رشد بورس با واقعیت اقتصاد ایران منطبق نیست! / امیدوارم بورس بیش از این ریزش نداشته باشد!
رشد بورس با واقعیت اقتصاد ایران منطبق نیست! / امیدوارم بورس بیش از این ریزش نداشته باشد!

بیداری آذربایجان:  محمد کلامی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بیداری آذربایجان، با اشاره به وضعیت توسعه نیافتگی اقتصادی کشورهایی همچون پاکستان، آذربایجان و کشورهای حوزه خلیج فارس که هیچ مشکلی با آمریکا و سایر کشورها ندارند گفت: تا زمانی که از فقرا بگیریم و به صورت سوبسید ارزی و انرژی به اغنیا بدهیم، […]

بیداری آذربایجان:  محمد کلامی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بیداری آذربایجان، با اشاره به وضعیت توسعه نیافتگی اقتصادی کشورهایی همچون پاکستان، آذربایجان و کشورهای حوزه خلیج فارس که هیچ مشکلی با آمریکا و سایر کشورها ندارند گفت: تا زمانی که از فقرا بگیریم و به صورت سوبسید ارزی و انرژی به اغنیا بدهیم، تا زمانی که در کشور ما چندین قانون برضد سرمایه‌گذاری وجود دارد و اقتصاد ما شفاف نیست، به شایسته سالاری نه در شعار و نه در عمل اصلاً توجهی نمی‌شود، این اقتصاد در مشکل خواهد بود؛ این اقتصاد برای رهایی از این وضعیت باید خود تحریمی را بشکند وگرنه آمد و رفت دولتها تاثیر چندانی بر به رونق فضای کسب و کار نخواهد داشت.

وی با اذعان به اینکه در اقتصاد کشور انحصار نه تنها تقبیح بلکه تشویق هم می شود! شرط رونق اقتصادی را پرهیز از انحصارگرایی دانسته و افزود: فرض کنیم تاجری در شرایط کرونا با مشکل اقتصادی روبرو شده است، انتظار ما از او چه خواهد بود؟ آیا غیر از این است که باید اموال، سرمایه و پس اندازی برای گذار از این دوره داشته باشد؟ این که بلافاصله این تاجر بعد از رکود ورشکسته شود، نشان دهنده مشکل در ساختار کسب و کار وی خواهد بود! اینکه بلافاصله بعد از تحریم ها، مردم تاثیر آنرا در زندگی و رفاه خود لمس می کنند، نشان از اقتصاد ناسالم و ساختار معیوب اقتصادی است.

ریزش بورس افت اعتماد ملی به نظام اقتصادی کشور را رقم می زند

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه هر بازار مالی برای اینکه بخواهد فعالیت بلند مدت، امن و تاثیرگذار داشته باشد باید برای سرمایه گذاران تازه وارد شناخت و دانش کافی از آن بازار بدهداظهار داشت: شناخت کافی باعث می شود سرمایه گذار قدرت تصمیم‌گیری عقلایی داشته باشد نه اینکه در یک مقطع بازاری سودهای کاذب داده و بدون نظارت هر روز در بازار حباب ایجاد شود!

وی افزود: مردم به دعوت سران کشور و برای گریز از افت سرمایه هایشان به بورس پناه آوردند! اینکه مدیرعامل فرابورس مردم را مقصر باخت سرمایه هایشان معرفی کند قابل قبول نیست. سازمان بورس با اصل شفاف سازی و اصل جلوگیری از سودهای کاذب و بعضاً پولشویی اعتماد مردم را جلب می کرد چراکه ریزش بورس افت اعتماد ملی به نظام اقتصادی کشور را رقم می‌زند و در نهایت موجب خروج پول به سمت بازارهای موازی می شود که تورم زا است.

 امیدوارم ارزش سهام ها بیش از این سقوط نکند

دکتر محمد کلامی با بیان اینکه بورس، با رونق تولید و کسب و کار ارتباط مستمر دارد و زمانی ارزش سهام کارخانجات و واحدهای خدماتی افزایش خواهد یافت که تولید و سودآوری آنها زیاد شود گفت: هرچند قیمت خود کارخانه و تجهیزات برخی شرکتهای مثل ایران خودرو و پتروشیمی به واسطه تورم افزایش یافته، ولی این رشد ارزش به تناسب ملکیت است نه تولیدشان؛ درحالیکه بازار ایران انقباضی و کارخانجات در حال زیان دهی هستند، رشد ارزش سهام ها پیش‌بینی نمی شود.

وی در پایان با بیان اینکه بعضا شنیده می شود سهام کارخانه ای که تنها تابلوی آن نصب شده رشد می کرده است گفت: در جمع بندی وضعیت کنونی تمام شرکت ها، رشد ارزش سهام آنها را با واقعیت اقتصادی کشور منطبق نمی دانم و امیدوارم بورس بیش از این ریزش نداشته باشد.