جوابیه اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی به گزارش بیداری آذربایجان
جوابیه اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی به گزارش بیداری آذربایجان

بیداری آذربایجان: به دنبال انتشار گزارشی تحت عنوان بزرگترین نهاد عمومی کشور نیازمند شفاف سازی در پایگاه خبری بیداری آذربایجان، روابط عمومی اداره کل آموزش و رورش آذربایجان شرقی طی ارسال جوابیه ای به پرسشهای مطرح شده در این گزارش پاسخ داده است. جوابیه عینا به شرح زیر می باشد: بسمه تعالی مدیریت محترم پایگاه […]

بیداری آذربایجان: به دنبال انتشار گزارشی تحت عنوان بزرگترین نهاد عمومی کشور نیازمند شفاف سازی در پایگاه خبری بیداری آذربایجان، روابط عمومی اداره کل آموزش و رورش آذربایجان شرقی طی ارسال جوابیه ای به پرسشهای مطرح شده در این گزارش پاسخ داده است. جوابیه عینا به شرح زیر می باشد:

بسمه تعالی
مدیریت محترم پایگاه خبری اویاقلیق (بیداری آذربایجان)

با سلام و تحیات،
در پاسخ به مطلب درج شده با عنوان “بزرگترین نهاد عمومی کشور نیازمند شفاف سازی” که در تاریخ ۱۳۹۹/۰۳/۰۸ با کد خبری ۶۵۷۹۱ در آن پایگاه خبری منتشر گردیده است، موارد ذیل جهت تنویر افکار عمومی و درج در آن رسانه محترم ارسال می گردد؛

۱- در خصوص موارد مندرج در بند ۱ گزارش مبنی بر شفاف سازی ساخت اماکن رفاهی و خدماتی اعلام می دارد؛ کلیه مراحل مناقصات و تعیین پیمانکار با رعایت تشریفات قانون مناقصات عمومی از طریق سامانه ستاد (سامانه تدارکات الکترونیک دولت) صورت گرفته و هزینه اجرای پروژه نیز از محل اعتبارات وزارت متبوع تأمین و پرداخت می گردد.

۲- در خصوص بند ۲ گزارش اعلام می دارد؛ احداث دبیرستان ماندگار آیت الله طالقانی تبریز که از افتخارات تعلیم و تربیت استان آذربایجان شرقی است رأساً توسط اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان انجام گرفته و این اداره کل ریالی برای آن پروژه هزینه نکرده است.

۳- در خصوص بند ۳ گزارش اعلام می دارد؛ معادل ۴% از شهریه دریافتی توسط مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی بعنوان درآمد اختصاصی ملی به حساب خزانه کل کشور واریز و مسئولیت توزیع درآمد مذکور بر عهده سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت های مردمی کشور بوده و هزینه کرد مبالغ بر اساس آیین نامه اجرایی شماره ۷۸۶۲۵ مورخ ۰۷/۰۵/۱۳۹۶ و با نظارت ذیحسابی وزارت امور اقتصادی و دارایی صورت می گیرد.

۴- در خصوص بندهای ۴ و ۵ گزارش مندرج در آن رسانه در مورد درآمد سالن های ورزشی و مراکز رفاهی اعلام می دارد؛ موارد مذکور ماهیت درآمد – هزینه داشته و به ترتیب مستنداً به بند ب ماده ۷ قانون وصول برخی درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین و بند ۱ ماده ۱۵ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت وصول گردیده و مطابق ضوابط مندرج در قوانین مذکور پس از واریز به حساب خزانه استانی و در چارچوب موافقتنامه منعقده با سازمان برنامه و بودجه صرف هزینه های حفظ، تعمیر، نگهداری و توسعه مراکز مذکور و هزینه های پرسنلی عوامل اجرایی از جمله پرداخت حقوق، حق الزحمه و اضافه کار مربیان و سایر عوامل اجرایی می گردد.

۵- در مورد بند ۶ گزارش، موضوع شفاف سازی در مورد قرارداد سرویس مدارس اعلام می دارد؛ به استناد آیین نامه اجرایی حمل و نقل دانش آموزان مدارس، هرگونه تصمیم گیری در مورد سرویس های مدارس بر عهده کارگروه ماده ۱۸ حمل و نقل دانش آموزان مدارس استان متشکل از نمایندگانی از استانداری، شهرداری و نماینده اولیاء و مربیان بوده و مسئولیت اجرای مصوبات کارگروه مذکور و عقد قرارداد با پیمانکاران واجد شرایط بر عهده مدیران مدارس می باشد و درآمد حاصل از عقد قرارداد از طریق واریز به حساب مدرسه و با نظارت شورای مالی مدارس هزینه می گردد که ستاد اداره کل تنها بر فرآیند اجرایی آن نظارت دارد.

۶- در مورد بند ۷، موضوع درآمد حاصل از گردش مالی پوشاک مدارس اشعار می دارد؛ به استناد آیین نامه اجرایی مدارس، تعیین نوع پوشاک بر عهده شورای مدرسه بوده و اولیای محترم دانش آموزان با پرداخت هزینه مربوطه به مراکز تولیدی، نسبت به تهیه روپوش برای فرزندان خود اقدام می نمایند.

۷- در خصوص اعمال حسابرسی به گردش مالی مدارس نیز اعلام می دارد؛ به استناد فصل هفتم آیین نامه اجرایی مدارس، هرگونه هزینه کرد و نظارت بر گردش مالی مدارس بر عهده شورای مالی مدرسه می باشد.

۸- در خصوص شفاف سازی توزیع کمک های تخصیصی به مدارس غیر دولتی لازم به توضیح است از سال ۱۳۹۰ تا کنون اعتباری از محل ماده ۲۹ قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی اختصاص نیافته است.

۹- در مورد بند آخر گزارش نیز اعلام می دارد؛ کلیه درآمدها، کمک ها و هدایای مردمی به سازمان دانش آموزی بعنوان درآمد اختصاصی وزارت آموزش و پرورش به حساب خزانه کل کشور واریز می گردد. شایان ذکر است سازمان دانش آموزی جمهوری اسلامی ایران، یک نهاد عمومی غیر دولتی بوده و طبق اساس نامه مربوطه در حوزه خدمات اجتماعی، فرهنگی و پرورشی به دانش آموزان فعالیت می نماید.

مضافا لازم به توضیح است، در کلیه مراحل اجرای قوانین فوق الذکر، مراجع نظارتی درون سازمانی (مدیریت حراست و اداره بازرسی) و مراجع نظارتی برون سازمانی (نمایندگان دیوان محاسبات و ذی حساب وزارت امور اقتصادی و دارایی) مستقر در ادارات کل آموزش و پرورش استان ها، بر روند وصول و ایصال درآمدها نظارت داشته و مسئولیت تطبیق اقدامات با قوانین و مقرارت مربوطه را بر عهده دارند.

همچنین در خصوص انتشار فیلم مصاحبه یکی از پیمانکاران جزء آموزش و پرورش استان در تاریخ ۱۲/۰۳/۱۳۹۹ نیز اعلام می دارد؛
همانطور که شخص مصاحبه شونده نیز در اظهارات خود بیان داشته است، موضوع مربوط به اختلاف مالی مابین دو نفر از پیمانکاران جزء طرف قرارداد می باشد که دارای نسبت فامیلی بوده و حسب شکایت یکی از طرفین، موضوع در مراجع قضایی و سازمان بازرسی کل کشور در حال بررسی می باشد لذا پس از رسیدگی اگر نکته ای متوجه آموزش و پرورش باشد طبعاً در اسرع وقت اقدام خواهد شد.

توجه:
الف) بدینوسیله اعلام می دارد برابر قانون، بیش از ۹۸ درصد بودجه اختصاصی و مصوب آموزش و پرورش کشور و به تبع آن استان ها ماهیت پرسنلی دارد که به لحاظ مقررات و آیین نامه های مالی به شکل مستقیم از سوی خزانه کشور به حساب بانکی همکاران عزیز واریز می شود و از این جهت آموزش و پرورش، دستگاه متمرکز محسوب میشود به این معنی که منابع بودجه ای آموزش و پرورش، استانی نیست و ۲% باقیمانده کیفیت بخشی نیز ماهیت سرانه واریز به مدارس را دارد.
ب) بخش عمرانی و ساخت و ساز و تعمیرات مدارس نیز برابر ساختار سازمانی به عهده سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و به تبع آن ادارات کل نوسازی مدارس واگذار شده است. یعنی ادارات کل آموزش و پرورش راساً هیچ پروژه ای را اجرا نمی نمایند، بلکه دستگاه بهره بردار می باشند. فقط ادارات کل آموزش و پرورش استان ها از محل درآمد های اختصاصی هر استان در قالب اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای برای امور جزیی اداره کل و خانه های معلم که آن هم منطبق با موافقتنامه تنظیمی با سازمان برنامه و بودجه استان ها و تایید ذیحسابان و دیوان محاسبات، هزینه می شود.
ج) اقدامات این استان در حوزه های رفاهی- درمانی و خیرین کشور در سطح کشور یقیناً بی نظیر بوده و همچنان ادامه خواهد داشت.
د) صراحتاً اعلام می دارد در صورت وجود هر گونه مدارک و مستندات، قرائن و شواهد مبنی بر وجود نارسایی در هر سطحی، بدون ملاحظه در اختیار حوزه‌های نظارتی- قضایی قرار دهید تا اقدام مقتضی انجام پذیرد که در صورت تایید از سوی مراجع ذیصلاح اگر مورد و موضوعی متوجه آموزش و پرورش باشد بدون هیچگونه مقاومتی پذیرش و اقدام خواهد شد.
ه) قطعاً نگاه ما در این هفت سال انجام بی حاشیه مسئولیت های خطیر محوله بوده و بعد از این نیز چنین خواهد بود. چرا که حتی لحظه ای نباید در انجام این مهم کوتاهی صورت پذیرد و به فرموده استاد شهید مرتضی مطهری «اگر بخواهم خود را به این جنگ تبلیغاتی سرگرم کنم از انجام کارهای مهمتر و سازنده تر باز خواهم ماند و این دقیقا بلایی است که این روزها بر سر خود می آوریم و عمر گرانبها را چنین بر باد می دهیم». طبیعی است این گونه اقدامات آمران و عاملان (مشخص برای این اداره کل) امری غیرحرفه ای و غیرفنی بوده و مغایر با مسئولیت خطیر گردش آزاد اطلاعات در جامعه می باشد و چنانچه در مفاد این جوابیه آمده است اقدامی کاملاً غیر متعارف است.
ضمناً همزمان موارد به دستگاه محترم قضایی استان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و پلیس فتای استان آذربایجان شرقی جهت بررسی و رسیدگی ارسال می گردد.
با آرزوی توفیق عوامل محترم پایگاه خبری اویاقلیق (بیداری آذربایجان) در انجام صحیح و قانونمند وظایف و مسئولیت ها.
صبور
رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی
آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی
۱۹/۰۳/۱۳۹۹