کرونا تا اوایل اردیبهشت در استان کنترل می شود / مجوز تعطیلی بازار تبریز را نداشتیم !
کرونا تا اوایل اردیبهشت در استان کنترل می شود / مجوز تعطیلی بازار تبریز را نداشتیم !

بیداری آذربایجان: استاندار آذربایجان شرقی در اولین نشست خبری با رسانه های استان در سال جدید که به صورت ویژه برای تبیین اقدامات ستاد استانی مبارزه با ویروس کرونا تشکیل یافته بود گفت: در این برهه حساس رسانه ها پا به پای کادر درمانی نقش اساسی در زمینه پیشگیری، آگاهسازی و آموزش و کاهش مبتلایان […]

بیداری آذربایجان: استاندار آذربایجان شرقی در اولین نشست خبری با رسانه های استان در سال جدید که به صورت ویژه برای تبیین اقدامات ستاد استانی مبارزه با ویروس کرونا تشکیل یافته بود گفت: در این برهه حساس رسانه ها پا به پای کادر درمانی نقش اساسی در زمینه پیشگیری، آگاهسازی و آموزش و کاهش مبتلایان و تلفات دارند و ابعاد و پیامدهای اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی این بحران ماه ها گریبانگیر جوامع خواهد بود که لزوم عملکرد دقیق رسانه ها در تبیین این مسائل و کاهش آسیبها و آثار تخریبی آن وجود دارد.

پورمحمدی در خصوص آمار مبتلایان، بهبودیافتگان و فوتیهای این بیماری گفت: بلائی که با آن مواجهیم ۱۹۰ کشور را با نزدیک به یک میلیون مبتلا و ۵۰ هزار فوتی درگیر کرده است در حالی که تعداد بهبود یافتگان این بیماری در جهان به ۲۰۰ هزار هم نمی رسد و این یعنی یک پنجم مبتلایان بهبود پیدا کرده اند.

وی افزود: در کشورمان طبق آمار دیروز ۴۷ هزار مبتلا و ۱۵ هزار و ۴۷۳ بهبود یافته وجود دارد که بهبود حدود ۳۰ درصدی را در کشور نشان می دهد اما در استان ما ۱۶۸۸ نفر مبتلا و ۱۶۶ فوتی و ۸۰۰ بهبود یافته داریم و این یعنی ۵۵ درصد مبتلایان با تلاشهای کادر درمانی استان بهبود یافته اند.

رئیس ستاد استانی مبارزه با کرونا با اشاره به وضعیت فاجعه بار این بیماری در کشورهای اروپایی و حتی در آمریکا گفت: علیرغم تحریمها ظالمانه و فشارهای جهانی که طی سالهای گذشته بر کشورمان اعمال شده است، هم اکنون سازمان بهداشت جهانی در صدد است تجربه پزشکان ایرانی در مواجه و مقابله با بیماری کرونا را در کشورهای دیگر استفاده کند.

پورمحمدی با تقدیر از تلاشگران خط اول مواجهه با این بیماری ادامه داد: در طرح غربالگری مبتلایان به ویروس کرونا ،با کمک بسیج و سپاه طی ۱۰ روز گذشته ۶۰ میلیون نفر در کشور غربالگری شده اند و در استان آذربایجان شرقی ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار و از اهالی تبریز ۶۸ درصد غربالگری شده اند که با اجرای این طرح در استان ۳۰ نفر بستری و ۱۰۲ نفر سرپایی درمان شده اند.

استاندار آذربایجان شرقی ضمن قدردانی از رعایت مسائل بهداشتی و همکاری مردم در اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در روز طبیعت گفت: ۱۳ بدر امسال علیرغم کسالت بار بودن آن نسبت به سالهای گذشته ، با رعایت مردم در خصوص اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی به بهترین و به یادماندنی ترین ۱۳ بدر طول عمرمان تبدیل شد.

رئیس شورای تامین استان با اشاره به اینکه خروج از استان ممنوع است، اصناف و کسبه طبق دستور العمل فعالیت می کنند و ادارات با یک سوم نفرات به کار خود ادامه می دهند گفت: از اول فروردین تعداد مبتلایان استان روزانه در حدود ۸۰ یا ۹۰ نفر و فوتیها حدودا ۷ و یا ۸ نفر بوده است درحالی که انتظار افزایش تصاعدی تعداد مبتلایان همچون کشورهای دیگر وجود داشت فلذا با این اوضاع پایدار امیدواریم تا اوایل اردیبهشت ماه در استان به مدیریت کنترل شده بیماری برسیم.

استاندار آذربایجان شرقی در پاسخ به سوال بیداری آذربایجان با این مضمون که با توجه به عدم تعطیلی بازار و مراکز تجاری در روزهای پایانی سال و عدم کنترل مبادی ورودی و خروجی استان طی روزهای ابتدایی شیوع این ویروس علیرغم بسیاری از مطالبات اجتماعی که در این موارد وجود داشت، عملکرد خودتان در مورد کنترل این بیماری را چطور ارزیابی می کنید گفت: اگر بازار تعطیل نشد و یا جاده های استان تحت مراقبت قرار نگرفت ، به این علت بود که از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا مجاز به این اقدامات نبودیم! تعطیلی بازار و اصناف از ۷ فروردین آغاز شد و حتما ستاد ملی ادله کافی برای این تصمیم دارد! البته ما با این استدلال که نیاز به ضد عفونی کردن بازار وجود دارد، ۲ روز بازار را تعطیل کردیم اما اگر تعطیل می شد و یا این طرح اگر ۱۰ زودتر اجرا می شد آثاری بهتر از وضعیت کنونی می توانست داشته باشد!

پورمحمدی افزود: علاوه بر اینکه ما اختیار تعطیل کردن بازار را نداشتیم، قانون با تصویب شورای امنیت ملی و تنفیذ اختیارات به ستاد ملی کرونا با تعطیلی مراکز تجاری مخالفت کرد! و در استان ما تنها به ۲ شهرستان سراب و مراغه اجازه تعطیلی داده بودند و بعدا توانستیم مجوز تعطیلی سایر شهرستانهای استان را از ستاد ملی اخذ کنیم و از ۵ فروردین طبق دستور ستاد ملی تنها مجاز به کنترل محورهای مواصلاتی خروجی استان بودیم که در نتیجه با رایزنی با استانهای مجاور گیتهای کنترل ایجاد و از رفت و آمدهای غیر مجاز ممانعت به عمل آمد و بعد از شروع طرح فاصله گذاری اجتماعی تنها وردیهای شهرها به لحاظ عدم ورود افراد و خودروهای غیر بومی کنترل می شود.

رئیس شورای تامین استان با اشاره به تاثیرات جانبی برخی تصمیمات ادامه داد: کرونا یک مشکل در حوزه سلامت و پزشکی است اما تصمیمات اخذ شده در مورد آن تاثیرات جانبی مختلفی در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد از جمله اینکه محاسبات مالی بسیاری از بازاریان به هم ریخته و چکهای بسیاری برگشت خورده اند و بسیاری از افراد نیز با مشکل پرداخت اجاره بها مواجه شده اند فلذا در اخذ تصمیمات ستاد ملی چنین ملاحظاتی نیز وجود دارد تا با کمترین آسیب از این بحران عبور کنیم.

رئیس ستاد مبارزه با کرونای استان آذربایجان شرقی افزود: این که تعطیل کنیم و در خانه بمانیم حرف دهن پرکنی است اما راننده تاکسی که هزینه هایش را به صورت روزانه تامین می کند چکار باید بکند؟ مملکتی که بخواهد چنین طرحی را اجرا کند باید توان این را داشته باشد تا با شارژ هزینه های جاری یک ماه همه شهروندان از آن ها بخواهد منزل را ترک نکنند.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: اگر بدون حساب و کتاب مراکز تجاری و بازارها را تعطیل می کردیم، به سرنوشت ایتالیا و فرانسه مبتلا می شدیم که در مغازه هایشان حتی دستمال کاغذی هم پیدا نمی شود ! تعطیل کردن کار مشکلی نیست اما بازگشت به چرخه تولید کار سختی است فلذا امکان تعطیلی های زودتر هم وجود داشت که آثار جانبی آن نیز باید مد نظر باشد اما ستاد ملی این کار را به صلاح ندانسته است و اگر تعطیلی ها قبل از عید ابلاغ می شدند امروز بنده این استدلالها را برای شما مطرح نمی کردم و می گفتم این تصمیم درست است و افراد صاحب نظر و کارشناس این موارد را بررسی و تحلیل کرده و تصمیم گرفته اند.