رئیس جمهور مستقل یا رئیس جمهور حزبی؛ کدام یک برای کشور مفیدتر است؟
رئیس جمهور مستقل یا رئیس جمهور حزبی؛ کدام یک برای کشور مفیدتر است؟

بیداری آذربایجان: بدون شک یکی از ابعاد گسترده حضور احزاب در جامعه موعد ادوار مختلف انتخابات است؛ از همین رو نیز در تلاش برآمدیم تا بدانیم نقش احزاب در حضور پررنگ مردم به ویژه در این دوره از انتخابات چیست و چگونه نقش خود را به درستی ایفا خواهند کرد؟ حضور پر رنگ احزاب در […]

بیداری آذربایجان: بدون شک یکی از ابعاد گسترده حضور احزاب در جامعه موعد ادوار مختلف انتخابات است؛ از همین رو نیز در تلاش برآمدیم تا بدانیم نقش احزاب در حضور پررنگ مردم به ویژه در این دوره از انتخابات چیست و چگونه نقش خود را به درستی ایفا خواهند کرد؟

حضور پر رنگ احزاب در هر انتخاباتی فواید بسیاری دارد. یکی از این فواید آن است که در نظام حزبی تعداد نامزدهای انتخاباتی کاهش می یابد و نامزدها تنها از طریق حزب معرفی می شوند. این اقدام موجب کاهش هزینه های ناشی از تعدد گزینه‌های انتخاباتی و افزایش قدرت تشخیص مردم می گردد؛ چرا که احزاب بر خلاف افراد در کنار ارائه برنامه دقیق، زبده ترین افراد خود را جهت احراز مسئولیت های مختلف در معرض انتخاب مردم قرار می دهند.

به همین سبب به سراغ برخی از شخصیت‌های جریان اصلاح طلب و اصولگرا رفتیم تا نظر آنها را در این زمینه جویا شویم تا بفهمیم که احزاب چگونه تنور انتخابات را گرم می کنند.

سعید نور محمدی عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در پاسخ به این سوال که نقش احزاب در به میدان آوردن مردم برای شرکت در انتخابات چیست؟ گفت: به صورت کلی بخواهم بگویم یک پاسخ دارد، اما اگر مشخصا درباره این دوره صحبت کنم یک پاسخ دیگر دارد؛ برای مثال اگر در یک فضای متعادل باشیم که در آن احزاب و گروه‌ها توان رقابت  داشته باشند، مهم‌ترین اقدام احزاب این است که نامزدها و برنامه‌های خود را به مردم معرفی کنند و مردم با شنیدن این برنامه‌ها تصمیم بگیرند به آنها رای دهند یا نه.

نقش احزاب در به میدان آوردن مردم برای شرکت در انتخابات چیست؟

او ادامه داد: اما در انتخابات آینده ما با یک موضوع دیگری مواجه هستیم که در ادوار گذشته وجود نداشته و آن هم دلخوری بخش عمده‌ای از مردم به سبب شرایط اقتصادی کشور است که باعث شده مردم به نوعی بی تفاوتی به موضوع انتخابات برسند و این موضوع در نظر سنجی‌ها  هم نمود داشته است. در این شرایط احزاب باید نقش خود را در ایجاد این شرایط پذیرفته و با مردم صادقانه صحبت کنند. معتقدم که به جز این راه، هیچ راه دیگری برای تشویق مردم برای شرکت در انتخابات وجود ندارد.

موضوعی که عیسی چمبر دیگر عضو حزب ندای ایرانیان هم بر آن تاکید داشته و درباره آن گفته است: معتقدم که به عنوان یک حزب در ابتدا وظیفه داریم تا اعتماد اجتماعی که امروز به شدت آسیب دیده را ترمیم کنیم و اگر این اعتماد ایجاد شد می‌توان سنگ بنای سایر مناسبات اجتماعی سیاسی را هم بگذاریم؛ اعتماد اجتماعی یعنی باوری که مردم به نهادهای تصمیم ساز و تصمیم گیر دارند.

نقش احزاب در به میدان آوردن مردم برای شرکت در انتخابات چیست؟

او ادامه داد: معتقدم که هر زمان شرایط کشور سخت باشد مطالبه تغییر که مهم‌ترین محرک یک انتخابات است افزایش می‌یابد. در حال حاضر مردم مطالبه تغییر دارند، حال اینکه یک فردی بتواند این مطالبه را با چشم انداز روشن، شفاف و باور پذیر ارائه کند می‌تواند رای و مشارکت مردم را افزایش دهد. معمولا در انتخابات به رویکرد افراد توجه می‌کنند نه اینکه بخواهند جزئیات برنامه افراد را بدانند یا اسامی برایشان مهم باشد. چاره‌ای هم جز این نداریم و الان مردم به دنبال یک رویکرد متفاوت هستند. مثلا الان درباره تورم، بورس و خصوصی سازی و سیاست خارجی هر کسی یک دیدگاه متفاوت باید ارائه کند، وگرنه اگر این دیدگاه متفاوت وجود نداشته باشد روند قبلی طی خواهد شد که تغییر فرد اهمیتی در آن ندارد.

محمد خون چمن دبیرکل حزب جوانان ایران  هم  در این باره گفت: طبعا ابتدا احزاب باید در انتخابات فعال باشند و نامزد خود را ارائه  دهند، اگر نامزد داشته باشند طبیعتا انگیزه برای شرکت در انتخابات دارند و نیروهای خود را در استان‌ها و شهرستان‌ها فعال می‌کنند و با فعال شدن آنها بستر و امید برای حضور مردمی فراهم خواهد شد. بنابراین نخستین ضرورت این است که احزاب نامزد داشته تا برای حضور در انتخابات و فعال شدن هم انگیزه داشته باشند.

نقش احزاب در به میدان آوردن مردم برای شرکت در انتخابات چیست؟

پس از اینکه نظر اصلاح طلبان را در این باره جویا شدیم حال به سراغ شخصیت‌های جریان مقابل یعنی اصولگرا رفته تا در این باره از آنها هم بپرسیم.

احزاب بر سر برنامه رقابت کنند نه بر سر اسامی

پرویز سروری عضو دوره چهارم شورای شهر تهران درباره نقش احزاب در تشویق مردم به حضور در پای صندوق‌های رای گفت: معتقدم که نقشی که برعهده احزاب باید باشد این است که برنامه محور باشند، چرا که امروز مردم و کشور با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند و سفره‌شان مدام در حال کوچک‌تر شدن است و  از همین رو به دنبال این هستند که دولتی بر سر کار بیاید که برنامه مشخصی برای برون رفت از مشکلات امروز کشور داشته باشد؛ معتقدم احزاب باید رقابت برنامه‌ای داشته باشند، زیرا اگر احزاب برنامه‌های خود را برای برون رفت از مشکلات کشور اعلام کنند طبیعتا نامزدی هم معرفی خواهند کرد که مصداق روشن برنامه‌هایشان باشد.

حسن بیادی دبیرکل جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی هم در این باره گفت: معتقدم که مردم از گرانی به حدی گله ندارند که از نابه‌سامانی‌ها آشفته شده‌اند. یکی از اقداماتی که می‌تواند مردم را جذب کند وجود شفاف سازی است. معتقدم که ما می‌توانیم در زمینه گرانی‌ها و هزینه‌های دولت به صورت شفاف با مردم صحبت کنیم. در حال حاضر احزاب و تشکل‌ها باید بتوانند با برنامه‌های واقعی مردم را جذب و به صورت شفاف با مردم صحبت کنند و اگر در جایی هم اشتباه کردند از مردم پوزش بخواهند.

نقش احزاب در به میدان آوردن مردم برای شرکت در انتخابات چیست؟

دبیرکل جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی گفت: معتقدم که مسئولان و کسانی که قرار است در انتخابات شرکت کنند در ابتدا باید از مردم دل‌جویی کرده و از آنها عذر خواهی کنند، نه اینکه تمام اشتباهات را گردن مردم بیندازند. برای مثال در موضوع کرونا شاهدیم که تمام فشارها بر دوش مردم است. احزاب در خوش بینانه ترین حالت صرفا حدود بیست درصد اثرگذار هستند که یکی از اقدامات‌شان هم می‌تواند نقد مدیریت فعلی باشد و به مردم دلداری دهند و به صورت منطقی ایرادات کشور را بازگو کرده و شرایط امروز را توضیح دهند؛ برای مثال هرگز به مردم درباره آثار تحریم نگفته اند. همچنین باید دستاوردها را هم ذکر کنند و نباید صرفا بر روی معضلات کشور تاکید شود.

مجتبی شاکری دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی هم با گلایه از جریان اصلاح طلب، در این باره گفت: احزاب باید مسیر را به مردم نشان دهند و مسئولیت را هم برعهده بگیرند، در حالی که شاهدید الان اصلاح طلبان مسئولیت ریاست جمهوری یازدهم و دوازدهم را برعهده نمی‌گیرند، در حالی که خودشان تَکرار کردند و حتی در نیمه راه هم گفته بودند که دولت باید بار را بر زمین گذاشته و استعفا دهد، زیرا با ادامه دادن باعث می‌شود که هواداران جریان اصلاح طلب مشکل دار شوند.

نقش احزاب در به میدان آوردن مردم برای شرکت در انتخابات چیست؟

او ادامه داد: شانه خالی کردن احزاب از مسئولیت‌ها امر پسندیده‌ای نیست و احزاب حتما باید با دقت نامزدها را معرفی کرده و مسئولیت مسائلی هم که پیش می‌آید را برعهده بگیرند، زیرا اگر غیر از این باشد مردم دچار مشکل خواهند شد. علاوه بر این احزاب باید به مردم در انتخاب نامزدها مشاوره دهند و در زمانی که نامزدشان مسئولیتی بر دوش دارد از نقد اقدامات منفی او نیز غافل نشوند، اما اینکه بگویند به این دلیل که از جریان ماست نباید نقدی به عملکردش داشت باعث بروز بی اعتمادی در مردم خواهد شد.

احزاب و تشکل‌ها در دهه‌های اخیر تاثیر فراوانی در چگونگی شکل‌گیری نظام‌های انتخاباتی داشته‌اند. بر این اساس بررسی تاثیر مثبت و منفی این گروه‌ها بر نحوه برگزاری انتخابات در سال ۱۴۰۰ و انتخاب مدیران تصمیم‌ساز و اجرایی و تعیین ساختارهای اجتماعی جوامع ضروری به نظر می‌رسد. حال باید دید که در انتخابات پیش رو احزاب و تشکل‌ها چگونه مردم را به پاس صندوق‌های رای آورده و کدام جریان موفقیت بیشتری در این موضوع کسب خواهد کرد./باشگاه خبرنگاران جوان