اقدامات پوپولیستی شهرداری تبریز در حوزه توسعه فضای سبز !
اقدامات پوپولیستی شهرداری تبریز در حوزه توسعه فضای سبز !

بیداری آذربایجان: در ارتباط با ادعاهای مکرر شهرداری مبنی بر کاشت یک میلیون نهال ، یاداشتی از سوی دکتر احمد بایبوردی کارشناس امور کشاورزی و فضای سبز واصل شده است که عیناً در ذیل در ج می شود . ضمن اینکه ایشان به عنوان محقق و دانش آموخته ی کشاورزی و منابع طبیعی ، مسوولان […]

بیداری آذربایجان: در ارتباط با ادعاهای مکرر شهرداری مبنی بر کاشت یک میلیون نهال ، یاداشتی از سوی دکتر احمد بایبوردی کارشناس امور کشاورزی و فضای سبز واصل شده است که عیناً در ذیل در ج می شود . ضمن اینکه ایشان به عنوان محقق و دانش آموخته ی کشاورزی و منابع طبیعی ، مسوولان فضای سبز شهرداری را در خصوص ادعاها و عملکردهای این حوزه به مناظره فراخوانده است .

فضای سبز به عنوان یکی از معیارهای توسعه پایدار شهری و تنفسگاه شهری محسوب میشود. ضمناً وجود فضای سبز در شهرها موجب ارتقاء کیفیت زندگی میشود. . با توجه به اینکه سرانه فضای سبز برای هر نفر در ایران با توجه به مطالعات اقلیمی بین ۷-۱۲مترمربع تعیین شده است این در حالی است که متاسفانه سرانه فضای سبز در شهر تبریز ۳/۳مترمربع میباشد. بنابراین شکاف عمیقی بین سرانه پیش بینی در کشور وجود دارد.

اخیرا خبری در رسانه ها از جانب یکی از مدیران فضای سبز شهرداری تبریز مبنی برطرح “کاشت یک میلیون اصله درخت” در سطح تبریز که در نگاه اول نشان می دهد پیشنهاد دهنده چنین طرحی به اصول اولیه کارشناسی توسعه فضای سبز شهری بیگانه است .در شهری که روی سری خاک تکامل نیافته ودارای قلیاییت وآهک بالا وشوری منابع آب وخاک مطرح هست عنوان چنین مطالب غیر علمی جای تعجب وتاسف می باشد.بدیهی است شهرداری می‌تواند به جای این اقدامات غیرکارشناسی که بدون مشورت با متخصصان انجام می‌گیرد، با کارشناسان امر گفت‌وگو کرده و پیشنهادات متخصصان این حوزه را نیز دریافت کند.

این شعار های عوام فریبانه معمولا در عرصه عمل اجرایی نمی شوند چون ما چنین عرصه حاصلخیز ودر مساحت مطلوب در شهر تبریز نداریم.قبل از اقدام به کاشت باید پایشی از کیفیت چاه های آبیاری مورد استفاده برای فضای سبزشهری تبریز صورت گیرد.اقدامی که اخیرا شهرداری وسازمان سیما ومنظر با صرف هزینه فراوان صورت داده رنگ آمیزی تنه درختان هست که اگر اصول فنی وسن درختان را در نظر می گرفتند امری مطلوب بود ولی وقتی این عمل را منطقه ای روی درختان انجام می دهید وبه فاصله چندمتری درختان دیگری وجود دارند که رنگ آمیزی واندود نشده اند قطعا انتقال عوامل بیماری زا صورت خواهد گرفت . بلایی که در سنوات نه چندان دور گذشته ، بر فضای سبز این شهر آمده، بسیار عمیق‌تر از آن است که با درختکاری‌های نمایشی و احداث پارک‌های محله‌ای با نهال‌‌های نحیف و جدول‌کاری و نرده‌گذاری ترمیم شود. نگاه عددی به فضای سبز، اشتباه راهبردی شهرداری‌ تبریز در حوزه فضای سبز است.