بیشترین تذکر نمایندگان به رئیس جمهور، وزرای جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش
بیشترین تذکر نمایندگان به رئیس جمهور، وزرای جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش

بیداری آذربایجان: در صورت نقض قانون یا سوء جریان امور در دستگاه های اجرایی، نمایندگان مجلس می توانند از طریق رئیس مجلس به وزیر مسؤول یا رئیس جمهور به طور کتبی تذکر دهند. نمایندگان استان آذربایجانشرقی در مجلس یازدهم در مواجهه با کاستی های دولت حسن روحانی از ابزار نظارتی تذکر در شش ماهه اول […]

بیداری آذربایجان: در صورت نقض قانون یا سوء جریان امور در دستگاه های اجرایی، نمایندگان مجلس می توانند از طریق رئیس مجلس به وزیر مسؤول یا رئیس جمهور به طور کتبی تذکر دهند. نمایندگان استان آذربایجانشرقی در مجلس یازدهم در مواجهه با کاستی های دولت حسن روحانی از ابزار نظارتی تذکر در شش ماهه اول کاری خود به میزان ۶۳۲ نفر-تذکر استفاده کرده اند که تیم بیداری آذربایجان به بررسی و آنالیز آن پرداخته است.

نمایندگانی که از تذکر بیشترین استفاده را کرده اند

علی علیزاده، احمد محرم زاده و محمد حسین فرهنگی به ترتیب با ۱۳۳، ۱۱۴ و ۱۰۴ تذکر بیشترین تذکرات را در خصوص نقض قانون یا سوء جریان امور در دستگاه های اجرایی دولت حسن روحانی استفاده کرده اند. پس از ایشان سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، جعفر راستی و روح الله متفکر ازاد قرار دارند.

نمایندگانی که با دولت مهربان بوده و یا تذکری نداده اند

آقایان یوسف داودی رییس مجمع نمایندگان استان و غلامرضا نوری قزلجه معاون اجرایی علی لاریجانی در مجلس دهم و حامی دولت راست گویان و درست کاران حسن روحانی تا زمان بررسی تیم بیداری آذربایجان هیچ تذکری به نامشان ثبت نبوده است اما بعد از ایشان دکتر مسعود پزشکیان نماینده حامی دولت ، الهوردی دهقانی که در دولت شیخ در وزارت صمت مشغول به فعالیت بوده است و سید علی موسوی که تنها تذکر مربوط به وی در خصوص عدم تغییر فرمانداران دولت حسن روحانی بوده است، نمایندگانی هستند که در خصوص تذکر دادن با دولت شیخ حسن مهربانتر بوده اند.

طلایه داران دریافت تذکر از نمایندگان استان را بشناسید

بعد از حسن روحانی که با ۱۲۲ نفر – تذکر بیشترین تذکرات را از آن خود کرده است وزارت خانه های آموزش و پرورش ، جهاد کشاورزی و وزارت نیرو بیشترین تذکرات را از نمایندگان استان دریافت کرده اند. در خصوص وزارتخانه ها اینکه عملکرد مدیران کل بر تعداد تذکرات تاثیر داشته باشد، محتمل است به عبارتی شاید وضعیت موجود استان در همراهی نمایندگان آذربایجان شرقی با کسانی که به وزارت خانه های مذکور تذکر داده اند موثر بوده است.

آیا بین عملکرد مدیران کل استانی و تذکرات همگرایی وجود دارد؟

برای مثال درخصوص عملکرد اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، بسیج دانشجویی طی نامه ای اعتراضی به وضعیت اداره امور در مجموعه تحت امر جعفر پاشایی، درخواست تجمع در مقابل استانداری کرده بودند و تشکل های دانشجویی شمالغرب کشور پس از بازداشت مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجانغربی طی نامه ای درخصوص وضعیت استان به وزیر آموزش وپرورش هشدار دادند که بی عملی وزیر در این موضوع شاید به آمادگی ذهنی نمایندگان استان برای امضای هر تذکری در خصوص وزارت آموزش و پرورش منجر شده باشد. همچنین شنیده ها حکایت از آن دارد که علت بی عملی وزیر، حمایت دکتر علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از جعفر پاشایی بوده است. منادی تنها ۵ تذکر کتبی در خصوص دولت حسن روحانی در کارنامه دارد.

تذکرات به اصطلاح خیر و شری

برخی از تذکرات مربوط به حوزه انتخابیه ای خاص و خارج از استان آذربایجان شرقی است ولی نمایندگان استان با آن تذکرات همراهی کرده اند که به زعم تیم بررسی بیداری آذربایجان به اصطلاح خیر و شری است یعنی نمایندگان آن حوزه ها هم در تذکر کتبی نمایندگان استان آذربایجان شرقی همراهی می کنند. البته تعداد عناوین این طرح ها ۸ مورد است اما این تعداد برای سید علی موسوی نماینده ملکان که تنها سه تذکر در کارنامه دارد، زیاد به نظر می رسد. وی که تنها ۳ مورد تذکر دارد دو مورد آن را در همراهی با تذکر تامین آب شرب سیستان و بلوچستان و یک مورد آن را به عدم تغییر فرمانداران دولت شیخ حسن اختصاص داده است.

به اطلاع مخاطبان گرامی بیداری آذربایجان می رساند معیار این بررسی وبسایت مجلس بوده است.