آوار بیکاری و کرونا بر سر کارگران/ کارگران ساختمانی در تنگنای بیمه
آوار بیکاری و کرونا بر سر کارگران/ کارگران ساختمانی در تنگنای بیمه

بیداری آذربایجان: سال هاست که کارگران ساختمانی با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند و هم‌چنان بر سر میادین شهری به دنبال یافتن یک فعالیت فصلی متناسب با توانایی شان صبح خود را به شب می رسانند. بی آن که مسؤولی برای برطرف سازی مشکلی از مشکلات شان آستین همت بالا زند […]

بیداری آذربایجان: سال هاست که کارگران ساختمانی با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند و هم‌چنان بر سر میادین شهری به دنبال یافتن یک فعالیت فصلی متناسب با توانایی شان صبح خود را به شب می رسانند. بی آن که مسؤولی برای برطرف سازی مشکلی از مشکلات شان آستین همت بالا زند و گرهی از صدها گره کاری شان را گره گشایی کند. از این رو، در راستای تبیین علل عدم رسیدگی به وضعیت این کارگران و چرایی نارضایتی های مرتبط با مشکلات بیمه ای آنان که حکایت از نبود برنامه ریزی های لازم و نادیده گیری وجود انجمن صنفی کارگران ساختمانی و بی توجهی به وضعیت نامعلوم این کارگران فصلی دارد.
رحیم حسین پور، بازرس انجمن صنفی کارگران ساختمانی در همین ارتباط به تشریح مسایل مطرح شده پرداخته است:

رحیم حسین پور، بازرس انجمن صنفی کارگران ساختمانی در این گفت‌وگو عمده ترین مشکلات کارگران ساختمانی را عدم توان مالی این کارگران نسبت به پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی دانسته و می گوید: طبق اساسنامه این کارگران با ۳۵ سال بازنشسته می شوند و نکته مهم در این ارتباط این است که آن‌ها به صورت فصلی فعالیت می کنند و فعالیت شان به شش ماه از سال محدود می شود. به همین دلیل توان پرداخت بیمه خود را ندارند و مهم ترین مشکل آنان مربوط به بحث پرداخت بیمه است. از طرفی به خاطر فصلی بودن شرایط شغلی شان که در اساسنامه نیز قید شده با وجود سخت و زیان آور بودن شغل شان، جزو مشاغل سخت و زیان آور محسوب نمی شوند تا حداقل با ۲۵ سال خدمت بازنشسته شوند. به نظرم این خوب نیست که ما به خاطر یک بند اساسنامه ای و درج فصلی بودن در آن، بار مشکلات کارگران ساختمانی را مضاعف سازیم. به نظرم این اساسنامه نیازمند اصلاح است و باید بازنگری شود. البته جای یاد آوری دارد که میادین کارگری ما ساماندهی نشده اند و کارگران ما در سرما و سوز شدید ساعاتی از عمر خود را در این میادین به سر می برند و در چنین شرایط سخت کرونایی و معیشتی کسی نیست که مشکلات این صنف را دریابد و به آنان اهمیت دهد. بهتر می توانم بگویم متأسفانه مسؤولان شهری و استانی این انجمن را نمی شناسند و متوجه نیستند که این انجمن ۵۲ هزار نفر عضو دارد که با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند و باید برای برطرف سازی مسایل آنان برنامه ریزی نمایند.

شهردار و شورای شهر تنها برای شهرداری ها کار می کنند و به فکر شهر، رفاه و آسایش شهروندان نیستند

وی در این راستا در پاسخ به ارزیابی چگونگی عملکرد شوراهای شهر و استان در برطرف سازی مشکلات کارگران ساختمانی ادامه می دهد: به نظرم اعضای شورا و شهردار اصلاً کار نمی کنند و متوجه نیستند که وضعیت و حال شهر خوب نیست و القاب شهر کهن و بهترین ها فقط در واژه ها تزئین می شوند و فضاهای حاشیه نشینی ما نیازمند ساماندهی هستند و شهروندان در آسایش نیستند. بنابراین به عنوان یک شهروند این عملکرد شوراها را قبول ندارم و معتقدم شورای شهر نیستند و شورای شهرداری هستند و تنها دغدغه و فکرشان اعطای پست به کارمندان شهرداری و انتصاب فلان مدیر و کارمند است. چون اگر غیر از این بود شهر سر و سامان داشت و چنین وضعیتی نداشت. کارگران ساختمانی برای خود یک فضای ساماندهی شده داشتند. دست فروشان و میوه فروشان بساط چیده بر روی وانت بارها چهره ناپسند به شهر نمی بخشیدند و به دور از واهمه از جمع آوری بساط شان از سوی مأموران شهرداری یا جریمه های سنگین ناشی از سدّ معبر و دیگر مشکلات ناشی از آن، در یک فضای ساماندهی شده مشغول کسب درآمد و رزق و روزی حلال می شدند. بنابراین می توانم بگویم که شهردار و شورای شهر تنها برای شهرداری ها کار می کنند و به فکر شهر، رفاه و آسایش شهروندان نیستند. باز هم می گویم متوجه نیستند که انجمن صنفی کارگران ساختمانی در شهر هست که ۵۲ هزار کارگر نیازمند حمایت دارد. اما کسی متوجه نیست و مدیران شهری و اعضای شورای شهر متأسفانه به جای رسیدگی به مشکلات شهروندان به فکر تبدیل وضعیت شهرداری هستند و به جدّ پیگیر جذب نیرو و یارکشی برای رأی می باشند و این به دور از عدالت است.

حسین پور در پایان در انتقاد به بی توجهی مدیران شهری نسبت به مسائل شهری با اظهار بر این که واقعاً شهر ما حیف شد، متذکر می شود: این همه ساخت و سازهای غیر مجاز در بافت حاشیه نشین که شهرداری منطقه ۱۰ نیز جزو این مناطق محسوب می شود. واقعاً نیازمند برنامه ریزی و پیگیری جدّی است. در این ارتباط جای تذکر دارد که برطرف سازی مشکلات اهالی این مناطق و توجه به مسایل زیستی، رفاهی و ایمنی شهروندان ساکن در این نواحی حاشیه نشین از جمله مسایل مغفول مانده و حلقه های مفقوده شهری است. به عبارتی موارد یاد شده از تیر رأس برنامه های مدیران و مسؤولان شهری و استانی مان در امان مانده اند.
در پایان لازم به توضیح است سهمیه بیمه کارگران ساختمانی به روز و آنلاین نیست و هم اکنون هفت، هشت هزار نفر از متقاضیان بیمه این صنف در صف انتظار هستند. از این رو، از مدیر کل تأمین اجتماعی استان خواهشمندم پیگیر این موضوع باشند و سهمیه بیمه را آنلاین نمایند.

سهمیه پوشش کارگران ساختمانی، متناسب با منابع حاصل از محل حق بیمه عوارض شهرداری است

با نظر به گفت وگوی بازرس انجمن صنفی کارگران ساختمانی آذربایجان شرقی با بیداری آذربایجان، از مشکلات بیمه ای این کارگران به عنوان عمده ترین مشکل آزار دهنده این صنف یاد شد. هم چنین بنا به درخواست بازرس این انجمن برای به روز و آنلاین شدن سهمیه بیمه این کارگران، در جهت پیگیری این موضوع سعید عیوق زاده رشید، رئیس اداره نام‌نویسی و حساب های انفرادی اداره کل تأمین اجتماعی این استان در همین رابطه به تشریح مسایل مطرح شده پرداخته است:

سعید عیوق زاده رشید؛ رئیس اداره نام‌نویسی و حساب های انفرادی اداره کل تأمین اجتماعی آذربایجان شرقی در پاسخ به چرایی به روز نبودن سهمیه بیمه ای این کارگران و درخواست بازرس انجمن صنفی کارگران ساختمانی استان، پاسخ می دهد: اختصاص سهمیه کارگران ساختمانی از محل عوارض شهرداری مشخص می شود و حق بیمه مربوط به ۲۰ درصد سهم کارفرمایی این عزیزان از محل ۱۵ درصد عوارض شهرداری از متقاضیان پروانه ساختمان اخذ و به حساب سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می گردد. با پرداخت حق بیمه از این محل سازمان یک برگ تسویه حساب مبنی بر پرداخت حق بیمه جهت صدور پروانه از سوی شهرداری به متقاضیان ارائه می نماید. در این ارتباط جای تذکر هست که به علت اختصاص سهمیه از محل منابع و وصول عوارض شهرداری، سهمیه ما محدود است و بستگی به منابع دارد و هر چقدر منابع داشته باشیم به نسبت همان منابع نیز از سوی سازمان مرکزی سهمیه جهت پذیرش کارگران ساختمانی استان اختصاص می یابد. به عبارتی، سهمیه ما متناسب با منابع حاصل از محل عوارض شهرداری است. البته درخصوص سهمیه اختصاصی از محل مختومه نمودن قرارداد کارگران که من غیرحق از مزایای قانون استفاده می کنند نیز سهمیه ای از سوی ستاد مرکزی سازمان به استان ها تعلق می‌گیرد و انتظار داریم انجمن های صنفی جهت شناسایی کارگران واقعی بیش از پیش ما را یاری نمایند.

وی در همین راستا در پاسخ به آمار جمعیتی تحت پوشش بیمه ای کارگران ساختمانی استان و شهرمان توضیح می دهد: در استان مان، حدود ۵۳ هزار نفر بیمه شده فعال بیمه پرداز داریم. البته جای تذکر دارد تقریباً پرونده بیمه ای ۱۱ هزار نفر از نیمه دوم ۱۳۸۹ با اجرای طرح پالایش و شناسایی کارگران ساختمانی واقعی، به علت عدم اشتغال به کار و فعالیت در صنعت ساختمان مختومه گشته و پرونده ۳ هزار و ۷۰۰ نفر نیز به علت بازنشستگی، فوت و از کار افتادگی مختومه شده است.

عیوق زاده در پاسخ به این که آیا کارگران ساختمانی جزو مشاغل سخت و زیان آور محسوب می شوند و از حقوق و مزایای بیمه این مشاغل برخوردارند یا نه، متذکر می شود: احراز اشتغال شغل به عنوان سخت و زیان آور در حوزه عملکرد کمیته استانی مشاغل سخت و زیان آور مستقر در اداره تعاون، کار و رفاه احتماعی است. گفتنی است که این دسته از بیمه شدگان مشمول قانون کار نیستند و حتی بیمه بیکاری هم به آنان تعلق نمی گیرد.

وی در همین راستا در پاسخ به چگونگی مرتفع و برطرف سازی عمده ترین مشکل کارگران ساختمانی که مرتبط با نبود توان مالی جهت پرداخت بیمه بازنشستگی با ۳۵ سال است، ابراز داشت: بهتر است متوجه باشیم که حق بیمه کارگران ساختمان با وصول و محاسبه ۷ درصد از دستمزد ماهیانه این کارگران و بر اساس سطح توانمندی مهارتی آنان به درجه های ۱، ۲، و ۳ انجام می شود و طبق آن بیمه شدگان موظف می گردند تا حق بیمه هر ماه شان را در موعد مقرر به شعب تأمین اجتماعی واریز نمایند. البته در این ارتباط گفتنی است که وفق قانون و مقررات ماده ۷۶ و تبصره ۳ همین ماده قانونی، بیمه شدگان این صنف در صورت داشتن ۶۰ سال سن و ۲۰ سال سابقه یا ۳۵ سال بدون شرط سنی و حتی طبق قانون تعیین تکلیف با ۶۰ سال سن و ۱۰ سال سابقه می توانند با پرداخت مستمری به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه خود درخواست بازنشستگی نمایند.

رئیس اداره نام‌نویسی و حساب های انفرادی اداره کل تأمین اجتماعی آذربایجان شرقی در بود یا نبود پیشنهاد و راهکار اجرایی برای مرتفع سازی موانع و چالش های یاد شده، اظهار کرد: متأسفانه عدم آشنائی کارگران ساختمانی با قوانین و مقررات تأمین اجتماعی و در اغلب موارد عدم رعایت موارد ایمنی و بهداشت محیط کار موجب بروز مشکلات متعدد و همچنین حوادث ناگوار در این حوزه می گردد و اکثر دریافت کنندگان غرامت دستمزد ایام بیماری از این قشر می باشند. عدم پرداخت حق بیمه در سر رسیدهای تعیین شده و عدم اطلاع دقیق از تاریخ انقضای کارت مهارت فنی از عوامل بروز مشکلات عدیده در این حوزه می باشند. زیرا اغلب کارگران ساختمانی بلافاصله پس از اتمام زمان کارت مهارت شان نسبت به تمدید کارت مهارت و ارایه آن به شعبه مربوطه اقدام نمی کنند و این امر باعث ایجاد وقفه در ارایه خدمات می گردد. به نظرم موارد یاد شده از جمله مواردی هستند که نیازمند دقت متولیان امور، کارگران فعال در این حوزه و انجمن صنفی کارگران ساختمانی می باشد و امیدواریم با رعایت موارد یاد شده مشکلات ناشی از آن ها مرتفع گردد. ما نیز تلاش می نماییم تا در مسیر خدمات رسانی خود موجبات رضایت مندی جمعیت تحت پوشش مان را بیش از پیش فراهم سازیم.

گزارش: مریم خدابخش