واکنش نماینده منتخب مردم ورزقان به موضوع آلایندگی معدن طلای اندریان
واکنش نماینده منتخب مردم ورزقان به موضوع آلایندگی معدن طلای اندریان

بیداری آذربایجان: موضوع آلایندگی معدن طلای اندریان شهرستان ورزقان طی روزهای گذشته با مسموم شدن احشام روستاهای اطراف این معدن باز هم خبرساز شده است؛ در همین راستا اللهوردی دهقانی نماینده منتخب مردم ورزقان برای دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بیداری آذربایجان گفت : در روزهای گذشته مشکلاتی در یکی از معادن […]

بیداری آذربایجان: موضوع آلایندگی معدن طلای اندریان شهرستان ورزقان طی روزهای گذشته با مسموم شدن احشام روستاهای اطراف این معدن باز هم خبرساز شده است؛ در همین راستا اللهوردی دهقانی نماینده منتخب مردم ورزقان برای دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بیداری آذربایجان گفت : در روزهای گذشته مشکلاتی در یکی از معادن شهرستان ورزقان پیش آمده و منجر به مسموم شدن احشام روستاهای اطراف این معدن شده و واکنشهای بسیاری را از طرف برخی افراد برانگیخته است. در این زمینه بنده به عنوان نماینده منتخب مردم شهرستان ورزقان طی ماههای گذشته از مجاری قانونی مسئله را پیگیری کرده و هم اکنون نیز در حال پیگیری هستم. متاسفانه این مسائل برای اولین بار نیست که در معادن شهرستان ورزقان اتفاقات می افتد و در گذشته نیز چنین موضوعاتی پیش آمده است.

نماینده منتخب مردم ورزقان افزود:  در این منطقه غیر از این معدن، دو معدن مس سونگون و معدن طلای مزرعه هم وجود دارند که از طرف این معادن هم آلایندگی هایی در محیط وجود داشته و متاسفانه مدیریت شهرستان در ۴ سال گذشته نسبت به این آلایندگیها بی‌توجه بوده اند.  اولین سوالی که در این مورد به ذهن می‌رسد این است که مدیران فعلی شهرستان ورزقان در طی ۴ سال گذشته چرا به این موضوعات ورود نکرده اند؟ و هم اکنون نیز که چنین اتفاقی رخ داده ، باز هم ضمن تعلل ، چرا ورود و موضع گیری نمی کنند؟!

دهقانی ادامه داد:  این که در چند کیلومتری یا چند صد متری یک معدن، آبهای جاری و یا زیرزمینی آلوده شود، فرایندی نیست که در عرض یک روز یا یک هفته و یا حتی چند ماه اتفاق بیافتد! بلکه این اتفاق فرایندی است که در عرض چند سال گذشته اتفاق افتاده است و این مسئله به مدیریت شهرستان و مدیران معادن و مسائلی که در آنها بروز و ظهور پیدا کرده بر می گردد.

نماینده مردم ورزقان در دور نهم مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مشکلات معدن طلای اندریان تنها آلایندگی محیط زیستی نیست؛ این معدن مشکلات اجتماعی فراوانی ایجاد کرده است؛ سنگ معدن را به تاراج برده اند و چندین نفر در اثر این پدیده جان خود را از دست داده اند. مشکلات اداری و صنعتی و معدنی بسیاری در منطقه به وجود آمده که حاصل مدیریت‌های سوء چهار سال گذشته است! مدیران مربوطه در مرحله اول باید در مورد اینکه چرا اجازه داده اند این اتفاقات در شهرستان ورزقان بیافتد پاسخگو باشند!

🔹 الهوردی دهقانی افزود: سوال دیگر این است که آقایانی که هم اکنون در این مورد موضع گرفته اند و صحبت از شکایات و پیگیری و … می کنند، در چهار سال گذشته چرا پیگیر این مسائل نبودند؟ و چرا الان یادشان افتاده که معادن ورزقان ایجاد آلودگی می کنند! چهار سال مردم در مناطق مختلف شهرستان ورزقان مخصوصاً مردم نزدیک معدن طلای اندریان فریاد می زدند آقا اینجا مواد سمی و سیانور استفاده می کنند و این برای محیط زیست و برای زندگی ما بسیار خطرناک است! چرا کسی نبود این صداها را بشنود؟

منتخب مردم ورزقان با اشاره به اینکه صنایع بزرگ اطراف تبریز آلایندگی های شدیدی را به محیط زیست مرکز استان تحمیل می کنند گفت: چند نفر از دوستان که در کسوت نمایندگی هستند، اخیرا به موضوع آلایندگی معدن طلای اندریان واکنش نشان داده اند ! آیا بهتر نبود این مفاسد را زمانی که این مردم فریاد دادخواهی می زدند، پیگیری و مانع از این اتفاقات می شدند؟ به نظر می رسد دوستانی که به موضوع آلایندگی معدن طلای اندریان وارد شده اند، بهتر است نسبت به صنایع بسیاری که در تبریز و حوزه خودشان آلایندگی های زیادی را به طبیعت تحمیل میکنند و این عزیزان راجع به آلایندگی های صنایع در محیطی با دو میلیون نفر جمعیت، بی تفاوت هستند، یک مقدار حساسیت به خرج داده و حوزه خودشان را مدیریت کنند تا رفاه و سلامت موکلین خود را فراهم آورند و با هر نیتی از دخالت در حوزه‌های دیگر استان بر حذر باشند.

الهوردی دهقانی در پایان ضمن تشکر از حساسیت نمایندگان حوزه های دیگر در ورود به این موضوع گفت: البته شاید این عزیزان از باب خیرخواهی و سوء مدیریت موجود در شهرستان ورزقان در موضوع ورود پیدا کرده اند اما مسئله معادن شهرستان ورزقان باید توسط مسئولین خود شهرستان مورد بحث و بررسی قرار گرفته و تصمیمات لازم اتخاذ شود. به این سادگی نیست که یک حرفی را بزنیم و به تبع آن یک مشکلی را در شهرستانی ایجاد بکنیم که خودمان هم در مقابل آن هیچ مسئولیتی نداریم و حوزه خودمان هم نیست و یک شهرستان و مردمش را با مشکلاتی روبرو سازیم.