که احتمال افزایش آن در چهارشنبه آخر سال بین کودکان و نوجوانان بیشتر است.

دکتر کنعانی تاکید کرد: تجمعات نوروز و چهارشنبه سوری ممکن است موجب شعله ورشدن موج بعدی ابتلا به خصوص در سنین نوجوانی را به همراه داشته باشد.

آذربایجان شرقی بیست و دومین استان کشور از نظر شدت شیوع کرونا است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به تثبیت شیوع کرونا ویروس در آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: در زمان حاضر بیست و دومین استان کشور از نظر شدت شیوع کرونا هستیم.

عباسعلی درستی افزود: خوشبختانه شیوع بیماری کرونا در استان در هفته های اخیر شرایط پایداری داشته است و آمار بستری و فوتی های ناشی از کرونا در آذربایجان شرقی افزایش نداشته و در سایه عمل به شیوه نامه های بهداشتی، آمار مبتلایان و بستری های، شیوع ویروس کرونا در استان روند افزایشی ندارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در عین حال تاکید کرد: مشاهده نوع جهش یافته ویروس کرونا (انگلیسی) در چند شهرستان آذربایجان شرقی در روزهای گذشته نگران کننده است و اگر مردم در هفته های آینده دستورالعمل های کرونایی را به طور جدی رعایت نکنند، با تهدید کرونای انگلیسی مواجه خواهیم بود.اگر مردم در هفته های آینده دستورالعمل های کرونایی را به طور جدی رعایت نکنند، با تهدید کرونای انگلیسی مواجه خواهیم بود.

 مسعود پزشکیان عضو کمیسیون پزشکی مجلس شورای اسلامی 

یک ماه کنترل‌های شدید در اقصی نقاط کشور برای جلوگیری از اوج گیری کرونا اعمال شود

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایط کنونی و احتمال اوج‌گرفتن دوباره کرونا، باید حداقل برای مدت یک ماه کنترل‌های شدید در اقصی نقاط کشور اعمال شود.

مسعود پزشکیان افزود: هم‌ اکنون لازم است نیروهای نظامی، قضایی، مجلس و دولت همه برای کنترل این بیماری وارد عمل شوند و یک ماه با قدرت مسایل را کنترل کنند که در این زمینه باید در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی پرستاران و پزشکان تمام اصول پیشگیری را رعایت کنند تا در میان مدت و کوتاه مدت این افراد عاملی برای انتقال کرونا نشوند.

راهکارهای کشور چین الگویی مناسبی برای کنترل کرونا است

وی راهکارهای کشور چین را الگویی مناسبی برای کنترل کرونا دانست و اظهار داشت: در این شرایط که در آستانه عید نوروز قرار داریم پیشنهادات می کنم مردم خریدهای نوروزی خود را انجام دهند اما از ۱۰ روز مانده به ایام عید تا بعد از گذشت ۱۰ روز از اتمام تعطیلات نوروزی قرنطینه در تمام کشور اعمال شود و در این مدت هیچ فردی حق جابجایی نداشته باشد.

پزشکیان ادامه داد: در ایام تعطیلات فوق باید مایحتاج عمومی خانوارها توسط واحدهای صنفی فعال روزمره،  تامین شود که این موضوع در قالب اجرای طرح شهید سلیمانی به صورت خانه به خانه در طول یک ماه قرنطینه می تواند اجرایی شود، چرا که تامین و پذیرش هزینه این بخش راحت‌تر از هزینه ناشی از بیکار شدن افراد، درمان بیماران در بیمارستان‌ها و مشکلات ایجاد شده در بخش صنعت ناشی از کرونا خواهد بود.

وی کنترل مرزها را از دیگر اقدامات برای کنترل بیماری کرونا در کشور برشمرد و اضافه کرد: در این رابطه نیز باید مانع از تردد خودروها و اشخاص شد و یا همچون کشور چین نحوه رفت و آمدها را تحت کنترل درآورد.

پزشکیان با بیان اینکه چین با جمعیتی گسترده توانست بیماری کرونا را به خوبی کنترل کند، یادآور شد: اما در ایران با یک جنگ فرسایشی، روز به روز مشکلات را بیشتر می‌کنیم و با شل کن سفت کن اقداماتی انجام می‌دهیم، چرا که وقتی تعداد مبتلایان افزایش یافته به شدت کنترل می‌کنیم، اما همینکه آمار مبتلایان کاهش یافت روند کنترلی را رها می‌کنیم و با این روش هم خود، هم مردم و هم اقتصاد را خسته کرده‌ایم.

وی با انتقاد از نحوه برنامه‌ریزی ‌ها برای مقابله با شیوع کرونا، اظهار داشت: بنده پیشنهادات خود را به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر اعمال قرنطینه یک ماهه ارایه کرده ام.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی از شناسایی تعداد ۱۲ نقر بیمار مبتلا به کرونای انگلیسی در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: این افراد در قرنطینه کامل هستند و کنترل شدیدی روی آنها وجود دارد، اما تعداد مبتلایان در این منطقه به اندازه‌ای نیست که عاملی باشد برای اینکه این استان از نظر میزان شیوع کرونا در زمره مناطق دارای وضعیت قرمز قرار گیرد.

پزشکیان ادامه داد: اگر شیوع کرونا در آذربایجان شرقی بیشتر شود به طوری که از کنترل خارج شود طبیعی است که اقدامات بعدی، شدیدتر خواهد بود./ ایرنا