ضرورتی برای حضور در معاهده یک طرفه نمی بینم! / با وعده و وعید راضی نمی شویم !
ضرورتی برای حضور در معاهده یک طرفه نمی بینم! / با وعده و وعید راضی نمی شویم !

بیداری آذربایجان: یک روز تا مهلت تعیین شده از سوی مجلس شورای اسلامی برای امریکا در راستای لغو تحریم ها و بازگشت به برجام زمان باقی است. آذرماه امسال نمایندگان مجلس مصوبه «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» را از تصویب گذراندند که پس از تایید شورای نگهبان به قانون تبدیل شد. بر پایه این قانون، […]

بیداری آذربایجان: یک روز تا مهلت تعیین شده از سوی مجلس شورای اسلامی برای امریکا در راستای لغو تحریم ها و بازگشت به برجام زمان باقی است. آذرماه امسال نمایندگان مجلس مصوبه «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» را از تصویب گذراندند که پس از تایید شورای نگهبان به قانون تبدیل شد.

بر پایه این قانون، در صورتی که تا فردا (سوم اسفند) تحریم‌های مالی، بانکی و نفت برداشته نشوند، دولت باید سالانه ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد ذخیره کند. همچنین بازرسان آژانس باید از ایران اخراج شوند و جمهوری اسلامی اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند. و از آنجا که مصوبه مجلس با مهر تایید شورای نگهبان به قانون تبدیل شده از سوی دولت لازم الاجرا است.

در همین ارتباط احمد علیرضابیگی نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بیداری آذربایجان گفت: ما موضوع برجام را به عنوان معاهده بین المللی می شناسیم و کشوری هستیم که به تعهداتمان کامل عمل کرده ایم و سازمان های جهانی به ویژه انرژی اتمی، تعهدات جمهوری اسلامی ایران را تایید کرده اند ولی با بدعهدی و عدم رعایت حقوق جمهوری اسلامی ایران مواجه شدیم و یک فضای ناامیدی و بی اعتمادی نسبت به برجام به وجود آمد و به خاطر بی اعتمادی که پیش آمده به هیج وجه راضی نیستیم که خودمان را با وعده و وعیدها مشغول کنیم.

وی افزود: اگر بنا باشد آمریکا به برجام برگردد و به تعهدات خود پایبند نباشد با منافع ما تعارض دارد برای همین مقام معظم رهبری در فرمایشات اخیر خود در جمع مردم آذربایجان به این نکته تاکید داشتند که باید اقدام شود و آن اقدام مورد راستی آزمایی قرار گیرد.

نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بر اساس مصوبه مجلس، قانون تحریم اجرایی می شود و ما اگر تعهدات طرف مقابل اجرایی نشود پروتکل الحاقی را که داوطلبانه قبول کرده بودیم لغو میکنیم و مانع نظارت بازرسان آژانس بین المللی خواهیم شد و مجلس هم علی رغم مخالفت دولت که حتما ملت ما شاهد بودند و متاسفانه ناشی از عدم درک صحیح شرایط بود، در موضوع قانون لغو تحریم و تاکیدادت مقام معظم رهبری مصرانه پیگیر موضوع است و انشالله دولت نیز به این موضوع پایبند باشد و ما هم رصد خواهیم کرد.

روح الله متفکر آزاد نماینده دیگر مردم تبریز، آذرشهر و اسکو و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی هم در این رابطه تصریح کرد: طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی حرف فایده ندارد و فقط عمل مهم است، ما نیز با حرف قانع نخواهیم شد.

وی اظهار کرد: اگر قرار باشد تعهدات یک طرفه اجرا شود و طرف مقابل قبول نکند، این کار جز ضرر و زیان چیزی برای ما ندارد لذا اگر طرف مقابل به صورت عملی و نه وعده، به توافق عمل کند و تحریم ها برداشته شود ماهم پایبند خواهیم بود وگرنه ضرورتی نمی بینیم که در معاهده یک طرفه حضور داشته باشیم و این کاملا عقلانی، با تدبیر و بر اساس مصالح ملی و منفعت کشور است و این نگرش به نظر میرسد نگرش موفقی خواهد بود.