تشریح نتایج سفر رئیس قوه قضائیه و خبرهایی از دادگستری آذربایجان شرقی
تشریح نتایج سفر رئیس قوه قضائیه و خبرهایی از دادگستری آذربایجان شرقی

بیداری آذربایجان: موسی خلیل اللهی رئیس دادگستری آذربایجان شرقی امروز در یک نشست خبری که به مناسبت تشریح نتایج سفر اخیر رئیس قوه قضائیه به آذربایجان شرقی انجام گرفت ضمن اعلام خبر فوق گفت: در این راستا هم چنین ضرورت تشکیل مراکز قضائی در بخش های ترکمنچای ، یامچی و آبش احمد مطرح شد که […]

بیداری آذربایجان: موسی خلیل اللهی رئیس دادگستری آذربایجان شرقی امروز در یک نشست خبری که به مناسبت تشریح نتایج سفر اخیر رئیس قوه قضائیه به آذربایجان شرقی انجام گرفت ضمن اعلام خبر فوق گفت: در این راستا هم چنین ضرورت تشکیل مراکز قضائی در بخش های ترکمنچای ، یامچی و آبش احمد مطرح شد که مورد آخری قطعی و دو مورد دیگر در دست بررسی قرار گرفت .
وی در همین حال از تملک ۱۱ هزار و ۵۰۰ متر مربع زمین با مساعدت استانداری و مسکن و شهرسازی در شهرک ارم جهت احداث مجتمع بزرگ قضائی خانواده خبرداد و گفت: این مجتمع در سه فاز احداث خواهد شد که اجرای فاز اول آن به وسعت ۵ هزار متر مربع در اولویت قرار دارد و به تدریج دو فاز بعدی نیز مناسب با ماموریت های در نظر گرفته شده طراحی و عملیاتی می شود.
خلیل اللهی با اشاره به اینکه دادگستری استان با کمبود شدید کادر قضائی مواجه است از صدور دستور تقویت کادر قضائی این حوزه به استعداد ۳۲ قاضی جوان که دوره های کار آموزی را سپری کرده اند خبرداد و اظهار امیدواری کرد بخشی از مشکلات با جذب این قضات مرتفع گردد .
وی در ادامه سخنان خود سفر رئیس قوه قضائیه را به استان در راستای پیگیری مشکلات، پربار ارزیابی کرد و افزود : در دیدار ایشان با اقشار مختلف و ملاقات اختصاصی با نمایندگان صنعتگران و تولیدکنندگان و نیز کارکنان و قضات دادگستری و هم چنین حضور در شورای اداری استان و بازدید سرزده از کارخانه ماشین سازی و بازار، دستورات لازم برای پیگیری و رفع مشکلات و موانع صادر شد.
وی در ادامه سخنان خود به عملکرد دادگستری استان اشاره کرد و با تاکید بر عزم جدی دستگاه قضائی استان برای مبارزه با مفاسد گفت: در این راستا تا ۶ ماهه ی اول سالجاری ۴۰ نفر از مرتکبین ارتشاء در ادارات مختلف و شهرداری ها بازداشت و از قِبَل آن بالغ بر ۲۲ میلیارد تومان به بیت المال عودت و برای مرتکبین جمعاً ۱۰۰ سال حکم زندان صادر شده است .
خلیل اللهی افزود: در حال حاضر چند پرونده مهم اقتصادی به ارزش ۲۳۸ میلیارد تومان و ۱۰۹ میلیون دلار مربوط به بخش دولتی و خصوصی در دست بررسی قرار دارد .
رئیس داد گستری با هشدار جدی در مورد حفر چاه های غیر مجاز که موجب نابودی منابع حیاتی آب می شود و یکی از عوامل مهم تهدید دریاچه ارومیه می باشد گفت : عمده ی این تخلفات در ویلاهای تفریحی انجام گرفته و در ۶ ماهه ی اول سالجاری ۴۶۷ حلقه از این موارد شناسایی و مسدود شده است و هم چنین حدود ۲۲ کیلومتر از حریم رودخانه ها در مسیر دریاچه ی ارومیه از تصرف های غیر قانونی آزاد گردیده است.
رئیس دادگستری آذربایجان شرقی اعمال مدیریت بر واحدهای صنعتی ورشکسته را یکی از دستاوردهای مهم تشکیلات قضائی استان توصیف کرد و گفت: با این راهکار ضمن جلوگیری از تعطیلی این واحدها و بیکاری کارگران علاوه بر ایجاد رونق اقتصادی در مواردی حتی برخی واحدها ازجمله « تبریز کف » به مرحله ی صادرات نیز رسیده اند .
خلیل اللهی پیگیری پرونده ی حادثه ی جان خراش قطار تبریز – مشهد را به جهت محل وقوع آن خارج از حوزه صلاحیت دادگستری استان ذکر کرد اما با این حال از دستور پیگیری جدی رئیس قوه به عنوان یکی از مطالبات مهم افکار عمومی خبرداد .
وی جدیت در حوزه ی محیط زیست را از اولویت های دادگستری عنوان کرد و یادآور شد در این راستا با گازسوز شدن نیروگاه حرارتی و ممانعت از سوخت مازوت در این مرکز و اقدامات پالایشگاه و پتروشیمی تبریز برای خرید فیلترهای مدرن و تجهیزات جانبی و فن آوری های نوین، بخش بزرگی از منابع آلاینده محیط زیست مرتفع خواهدشد . خلیل اللهی یاد آور شد سازمان محیط زیست استان موظف شده بطور ماهانه وضعیت این حوزه را اعلام کند .

وی در پاسخ به این سوال که در مواردی گزارش های سازمان محیط زیست با مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی به عنوان مراجع علمی مغایرت نشان می دهد و موضوع آلایندگی های برخی واحدهای بزرگ و ازجمله تهدیدهای جدی کارخانه ی «کاوه سودای مراغه » مصداق آن است گفت: اگر نتیجه ی تحقیقات مراکز علمی با گزارش های سازمان محیط زیست مغایرت دارد دادگستری آماده دریافت و پیگیری آن است .

رئیس دادگستری استان در پاسخ به سوالی در مورد اختلاس در انجمن حمایت از زندانیان استان گفت: این انجمن متکی به حمایت مردم و خیران است و تاکنون اقدامات خوبی در حمایت از خانواده های زندانیان انجام داده است و در خصوص تخلفات صورت گرفته سه نفر از کارکنان آن دستگیر شدند و مبالغ حیف و میل شده به انجمن بازگردانده شده است.

وی از اظهار نظر در مورد دستگیری چند تن از مدیران و مسوولان سابق و حاضر که اخیراً در برخی رسانه ها منتشر شده است خودداری کرد و هم چنین در پاسخ سوالی مبنی بر اعلام جرم یکی از اعضاء شورای کلانشهر تبریز علیه تخلفات شهرداری گفت: تاکنون چنین شکایتی در دادگستری مطرح نشده است .

خلیل اللهی با تاکید بر اینکه روند رسیدگی به پرونده های قضایی تحت کنترل قراردارد و بساط دلالی در دادگستری برچیده شده است گفت: مردم فریب برخی شیادان مبنی بر دخالت در پرونده ها را نخورند و هم اکنون سه نفر به این جرم در زندان هستند و چند نفر دیگر نیز تحت مراقبت نامحسوس حفاظت اطلاعات دادگستری قراردارند .

گزارش از: ابوالفضل وصالی