امیدی به این دولت نیست / شرکت ملی مس و شرکت مس آذربایجان باید مثل دو شریک از هم جدا شوند
امیدی به این دولت نیست / شرکت ملی مس و شرکت مس آذربایجان باید مثل دو شریک از هم جدا شوند

به گزارش خبرنگار بیداری آذربایجان؛ اخیراً مباحثی بین نماینده ورزقان و خاروانا و استاندار آذربایجان شرقی مبنی بر حقیقت یا دروغ بودن انتقال تجهیزات راه اندازی مجتمع ذوب در مس سونگون مطرح شده است که سردرگمی افکار عمومی را در پی داشته است به همین دلیل مصاحبه ای با دکتر احمد علیرضا بیگی استاندار سابق […]

به گزارش خبرنگار بیداری آذربایجان؛ اخیراً مباحثی بین نماینده ورزقان و خاروانا و استاندار آذربایجان شرقی مبنی بر حقیقت یا دروغ بودن انتقال تجهیزات راه اندازی مجتمع ذوب در مس سونگون مطرح شده است که سردرگمی افکار عمومی را در پی داشته است به همین دلیل مصاحبه ای با دکتر احمد علیرضا بیگی استاندار سابق آذربایجان شرقی و نماینده فعلی مردم تبریز اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی داشتیم که در ادامه می آید:

آقای بیگی آیا مباحثی که اخیرا در خصوص راه اندازی مجتمع ذوب مطرح شده را شنیده اید؟

بله آنچه مسلم است اراده ای در این خصوص از سوی دولت وجود ندارد. مطمئنا برای تحقق این امر باید صدور کنسانتره خام را به حداقل برسانیم تا مس کاتدی را تولید کنیم و این امر هم مستلزم ایجاد کارخانه ذوب است؛ متاسفانه شرکت ملی مس با بهانه های مختلف این مسئله را به تأخیر می‌اندازد چنانچه در این سال ها تنها با خام‌فروشی کنسانتره مس مواجه بودیم که آثار مثبت این خام فروشی هنوز در منطقه مشاهده نشده و موجب تولید ثروت برای مردم منطقه نشده است.
نماینده مردم تبریز، آذریشهر و اسکو در مجلس ادامه می دهد: رابطه بین شرکتهای مس سونگون و مس سرچشمه یا شرکت ملی مس، رابطه دو شریک بوده است و لذا مفارقت این دو شرکت از هم باید مانند مفارقت دو شریک باشد، نه اینکه شرکت ملی مس با ابراز استقلال مس آذربایجان آن را به حال خود گذاشته و دست خالی رها کند تا زیرساختهای مربوط به تغلیظ مس کاتدی و ذوب و امثال اینها را با توان خود انجام دهد و این مسئله را با توجه به اینکه بخش اعظم ثروت و سرمایه شرکت ملی مس از قٍبل مس سونگون به دست آمده است، امری نامبارک و نشدنی است.

سوالم را دوباره مطرح می کنم آیا از اینکه تجهیزاتی برای راه اندازی کارخانه ذوب آمده یا نه خبر دارید و یا بررسی کرده اید؟

نه فرصت بررسی پیش نیامده اما طی مذاکراتی که از قبل با مدیرعامل سابق مس ایران (قبل از آقای سعدمحمدی) هم داشته ایم فکر نمی کنم از ایشان و دولت مستقر آبی برای ما گرم بشود، آنها دنبال فرصت سوزی برای استفاده بیشتر از مواد خام معدن سونگون هستند.

جناب آقای بیگی راهکاری که شما و همکارانتان در مجلس پیگیری می کنید چیست؟

متاسفانه در مجلس قبل امکان پیگیری این مساله وجود نداشت ؛ در مجلس فعلی هم برخی همکاران با این استدلال که باید با دولت مدارا کرد، دولت را به حال خود رها کرده اند. به اعتقاد من این معنایی جز تعطیلی مجلس ندارد، مقام معظم رهبری هم به دولت تاکید کردند تا آخرین روز کاری دولت باید با جدیت پیگیر کارها باشد. خوب مطمئنا دولت اگر باید کار کند، نظارت مجلس هم باید توأم با این جدیت باشد.