تداوم ناامنی مرزها نباید زمینه‌ساز نفوذ گروه‌های تروریستی شود
تداوم ناامنی مرزها نباید زمینه‌ساز نفوذ گروه‌های تروریستی شود

به گزارش بیداری آذربایجان ، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور در تماس تلفنی با الهام علی‌اف رئیس‌جمهور کشور آذربایجان با بیان اینکه تحولات اخیر منطقه ناشی از درگیری دو کشور همسایه آذربایجان و ارمنستان را با حساسیت و نگرانی دنبال می‌کنیم، گفت: مسئله صلح در منطقه بسیار مهم است و البته تمامیت ارضی همسایگان نیز […]

به گزارش بیداری آذربایجان ، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور در تماس تلفنی با الهام علی‌اف رئیس‌جمهور کشور آذربایجان با بیان اینکه تحولات اخیر منطقه ناشی از درگیری دو کشور همسایه آذربایجان و ارمنستان را با حساسیت و نگرانی دنبال می‌کنیم، گفت: مسئله صلح در منطقه بسیار مهم است و البته تمامیت ارضی همسایگان نیز برای ما دارای اهمیت بالایی است.

روحانی کشور آذربایجان را همسایه خوب ایران خواند و افزود: همه مردم ایران علائق تاریخی، فرهنگی و مذهبی بسیار نزدیکی با جمهوری آذربایجان دارند و همواره دولت و ملت دوست و برادر ایران و آذربایجان روابط بسیار نزدیکی داشته‌اند، مسئولین جمهوری اسلامی نیز مواضع بسیار روشن و صریحی در خصوص مناقشه اخیر اتخاذ کرده‌اند.

روحانی با ابراز نگرانی از مداخله احتمالی کشورهای دیگر در مناقشه آذربایجان و ارمنستان و تبدیل این درگیری به یک جنگ منطقه‌ای، تأکید کرد: امنیت، ثبات و آرامش منطقه و به‌ویژه مرزهای شمالی برای ما بسیار مهم است و این مناقشه و تداوم ناامنی مرزها نباید زمینه‌ساز نفوذ برخی گروه‌های تروریستی شود.

رئیس‌جمهور همچنین از کشیده شدن درگیری مرزی دو کشور به جنگ شهرها ابراز نگرانی کرد و گفت: امیدوارم این جنگ و درگیری به جنگ شهرها منتهی نشود که در کنار آن آواره شدن مردم و کشته شدن شهروندان غیرنظامی را به دنبال دارد که بسیار دردناک و خطرناک است.

روحانی با اشاره به‌ضرورت پایان یافتن هر چه سریع‌تر درگیری‌ها میان ارمنستان و آذربایجان، افزود: ایران برای هر نوع اقدامی برای حل اختلافات باکو و ایروان بر اساس قوانین و حقوق بین‌المللی و مرزهای به رسمیت شناخته‌شده دو کشور، آمادگی دارد.

رئیس‌جمهور همچنین رعایت امنیت مرزهای ایران با کشورهای آذربایجان و ارمنستان و حفظ جان ساکنان روستاهای ایرانی هم‌جوار با این کشورها را مورد تأکید قرار داد.

رئیس‌جمهور آذربایجان نیز در این گفت‌وگو با ابراز خرسندی از مذاکره تلفنی با رئیس‌جمهور ایران، گفت: به خاطر مواضع سازنده مقامات رسمی ایران و تأکید بر حفظ تمامیت ارضی و حل مناقشه قره‌باغ، مراتب سپاسگزاری و قدردانی خود را اعلام می‌کنم.

الهام علی‌اف با تأکید بر قابل‌درک دانستن نگرانی رئیس‌جمهور کشورمان در خصوص امنیت مرزهای ایران و احتمال نفوذ گروه‌های تروریستی در صورت ناامن شدن منطقه، گفت: امنیت ایران را امنیت آذربایجان می‌دانیم و اجازه نخواهیم داد این مناقشه موجب ناامنی در کشورهای همسایه شود.

رئیس‌جمهور آذربایجان رابطه با ایران را برای کشورش دارای جایگاه راهبردی خواند و افزود: روابط دوجانبه در سال‌های اخیر همواره رو به گسترش بوده و باکو از توسعه این روابط استقبال می‌کند.

الهام علی‌اف مبارزه با تروریسم در منطقه را از جمله زمینه‌های همکاری تهران – باکو دانست و افزود: حفظ صلح و ثبات و آرامش در منطقه ضروری است و همه ما باید برای تحقق آن تلاش کنیم