زلزله ی مهیب اقتصادی در بازار معیشت مردم !
زلزله ی مهیب اقتصادی در بازار معیشت مردم !

بیداری آذربایجان – ابوالفضل وصالی: روند روز افزون افزایش وحشتناک نرخ اقلام ریز و درشت معیشت و مایحتاج زندگی ، شرایط بسیار وخیم و غیر قابل تحملی برای اکثریت آحاد مردم کشور فراهم آورده است بطوریکه احساس عجز و درماندگی در تامین نیازهای حیاتی در چهره ی بسیاری از آحاد جمعیت مستاصل به وضوح قابل […]

بیداری آذربایجان – ابوالفضل وصالی: روند روز افزون افزایش وحشتناک نرخ اقلام ریز و درشت معیشت و مایحتاج زندگی ، شرایط بسیار وخیم و غیر قابل تحملی برای اکثریت آحاد مردم کشور فراهم آورده است بطوریکه احساس عجز و درماندگی در تامین نیازهای حیاتی در چهره ی بسیاری از آحاد جمعیت مستاصل به وضوح قابل مشاهده است .

بعد از افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین آزاد و حتی ۵۰ درصدی سهمیه ی اندک خودروها که با اعتراضات گسترده در شهرهای مختلف هم همراه بود ، دولت وعده کرد با قاطعیت از واکنش تورمی بازار معاش و اقتصاد نسبت به آن جلوگیری کند اما آنچه در عمل اتفاق افتاد افزایش شدید نرخ تورم در اقتصاد کشور بوده است.

با این حال آنچه در روزهای اخیر از بازار گزارش می شود تورم جهشی و انفجاری در اقلام معیشتی مردم است که در مواردی شامل گرانی بیش از دویست درصدی اقلام مواد غذایی مانند روغن نباتی ، بقولات و حبوبات ، لبنیات و لوازم خانگی و سایر نیازمندی های خدماتی و پزشکی و درمانی می باشد که هیچ تناسبی با افزایش حقوق کارکنان و کارگران و مستمری بگیران ندارد و تحقیقاً قدرت خرید آن ها را نسبت به قبل با کاهش چشمگیری مواجه کرده است !

هرچند تحریم های اخیر آمریکا علیه اغلب بانک های کشور می تواند در بوجود آمدن مشکلات اقتصادی موثر باشد اما واقعیت این است که تحریم های اعمال شده ی پیش از آن در تمام سطوح جایی برای تاثیر چندان – حداقل در سرعت اینچنینی – که با بسته بودن « سوئیفت » از مدت ها قبل امکان تبادل پولی جهت تعاملات تجاری بین المللی را عملاً از دست داده بودند باقی نگذاشته است بطوریکه حتی کشورهای بدهکار نیز نمی توانند علیرغم ادعای آمادگی دیون خود را از طریق سیستم بانکی منتقل نمایند .

به نظر می رسد یکی از دلایل مهم بروز تورم سرسام آور اقتصادی کشور در کنار افزایش حجم پول بدون پشتوانه ، عدم مدیریت صحیح منابع مالی و فقدان سیاست های اصولی دولت بوده باشد که تقارن جهش های تورمی در مراحل اعلام و اعمال افزایش حقوق ها موید آن می باشد بطوریکه همزمان نبودن افزایش حقوق مستمری بگیران صندوق های بیمه با بازنشستگان سازمان استخدام کشوری و لشکری واکنش منفی چند مرحله ای بازار داخلی را تحمیل معیشت مردم کرده است !

به عبارت ساده تر تورم چند برابری نسبت به میزان افزایش حقوق ، یکبار در زمان اعمال در حق مستمری بگیران تامین اجتماعی صورت گرفته است و یکبار دیگر در نوبت همسان سازی و افزایش حقوق بازنشستگان سازمان امور کشوری و لشکری تحمیل اقتصاد می شود و لاجرم این سوال را متبادر می سازد که چرا این اتفاق بصورت همزمان مدیریت و عملیاتی نشده است تا حداقل بار تورمی آن یکبار تحمیل معیشت مردم شود ؟!

و چه جای امیدواری به تدبیر تصمیم گیران بر مقدرات ملت می تواند وجود داشته باشد آنجا که متولیان امور از رئیس جمهور گرفته تا رئیس مجلس با قاطعیت خبر خوش قریب الوقوع اقتصادی می دهند اما آنچه در پی این وعده ی راسخ مقامات اتفاق می افتد وخیم تر شدن هرچه بیشتر شرایط زندگی آحاد مردم است !

انگار نه آن خوشی کاذب مخالفت شورای امنیت با تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران که با بوق و کرنا آن را یک پیروزی بزرگ بین المللی در مقابل آمریکا وانمود کردیم توفیری به حال بد معیشت ملت داشت و نه صدور احکام محکومیت شخصیت های سیاسی آمریکا از سوی قوه قضائیه ی جمهوری اسلامی ایران و نه حتی واریز شدن چند صد میلیارد دلاری دارایی های بلوکه شده ناشی از توافق برجام در بهبود وضعیت عموم دیده شد !

و البته آنچه در این بحبوحه بیشتر از مشکلات اقتصادی بر دل زار مردم پنجه زد و قطعاً به عنوان یک یادگاری ویژه از دوران ریاست جمهوری هشت ساله ی جناب روحانی در تاریخ باقی خواهد ماند ، این فرمایش است : اقتصاد ایران از اقتصاد آلمان بهتر است !

زیاد بی جا نیست با کسب اجازه از ملت همیشه در صحنه ی ایران اسلامی خصوصاً قاطبه ی مردمی که با آراء خود به برخی حضرات ، مشت محکمی بر دهان یاوه سرایان استکبار جهانی به سرکردگی آمریکای جهانخوار کوبیدند ، پیشنهاد شود به عنوان یکی از مراحل ابتدایی بررسی صلاحیت ها یک سوال تست هوشی دم دستی هم از باب محکم کاری هنگام ثبت نام کاندیداها به شرح ذیل گنجاده شود : « یک کیلو آهن سنگین تر است یا یک کیلو پنبه ؟!» .

جای دوری که نمی رود؛ آن همه سوال، این یک مورد بدون هزینه ارزی و ریالی هم روش ! ، لااقل خیالمان که کمی تا قسمتی از برخورداری حضرات از کف ضریب هوشی و سلامت روحی روانی تخت می شود !.