خواستار تصویب ۹۰ هزار میلیارد تومان از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستیم
خواستار تصویب ۹۰ هزار میلیارد تومان از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستیم

بیداری آذربایجان: از مرداد سال جاری تا به امروز شاهد تجمعات گسترده، حق خواهی ها و مطالبه گری های بازنشستگان و مستمری بگیران شهرستان تبریز در نقاط متعدد این شهر هستیم. به همین دلیل پیرو پیگیری های اخیر در خصوص نتایج مطالبه گری های بازنشستگان و مطلع شدن از خروجی های جلسه مشترک هیئت مدیره […]

بیداری آذربایجان: از مرداد سال جاری تا به امروز شاهد تجمعات گسترده، حق خواهی ها و مطالبه گری های بازنشستگان و مستمری بگیران شهرستان تبریز در نقاط متعدد این شهر هستیم. به همین دلیل پیرو پیگیری های اخیر در خصوص نتایج مطالبه گری های بازنشستگان و مطلع شدن از خروجی های جلسه مشترک هیئت مدیره کانون استان و شهرستان تبریز با نمایندگان مجلس شورای اسلامی شهرستان های آذربایجان شرقی و کانون عالی بازنشستگان، مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی گفت وگویی با نماینده منتخب این مستمری بگیران معترض انجام دادیم.

حبیب نقلی نماینده منتخب بازنشستگان و مستمری بگیران شهرستان تبریز در گفت و گویی با بیداری آذربایجان در همین رابطه به تشریح مسایل مطرح شده پرداخت:

* از جزئیات جلسه اخیر برگزار شده در تهران توضیح دهید و بگویید که جلسه خروجی مطلوبی داشته است یا خیر؟

در این جلسه در ادامه مطرح سازی مشکلات معیشتی بازنشستگان، بر اجرای مرحله دوم همسان سازی حقوق بازنشستگان و پرداخت مبلغی تحت عنوان هزینه های جاری قبل از پایان سال جاری از طرف هیئت مدیره های بازنشستگان تأکید شد.

با نظر به بحث تعیین تکلیف قانون بودجه ۱۴۰۰ از نمایندگان مجلس درخواست کردیم در جهت اجرای مرحله دوم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در جلسه مجلس شورای اسلامی طرح تصویب ۹۰ هزار میلیارد تومان را به صورت کاملاً شفاف به تصویب رسانند که خوشبختانه با موافقت و حمایت نمایندگان مواجه شد.

لازم به توضیح است بند «و» تبصره ۲ لایحه بودجه مبلغ ۹۰ هزار میلیارد تومان که البته ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است و ۶۰ هزار میلیارد تومان آن به سایر بازنشستگان تحمیل شده به صندوق تأمین اجتماعی و ۹۰ هزار میلیارد تومان آن به بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی اختصاص می یابد، در بند یاد شده این مبلغ به صراحت قید نشده بود و در جلسه دیروز بر این موضوع تأکید شد تا این مورد به صراحت در بند «و» تبصره ۲ لایحه بودجه قید گردد.

مسؤولان حاضر در جلسه در حضور نمایندگان مجلس قول دادند تا آخر ۹۹ فقط مشاغل سخت و زیان آور اجرا گردد و معوقات مرتبط با آن از مرداد به بعد پرداخت شود. در مورد همسان سازی نیز قرار شد همسان سازی در ۱۴۰۰ به اندازه ای انجام شود که بازنشستگان مستمری بگیر تأمین اجتماعی هم سطح نه، اما با تفاوت های کم تر از این تفاوت مشهود و هم تراز با بازنشستگان لشکری و کشوری باشند و حدود ۹۰، ۹۵ درصد از دریافتی ۱۴۰۰ مستمری بگیران لشکری کشوری را هم مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی دریافت نمایند.

هم چنین گفتنی است کریم صادق‌زاده؛ دبیر اجرایی خانه کارگر شهرستان تبریز نیز با اشاره به کاهش ۴۰ درصدی قدرت خرید بازنشستگان و افزایش ۲۰ درصدی در مقابل تورم ۴۱ درصدی اعلامی بانک مرکزی در سال ۹۹ و ارتقای کاهش قدرت خرید آنان به ۶۱ درصد، خواستار اصلاح ساختار سازمانی تأمین‌ اجتماعی در مورد سه جانبه گرایی با حضور شرکای تأمین اجتماعی و نمایندگان بازنشستگان این سازمان شد.

جالب است بدانید این جلسه، اولین جلسه ای بود که با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی آذربایجان شرقی البته با غیبت فرهنگی و منادی برگزار شد. خروجی جلسه فقط به مشاغل سخت و زیان آور منتهی شد و لازم به ذکر است که در سال ۹۹ در مورد همسان سازی هیچ گونه اقدامی انجام نخواهد شد.

در ضمن همان گونه که مستحضرید ما قبلاً نامه ای مشتمل بر ۱۲ بند قانونی به سازمان تأمین اجتماعی داده بودیم، این ۱۲ بند از طرف سالاری به معاونت های فنی در آمد، فرهنگی اجتماعی و مدیر کل فنی مستمری بگیران ارجاع داده شده است تا برحسب ضوابط بررسی گردند و قرار است با جمع بندی این بررسی ها و هم چنین بازنگری کلیه موارد مطرح شده در جلسه اخیر تهران که با جهانی و شاه حسینی داشتیم، نتیجه نهایی و پاسخ متناسب و منطبق با چهارچوب قوانین و ضوابط تأمین اجتماعی را به ما اعلام کنند. در ضمن، در ارتباط با کمک معیشت بلا عوض سازمان تأمین اجتماعی که بحث داغ خیلی جاها شده و اعلام می شود که سازمان، ۲ میلیون تومان به بازنشستگان خواهد داد نیز جای یاد آوری است که طبق اظهارات سالاری در این مورد مبلغ دقیق و مشخص اعلام نشده است و پرداخت این وجه در صورت تأمین بودجه از طرف دولت انجام خواهد شد و تحقق آن مستلزم بودجه است.

* در ارتباط با این موضوع نظر مدیران و مسؤولان سازمان تأمین اجتماعی چیست؟

سالاری در این جلسه تلویحاً در ارتباط با اجرای مرحله دوم و اصلاح همسان‌سازی مشاغل سخت زیان آور، پرداخت مبلغی تحت عناوین درخواستی بازنشستگان و حمایت از آنان و تحقق افزایش منطقی حقوق مستمری بگیران قول مساعد داد و اعلام کرد که این مبلغ با در نظر گرفتن منابع و مصارف قبل از عید پرداخت خواهد شد. در ادامه جلسه نیز ما و هیئت مدیره بازنشستگان آذربایجان شرقی از مسؤولان کانون عالی بازنشستگان خواستیم تا در جهت بررسی خواسته ها و مطالبات منطقی و قانونی بازنشستگان، یک تیم کارشناسی تشکیل دهند و با تشکیل آن از مصادره تجمعات مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی به دست افراد فرصت طلب جلوگیری کنند.

* طبق بیانیه سراسری بازنشستگان قرار بود همزمان با تجمعات سایر شهرها و استان های کشور، تجمع مردم تبریز نیز مقابل اداره کل تأمین اجتماعی آذربایجان شرقی تجمع داشته باشند، آیا این تجمع بر پا شد یا خیر؟

خیر، تجمعی نداشتیم و به جای تجمع به تهران رفتیم و در راستای احقاق و مطالبات صنفی مان، اعتراض خود نسبت به نحوه همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی و عدم اجرای صحیح مواد ۹۶ قانون تأمین اجتماعی و ۴۱ قانون کار، برطرف سازی تبعیض بین بازنشستگان تأمین اجتماعی و بازنشستگان کشوری و لشکری و اجرای همسان سازی مرحله دوم حقوق تا پایان سال ۱۳۹۹ را در جلسه مشترک هیئت مدیره کانون استان و شهرستان تبریز با نمایندگان مجلس شورای اسلامی شهرستان های آذربایجان شرقی و کانون عالی بازنشستگان، مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی مطرح ساختیم و امیدواریم وعده ها و قول های مساعد نمایندگان مجلس، مدیران و مسؤولان سازمان تأمین اجتماعی کشور تحقق یابد و باری از مشکلات نهاده شده بر دوش این بازنشستگان و مستمری بگیران دردمند کاسته شود.

گزارش از مریم خدا بخش