بزرگترین نهاد عمومی کشور نیازمند شفاف سازی
بزرگترین نهاد عمومی کشور نیازمند شفاف سازی

بیداری آذربایجان: وزارت آموزش و پرورش مهم­ترین نهاد تعلیم و تربیت رسمی عمومی، متولی فرآیند تعلیم و تربیت در همه ساحت‌های تعلیم و تربیت، قوام­بخش فرهنگ عمومی و تعالی‌بخش جامعه اسلامی براساس نظام معیار اسلامی، با مشارکت خانواده، نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی است. این نهاد مأموریت دارد با تأکید بر شایستگی‌های پایه، زمینه […]

بیداری آذربایجان: وزارت آموزش و پرورش مهم­ترین نهاد تعلیم و تربیت رسمی عمومی، متولی فرآیند تعلیم و تربیت در همه ساحت‌های تعلیم و تربیت، قوام­بخش فرهنگ عمومی و تعالی‌بخش جامعه اسلامی براساس نظام معیار اسلامی، با مشارکت خانواده، نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی است. این نهاد مأموریت دارد با تأکید بر شایستگی‌های پایه، زمینه دستیابی دانش‌آموزان در سنین لازم ­التعلیم طی ۱۲ پایه (چهار دوره تحصیلی سه ­ساله) تحصیلی به مراتبی از حیات طیبه در ابعاد فردی، خانوادگی، اجتماعی و جهانی را به صورت نظام‌مند، همگانی، عادلانه و الزامی در ساختاری کارآمد و اثربخش فراهم سازد. انجام این مهم نقش زیرساختی در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی خواهد داشت. (بخشی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش)

دستیابی به چنین اهداف و مأموریت­هایی، همان­گونه که در بخش­های مختلف سند تحول به آن­ها اشاره شده است، نیازمند برنامه ­ریزی همه­ جانبه مبتنی بر فلسفه آموزش و پرورش اسلامی و همچنین به ­کارگیری انسانهای صالح، شایسته، دارای فهم از مبانی و روش­های تحول و دارای دغدغه تعلیم و تربیت به عنوان مدیران این عرصه است تا شاهد رشد و بالندگی بیش از پیش سرمایه انسانی کشور و رفع موانع و آسیب ها باشیم.

مشکلات و محدودیت­های مالی، همواره یکی از عواملی بوده است که در طول سالیان گذشته، توسط مدیران و متولیان آموزش و پرورش به عنوان یکی از دلایل اصلی عقب­ ماندگی در تحقق برنامه­ ها و اهداف سند تحول بنیادین ذکر شده است و این در حالی است که این وزارتخانه و ادارات کل استانی آن، علاوه بر برنامه و بودجه سالیانه مصوب مجلس شورای اسلامی، دارای منابع متعدد درآمدی مانند اماکن اقامتی و تفریحی، سالن­های ورزشی، مشارکت­های مردمی، مدارس غیردولتی و … می­باشند که به نظر می­رسد می­تواند بخش قابل توجهی از نیازها و کمبودهای مالی این مجموعه را تأمین نماید.

با عنایت به موارد فوق­ الذکر، در کنار نهادهای نظارتی و بازرسی، مردم نیز حق دارند که به صورت شفاف، در جریان دخل و خرج این نهاد عمومی و رسمی باشند؛ موضوعی که در صورت تحقق آن، می­توان به مشارکت هرچه بیشتر همگانی در زمینه کمک ­رسانی به این وزارتخانه امید داشت. موضوعی که در دو راهکار سند تحول بنیادین با عبارات زیر خطاب به متولیان آن تکلیف گردیده است:

 

راهکار ۱-۲۰- مدیریت بهینه منابع و مصارف و شفاف­ سازی عملکرد مالی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی

 

راهکار ۲-۲۰- شفاف­ سازی و برنامه ­ریزی برای افزایش سهم اعتبارات آموزش و پرورش از تولید ناخالص داخلی به میزان مناسب

 

نظر به آنچه که آمد، نگارنده این سطور از متولیان آموزش و پرورش استان آذربایجان­شرقی در طی ۷ سال گذشته مطالبه می­نماید که گزارشی شفاف و مستند در خصوص مواردی که در ادامه می­آیند منتشر نمایند تا زمینه اعتماد هرچه بیشتر مردم به آنان فراهم گردد:

۱- شفاف­سازی در خصوص قراردادهای پیمانکاری اداره کل آموزش و پرورش استان در خصوص ساخت اماکن رفاهی و خدماتی به این صورت که: در پروژه­های دارای ارزش مالی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان، چه کسانی و بر اساس کدام مناقصه­ های قانونی، به عنوان پیمانکار پروژه ­ها انتخاب گردیده ­اند و هزینه­ های اتمام پروژه­ ها چقدر بوده است؟

۲- شفاف­ سازی در خصوص پروژه احداث و بهره­ برداری دبیرستان نمونه دولتی آیت­ الله طالقانی تبریز به این صورت که: مشخصات پیمانکار، مجموع گردش مالی تا امروز و آگهی مناقصه منتشر شده در مجاری قانونی و صورت­جلسه­ های مربوطه ارائه گردد.

۳- شفاف­سازی در زمینه منابع درآمدی حاصل از مشارکت­های مردمی و مدارس غیردولتی به این صورت که: محل های هزینه­ کرد این منابع ارائه گردیده و اگر سهمی از این منابع در اختیار متولیان امر قرار گرفته است، نحوه توزیع آن گزارش شود.

۴- شفاف ­سازی در خصوص منابع درآمدی حاصل از اجاره سالن­های ورزشی و نحوه هزینه­ کرد آن­ها

۵- شفاف ­سازی در خصوص مسائل مالی باشگاه فرهنگیان استان و خانه­ های معلم تبریز

۶- شفاف­سازی در خصوص منابع درآمدی حاصل از قراردادهای سرویس­های مدارس در استان به صورتی که: مجموع گردش مالی سالیانه و درصد و مبلغ سهم تخصیص ­یافته به مناطق، نواحی و اداره کل استان و توزیع آن مشخص گردد.

۷- شفاف­ سازی در خصوص منابع درآمدی حاصل از گردش مالی پوشاک مدارس و نحوه هزینه­ کرد و توزیع آن

۸- شفاف­ سازی در خصوص نحوه و شیوه حساب­رسی به گردش مالی مدارس استان

۹- شفاف­سازی در خصوص نحوه توزیع کمک­های تخصیصی به مدارس غیردولتی استان

۱۰ – شفاف­ سازی در خصوص مسائل مالی سازمان دانش ­آموزی استان

 

یقیناً ارائه گزارش مسئولین آموزش و پرورش استان در خصوص موارد فوق ­الذکر که بر اساس ضرب­ المثل معروف «آن را که حساب پاک است، از محاسبه چه باک است»، قطعاً مورد استقبال مدیران خدوم و پاک­دست این نهاد عمومی قرار خواهد گرفت، می­تواند سهمی بسزا در اقبال بیش از پیش خیرین و آحاد مردم برای یاری رساندن به خدمت­گزاران خویش داشته باشد.