پیامبر اسلام؛ صدا، تصویر، دوربین، حرکت
پیامبر اسلام؛ صدا، تصویر، دوربین، حرکت

سجاد صفری – بیداری آذربایجان: زبان هنر در کشور ما برای عرضه و نمایش شخصیت حضرت محمد (ص) تو گویی الکن است. برترین و بیشترین آثار درمورد پیامبر اسلام در قالب منبر، خطاطی و تصاویر گرافیکی به مردم عرضه شده است اما موسیقی، هنرهای نمایشی و بازی های رایانه ای که زبان نسل امروز هستند […]

سجاد صفری – بیداری آذربایجان:

زبان هنر در کشور ما برای عرضه و نمایش شخصیت حضرت محمد (ص) تو گویی الکن است. برترین و بیشترین آثار درمورد پیامبر اسلام در قالب منبر، خطاطی و تصاویر گرافیکی به مردم عرضه شده است اما موسیقی، هنرهای نمایشی و بازی های رایانه ای که زبان نسل امروز هستند برای معرفی پیامبر اکرم (ص) لال و الکن هستند. باید پرسید نسل امروز چگونه پیامبر را زمزمه می کند؟ می چشد؟ می بوید و لمس می کند؟

پنجره انسان به روی دنیا پنجره حواس پنجگانه است

عطر گل محمدی، گلاب، منبر، خطاطی، حلیه نویسی و موسیقی سنتی ابزاری بوده اند برای وارد کردن دین و پیامبر اسلام به دنیای درون انسان ها؛ اما امروزه دیگر برای حواس نسل امروز موسیقی سنتی ایرانی از شجریان بگیر تا موسیقی عاشیقی جذابیت زیادی ندارندو ذائقه مخاطب تغییر کرده است.

هنرهای نمایشی و پیامبر اسلام

در بحث هنرهای نمایشی درباره پیامبر اسلام، به تعداد انگشتان دست تولید اثر نداشته ایم، تلویزیون را که باز کنی، می بینی برای ساخت کلیپ غیر از اثر مجید مجیدی و مصطفی عقاد برای ولادت، بعثت و رحلت پیامبر اکرم مواد اولیه دیگری وجود نداشته است.

موسیقی و پیامبر اسلام

کافیست درمرکز شهر چرخی بزنی، ویترین گردی کنی و رهگذران جوان را نگاه کنی، فارغ از نوع هندزفری های عرضه و استفاده شده،اکثریت نسل جوان را درحال گوش دادن به موسیقی می یابی؛ سهم پیامبر اکرم از موسیقی های ساخته شده یا استعمال شده چقدر است؟ در فرهنگ ترکی آذربایجانی عاشیقلار در استادنامه های خود، چه در سرآغاز دیوان اشعارشان و چه در ابتدای مجالس عروسی و… هم اثر و هم مخاطبین زیادی برای ارائه آثار خود در مدح پیامبر داشتند که اکنون فارغ از استقبال یا عدم استقبال از آن سبک و مخاطب شناسی این قشر در ارائه اثر برای نسل جدید، در فضای مجازی به هنگام جستجو در گوگل نمی توانی با کلیدواژه عاشیقلار نماهنگ یا فایل موسیقی در رثای پیامبر پیدا کنی، چرا؟

آثار تولید شده در کنگره ها کجایند؟

برگزاری کنگره های هنری در کشور ما مرسوم است از فیلم فجر بگیرید تا الی آخر و کمابیش آثار تولید شده برای این کنگره ها، جشنواره ها و همایش ها به مخاطبین عرضه شده است،کنگره بین المللی عاشیقلار “همنوای پیامبر مهربانی (ص)” به همت حوزه هنری تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی با حضور سیصد نفر از هنرمندان داخلی و خارجی از کشورهای گرجستان، ایران، ترکیه و آذربایجان از سوم تا ششم آذرماه سال ۹۷ برگزار شد، مطمئنا عاشیق های ترک زبان در سیصد قطعه موسیقیایی بهترین آثار خود را در این کنگره به نمایش گذاشته اند اما باید پرسید این آثار کجایند؟ آیا تولید محتوای فاخردر خصوص پیامبر اکرم جزو اهداف کنگره نبوده است؟

مخاطب جهانی موسیقی ما را شنیده است؟
از محمد اصفهانی و محسن چاوشی تا مجید اخشابی برای نبی اکرم ترانه ساخته اند اما تنها ترانه های سامی یوسف بین الملی شده و مخاطب جهانی یافته اند، البته باید پرسید آیا نسل جوان به قول خودشان با این ترانه ها حال می کنند یا نه؟ و ضریب نفوذ و توفیق این ترانه ها چقدر است؟

بازی های رایانه ای و پیامبر اکرم

تا اینجای کار در استفاده از قاب هنر یا خوب عمل نکرده ایم یا به اندازه کافی نبوده است اما در بخش بازی های رایانه ای باید عرض کنم بازی را باخته ایم.
مخاطب در شعر، موسیقی، فیلم و… مصرف کننده است و ارائه آنها یکطرفه انجام می شود اما در بازی یارانه ای بین اثر و بازیکن همانند سازی صورت می گیرد یعنی ابزار در دست مخاطب قرار می گیرد تا او با دسته بازی و شخصیت رونالدو، مانند بازیکن رئالشده، در زمین چمن بچرخد و رویاهای خود را تحقق بخشد؛ حال جوان مسلمان در بازی هایی چون igi, hitman، the mark و resident evil تکاوری آمریکایی است که به جنگ با تروریست های مذهبی رفته و مسلمانانی چون محمد امین، احمد و نشانه هایی چون درب خانه خدا و مسجد النبی را بعنوان نمادهایی ضد انسانی به قتل می رساند یا تخریب می کند تا جهان را از دست شرارت های ایشان خلاص کند این بازی ها اگر بواسطه واقعیت مجازی صورت پذیرد که واویلا است.

مانند سنگ پرانی به تانک
به نظر نگارنده فعالیت ما در جنگ رسانه ای-مذهبی با دنیایِ غرب ضد اسلامی مانند سنگ پرانی به تانک در نوارغزه است؛ معتقدم اگر امروز پیامبری مبعوث می شد معجزاتش را در عرصه سینما و بازی های رایانه ای عرضه می کرد؛ بنابراین بایستی متفکران و هنرمندان اسلامی از خطاطی و تصاویر گرافیکی و مانند آن عدول کرده، هنر و خلاقیت خود را به استخدام سینما و بازی های رایانه در آورند و حوزه های علمیه و مسئولان فرهنگی و سیاسی کشور به حمایت مادی و معنوی از ایشان بپاخیزند؛ البته جای شکرش باقی است شخصیت نبی اکرم آنقدر بزرگ و غنی است که سیره وی به تنهایی تاکنون توانسته با دنیای کفر و الحاد مبارزه کند اما معلوم نیست در عصر انفجار اطلاعات شخصیت ایشان بدون ابزار مناسب تا چه اندازه فرصت ظهور و بروز پیدا می کند.